THEPOWERGAME
Ιστορικές διαστάσεις πήρε ο φετινός Μαραθώνιος του Βερολίνου, καθώς η δρομέας Τίγκιστ Ασέφα από την Αιθιοπία εκτόξευσε το παγκόσμιο ρεκόρ, διανύοντας τα 42.195 μέτρα της διαδρομής σε δύο ώρες 11 λεπτά και 53 δευτερόλεπτα και επαναπροσδιορίζοντας αυτό που πολλοί θεωρούσαν πιθανό στον μαραθώνιο γυναικών.
Υπενθυμίζεται πως το προηγούμενο ρεκόρ ήταν 2:14.04 και το είχε σημειώσει η Κενυάτισσα Μπριγκίντ Κοσγκέι, στις 13 Οκτωβρίου 2019, στο Σικάγο.
Για πολλούς όμως η Ασέφα, μια πρώην δρομέας 800 μέτρων που έτρεξε τον πρώτο της μαραθώνιο μόλις πέρυσι, είχε και μία «βοήθεια» στο κατόρθωμά της, καθώς φορούσε τα νέα «σούπερ-παπούτσια» Adizero Adios Pro Evo 1, από τα ελαφρύτερα παπούτσια που δημιουργήθηκαν ποτέ, με βάρος μόλις 138 γραμμάρια, τη στιγμή που οποιοδήποτε άλλο αγωνιστικό σούπερ-παπούτσι της εταιρείας ζυγίζει περίπου 40% περισσότερα.
Τα Adizero Adios Pro Evo 1 είναι αγωνιστικά παπούτσια μιας χρήσης, αξίας 500 δολαρίων, και η Adidas ισχυρίζεται ότι είναι «βελτιωμένα, με μοναδική τεχνολογία, που αμφισβητεί τα όρια των αγώνων», πυροδοτώντας έτσι μια νέα διαμάχη σχετικά με το «τεχνολογικό ντόπινγκ» στο τρέξιμο.
Η τεχνολογία πίσω από το σούπερ παπούτσι της Ασέφα και το «τεχνολογικό ντόπινγκ»
Για να μειώσει το βάρος του παπουτσιού, η Adidas χρησιμοποίησε μια νέα έκδοση του αφρού Lightstrike Pro για να σχηματίσει την ενδιάμεση σόλα. «Η πιο πρόσφατη έκδοση του αφρού Lightstrike Pro κατασκευάζεται με μια διαδικασία χύτευσης χωρίς συμπίεση. Δημιουργημένο με μια διαδικασία κατασκευής αιχμής, όχι μόνο μειώνει σημαντικά το βάρος, αλλά παρέχει επίσης μεγαλύτερη απόδοση ενέργειας στους δρομείς», εξήγησε η εταιρεία.
Ωστόσο, η μεγαλύτερη εξοικονόμηση βάρους (70 γραμμ.) προήλθε από μια νέα υπερσύγχρονη εξωτερική σόλα.
Μιλώντας στο Runner’s World, η Σάρλοτ Χέιντμαν, senior global product manager της Adidas, είπε: «Είναι η πιο λεπτή και ελαφριά εξωτερική σόλα που έχουμε δημιουργήσει ποτέ».
Παρά το γεγονός ότι έχει πάχος 39 mm (1 mm κάτω από το όριο των 40 mm που έχει ορίσει η World Athletics για αγώνες δρόμου), η επιτυχία του νέου παπουτσιού είναι πιθανό να αναζωπυρώσει τη συζήτηση μεταξύ της κοινότητας για «τεχνολογικό ντόπινγκ».
Αυτή η συζήτηση ξεκίνησε για πρώτη φορά το 2016 με την κυκλοφορία των παπουτσιών Vaporfly της Nike, αξίας 240 λιρών. Κατά τη διάρκεια του Ολυμπιακού Μαραθωνίου του 2016 στο Ρίο, και οι τρεις άνδρες με μετάλλιο φορούσαν ένα πρωτότυπο της εταιρείας, με την ίδια τεχνολογία, που επεκτάθηκε σε αγώνες πίστας από το 2018.
Οι ειδικοί θεώρουν ότι το παπούτσι βελτίωσε την οικονομία τρεξίματος των δρομέων υψηλής προπόνησης κατά 4% σε σύγκριση με ένα κανονικό παπούτσι και βελτίωσε την απόδοση κατά 3%.
«Το ίδιο παπούτσι δίνει μια τεράστια μεταβλητότητα μεταξύ διαφορετικών αθλητών, ακόμη και μεγαλύτερη από 10% σε ορισμένες περιπτώσεις», λέει ο καθηγητής Γιάννης Πιτσιλάδης, της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής.
«Το πώς ανταποκρίνεσαι στο παπούτσι μπορεί να καθορίσει αν θα γίνεις Ολυμπιονίκης ή θα το δεις στην τηλεόραση. Οι αθλητές προκρίθηκαν επειδή είχαν πρόσβαση σε ένα σούπερ παπούτσι. Και πολλοί που δεν έτρεχαν με αυτά τα παπούτσια δεν προκρίθηκαν», τόνισε.