Γ.Δ.
1397.63 +0,94%
ACAG
-1,47%
5.37
BOCHGR
-1,13%
4.38
CENER
-2,14%
8.24
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,72%
8.3
NOVAL
-0,44%
2.275
OPTIMA
+1,27%
12.76
TITC
+4,36%
37.1
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+0,58%
1.378
ΑΒΕ
-1,09%
0.454
ΑΔΜΗΕ
+0,43%
2.35
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
-0,95%
3.66
ΑΛΦΑ
+0,48%
1.5625
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
+0,16%
9.445
ΑΣΚΟ
0,00%
2.54
ΑΣΤΑΚ
-3,09%
6.9
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
-20,91%
0.59
ΑΤΤΙΚΑ
+3,88%
2.14
ΒΙΟ
+3,40%
5.17
ΒΙΟΚΑ
+1,16%
1.74
ΒΙΟΣΚ
+1,10%
1.375
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
-0,38%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+2,45%
17.58
ΔΑΑ
+2,33%
7.98
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.66
ΔΕΗ
+1,64%
11.75
ΔΟΜΙΚ
-0,72%
2.75
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,68%
0.296
ΕΒΡΟΦ
-2,47%
1.38
ΕΕΕ
+0,30%
33.1
ΕΚΤΕΡ
+2,30%
1.424
ΕΛΒΕ
-0,85%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.97
ΕΛΛ
+1,52%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,46%
1.62
ΕΛΠΕ
+2,26%
6.8
ΕΛΣΤΡ
-1,94%
2.02
ΕΛΤΟΝ
-1,76%
1.788
ΕΛΧΑ
+9,36%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
+0,44%
1.13
ΕΤΕ
+0,29%
7.036
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.13
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.75
ΕΥΡΩΒ
+2,20%
2.04
ΕΧΑΕ
+3,36%
4.31
ΙΑΤΡ
0,00%
1.525
ΙΚΤΙΝ
-0,81%
0.3075
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.745
ΙΝΚΑΤ
-1,68%
4.69
ΙΝΛΙΦ
+0,23%
4.29
ΙΝΛΟΤ
+0,69%
0.88
ΙΝΤΕΚ
+3,49%
5.64
ΙΝΤΕΡΚΟ
+1,65%
2.46
ΙΝΤΕΤ
+4,64%
1.015
ΙΝΤΚΑ
+3,35%
2.62
ΚΑΡΕΛ
-1,18%
336
ΚΕΚΡ
+3,08%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
+3,86%
1.48
ΚΟΡΔΕ
-3,42%
0.395
ΚΟΥΑΛ
-3,26%
1.01
ΚΟΥΕΣ
-0,71%
5.56
ΚΡΙ
+3,99%
14.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+4,77%
0.922
ΛΑΒΙ
+0,41%
0.726
ΛΑΜΔΑ
+2,82%
7.28
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
+1,63%
1.25
ΛΟΥΛΗ
+1,86%
2.74
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.65
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-1,47%
2.01
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
+2,54%
3.025
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,36%
19.32
ΜΟΝΤΑ
+7,65%
3.8
ΜΟΤΟ
+0,61%
2.465
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
0,00%
24.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
+0,97%
2.09
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,38%
31.4
ΝΑΚΑΣ
-4,58%
2.92
ΝΑΥΠ
-3,49%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,39%
0.254
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.8
ΟΛΠ
0,00%
30
ΟΛΥΜΠ
-0,86%
2.3
ΟΠΑΠ
+1,80%
15.3
ΟΡΙΛΙΝΑ
+1,41%
0.791
ΟΤΕ
+0,60%
15.01
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.24
ΠΑΙΡ
-0,20%
0.974
ΠΑΠ
-1,69%
2.33
ΠΕΙΡ
0,00%
3.63
ΠΕΡΦ
+4,14%
5.28
ΠΕΤΡΟ
-0,26%
7.78
ΠΛΑΘ
-0,88%
3.965
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
-1,18%
1.172
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+2,00%
5.1
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.58
ΣΑΡ
+2,27%
10.82
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,61%
0.331
ΣΙΔΜΑ
-1,29%
1.53
ΣΠΕΙΣ
-0,71%
5.6
ΣΠΙ
-1,95%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,20%
19.81
ΤΖΚΑ
-1,74%
1.41
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,62%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-4,35%
0.22
ΦΡΛΚ
-0,14%
3.57
ΧΑΙΔΕ
+7,96%
0.61

Σούπερ μάρκετ: Ενστάσεις για την εφαρμογή των μέτρων Σκρέκα

Προβληματισμός επικρατεί στους κόλπους της αγοράς για την εφαρμογή στην πράξη της νέας δέσμης μέτρων που ανακοίνωσε ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Κώστας Σκρέκας, για την αντιμετώπιση της αισχροκέρδειας και την προστασία των καταναλωτών από κακές πρακτικές.

Αν και υπάρχουν μέτρα που φαίνεται να ενθαρρύνουν καλές πρακτικές, όπως αυτά για τις πλημμυροπαθείς περιοχές της Θεσσαλίας και η επιβράβευση με ειδική σήμανση μέσα στο κατάστημα για μειώσεις τιμών πάνω από 5% σε προϊόντα, υπάρχουν κι άλλα που έχουν προκαλέσει σύγχυση. Στο πλαίσιο αυτό προωθείται διαβούλευση και προγραμματίζεται συνάντηση, πιθανότατα την επόμενη εβδομάδα, μεταξύ της ηγεσίας της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ (ESE) και του υπουργού Ανάπτυξης, προκειμένου να εξειδικευτούν οι ανακοινώσεις και να γίνουν οι απαραίτητες διευκρινίσεις.

Είναι εξάλλου ζητούμενο πώς θα εφαρμοστεί έλεγχος στους προμηθευτές και σε όλη την εφοδιαστική αλυσίδα μέσω της κοινοποίησης από τα σούπερ μάρκετ (και όχι από τους ίδιους τους προμηθευτές) των τιμοκαταλόγων και των μεταβολών τους, προκειμένου -σύμφωνα με τις εξαγγελίες του κ. Σκρέκα- να εντοπίζονται τα προϊόντα στα οποία προωθούνται αυξήσεις και να επεμβαίνουν στοχευμένα τα συνεργεία της ΔΙΜΕΑ για ελέγχους.

Οι τιμοκατάλογοι των σούπερ μάρκετ περιέχουν εμπιστευτικές πληροφορίες, στο πλαίσιο συμφωνιών που συνάπτουν οι προμηθευτές με τους λιανεμπόρους. Ένας προμηθευτής μπορεί να διαπραγματεύεται με έναν τιμοκατάλογο χονδρικής με όλους τους πελάτες του, αλλά κάνει άλλη συμφωνία για τα προϊόντα του, π.χ. με τον Σκλαβενίτη, τον ΑΒ, το MyMarket κ.ο.κ., ανάλογα με τις επιπλέον παροχές που μπορεί να έχει στο ράφι, τους στόχους πωλήσεων σε ετήσια βάση, τις κοινές προωθητικές ενέργειες με την αλυσίδα και άλλες παραμέτρους που διαφοροποιούνται κατά περιόδους. Κι αυτό είναι μέρος του ελεύθερου ανταγωνισμού. Τίθενται, λοιπόν, ερωτήματα, όπως: πώς θα κοινοποιηθούν οι τιμοκατάλογοι των προμηθευτών από τις αλυσίδες, οι οποίες για λόγους ανταγωνισμού δεν μοιράζονται στοιχεία των συμφωνιών τους, που μέχρι σήμερα ήταν εμπιστευτικά μεταξύ προμηθευτή και λιανέμπορου, και γιατί δεν δημοσιοποιούνται οι τιμοκατάλογοι από τους ίδιους τους προμηθευτές αντί από τις αλυσίδες;

Σημειώνεται ότι, με βάση τις εξαγγελίες, υπόχρεες είναι όλες οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με ετήσιο κύκλο εργασιών πάνω από 90 εκατ. ευρώ, δηλαδή από τον Σκλαβενίτη, τον ΑΒ Βασιλόπουλο, τη Lidl, τη ΜΕΤΡΟ και τον Μασούτη μέχρι τον Γαλαξία, τον Κρητικό, τη MarketIn, τα Bazaar, τα σουπερ μάρκετ SYN.KA, που συνεργάζονται με τον Μασούτη, και την αλυσίδα Χαλκιαδάκης στην Κρήτη, που έχει ενταχθεί στον όμιλο Σκλαβενίτη, τα Discount Markt, αλλά και τη Συνεργαζόμενοι Παντοπώλες, που εξαγοράστηκε πέρυσι από την Κρητικός (με τις αλυσίδες Ελληνικά Μάρκετ, Πρόοδος Μάρκετ, Ήλιος Μάρκετ και Γρήγορα Καφέ – Παντοπωλεία).

Όπως σημειώνουν παράγοντες της αγοράς, τα νέα μέτρα, εκτός των άλλων, επιβαρύνουν τις επιχειρήσεις με γραφειοκρατικές διαδικασίες σε μια εποχή που δεν περισσεύουν ανθρώπινοι πόροι.

Επίσης, σωρευτικά, πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, «καλάθι του νοικοκυριού», δημοσιότητα εμπιστευτικών πληροφοριών, εκτός του φόρτου που προσθέτουν στις επιχειρήσεις, αποτελούν παρεμβάσεις στην αγορά, ενώ ξεκινούν ως προσωρινές ρυθμίσεις και τείνουν να γίνουν μόνιμα μέτρα, όπως σημειώνουν στελέχη σούπερ μάρκετ και μεγάλων προμηθευτών της αγοράς με τα οποία επικοινώνησε το powergame.gr. Τελούν δε εν αναμονή διευκρινίσεων και εξειδίκευσης των εξαγγελιών, καθώς η πρώτη ανάγνωση εγείρει έντονους προβληματισμούς και προκαλεί έριδες μεταξύ αλυσίδων και βιομηχανίας. Για παράδειγμα, τα σούπερ μάρκετ υπεραμύνονται της άποψης ότι δεν έχουν ευθύνη για τις ανατιμήσεις, αφού για μεγάλο διάστημα υπόκεινται σε ελέγχους για την τήρηση του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους (το μεικτό περιθώριο κέρδους ανά μονάδα στις 31.12.2021), μέτρο που επιβλήθηκε αποκλειστικά στο λιανεμπόριο και όχι στους προμηθευτές του.

Ορισμένα στελέχη θεωρούν ότι στοχοποιείται ο κλάδος στο πλαίσιο μιας επικοινωνιακής κίνησης από την πλευρά της κυβέρνησης, που δεν μετρά τον κίνδυνο από τη μονιμοποίηση περεμβάσεων που ξεκινούν ως προσωρινές.

Υπάρχει εξάλλου το προηγούμενο του πλαφόν στα περιθώρια κέρδους, που χρονίζει με τις συνεχείς παρατάσεις, αλλά και του «καλαθιού του νοικοκυριού», το οποίο θεσμοθετήθηκε σε δεδομένη συγκυρία ως προληπτικό μέτρο για το πληθωριστικό σπιράλ, αλλά έχει κλείσει έναν χρόνο. Υπενθυμίζεται ότι το ειδικό σήμα μπήκε στα ράφια των σούπερ μάρκετ τον Δεκέμβριο του 2022. Καθώς τέτοια μέτρα λαμβάνουν συνεχείς παρατάσεις και τείνουν να μονιμοποιηθούν στελέχη, σούπερ μάρκετ, που δεν απηχούν πάντως το σύνολο της αγοράς, αναφέρουν ότι εγείρονται και νομικά ζητήματα που χρήζουν διερεύνησης. Σπεύδουν, ωστόσο, να προσθέσουν ότι στις τρέχουσες συνθήκες κανείς δεν τολμά να ανοίξει μέτωπο με το κράτος και να προσφύγει σε ευρωπαϊκούς φορείς για να δικαιωθεί.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!