THEPOWERGAME
*** Άρχισαν τα όργανα στη Γερμανία όσον αφορά τις πωλήσεις των μεγάλων υποδομών. Θα μου πείτε: κι εμάς τι μας νοιάζει; Πολύ, είναι η απάντηση και θα σας εξηγήσω γιατί.
*** Πριν από μερικούς μήνες οι Γερμανοί πώλησαν έναν από τους τρεις λιμενοβραχίονες του λιμανιού τους στο Αμβούργο στην κινεζική Cosco. Κάτι που τότε είχε θεωρηθεί ως πρώτο επεκτατικό βήμα των Κινέζων στο μεγαλύτερο λιμάνι του βορρά.
*** Ως γνωστόν, Cosco ίσον λιμάνι του Πειραιά. Συνεπώς, το ελληνικό ενδιαφέρον για το τι γίνεται εκεί πάνω είναι άμεσο. Τι μαθαίνω, λοιπόν, τώρα;
*** Ότι η πολυεθνική MSC, η οποία έχει έδρα στην Ελβετία και είναι η μεγαλύτερη μεταφορέας εμπορευματοκιβωτίων παγκοσμίως, έκανε προσφορά για την αγορά της πλειοψηφίας των μετοχών του λιμανιού, εν συνόλω.
*** Η κίνηση είναι της τάξης των 1,4 δισ. δολαρίων και είναι η αρχική. Όπερ σημαίνει ότι αν χρειαστεί, θα ακολουθήσουν κι άλλες. Και πώς θα χρειαστεί; Αν στο παιχνίδι της διεκδίκησης μπουν και τρίτοι.
*** Οπερ σημαίνει, αν μπουν, για παράδειγμα και οι Κινέζοι της Cosco, που είναι πολύ πιθανό. Μόνο που αυτή θα είναι μια mega-κίνηση, η οποία, αν της βγει, θα έχει ως αποτέλεσμα το Αμβούργο να αποτελέσει πλέον τη βασική λιμενική προτεραιότητα των Κινέζων στην Ευρώπη.
*** Και ο Πειραιάς; Το πιθανότερο σενάριο είναι ότι ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση οι Κινέζοι δεν θα θελήσουν να αφήσουν μια μεγάλη θαλάσσια βάση τους. Όμως, θα είναι ένα ενδεχόμενο.
*** Όπως σοβαρό ενδεχόμενο είναι -ως γνωστόν- και οι Ινδοί να κινηθούν στην Ελλάδα για την απόκτηση ενός λιμανιού. Και θα ήθελαν πολύ τον Πειραιά. Θα μπορούσαμε ποτέ να δούμε μια τέτοια εναλλαγή στο λιμάνι;
*** Δύσκολο, είναι η απάντηση. Το Πεκίνο, ξεκάθαρα, αντιμετωπίζει πλέον το Νέο Δελχί ως μεγάλο παγκόσμιο ανταγωνιστή του. Ρίξτε μια ματιά τι έγινε στην τελευταία σύνοδο των G20, που έγινε στην Ινδία, και θα καταλάβετε…
*** Όταν οι Γιλμάζ και Παπούλιας υπέγραφαν την περίφημη συμφωνία για το μορατόριουμ στο Αιγαίο κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, η τουριστική σεζόν διαρκούσε ενάμιση, άντε δύο, το πολύ, μήνες.
*** Σήμερα, 30 και βάλε χρόνια μετά, η σεζόν είναι εξάμηνη και οδεύει φουλ προς εννεάμηνη. Και στις δύο πλευρές του Αιγαίου. Συνεπώς, το ότι Ελλάδα και Τουρκία συμφωνούν για την επέκταση του μορατόριουμ συνιστά φυσιολογική εξέλιξη.
*** Ατύπως, λοιπόν, έχω να σας πω ότι το μορατόριουμ επεκτάθηκε. Τυπικά, οι υπογραφές για τη νέα διάρκειά του θα πέσουν έως το τέλος του έτους.
*** Μυρίζομαι νέα προβλήματα στην κυβέρνηση. Αν κρίνω από το γεγονός ότι ο Γιώργος Φλωρίδης δείχνει αμετακίνητος στην άποψη ότι πρέπει να καταργηθεί το ακαταδίωκτο των τραπεζιτών. Εν προκειμένω, το πρόβλημα εντοπίζεται σε μια κρίσιμη λεπτομέρεια:
*** Το περίφημο ακαταδίωκτο θεσπίστηκε το 2019, επί διακυβέρνησης… Μητσοτάκη και ΝΔ. Συνεπώς, τίθεται ευθέως ζήτημα αμφισβήτησης
*** Ο υπουργός Δικαιοσύνης, όμως, αφήνει, δημοσίως, ανοικτό το ενδεχόμενο να φέρει σχετική ρύθμιση στο Υπουργικό Συμβούλιο. Έχει βρει, μάλιστα, και τη σχετική πλατφόρμα:
*** Θα την περάσει μέσα στο πλαίσιο των προωθούμενων αλλαγών στον Ποινικό Κώδικα και στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας. Πώς θα αντιδράσει σε μια τέτοια περίπτωση το Μέγαρο Μαξίμου;
*** Προβλέπω προσεχώς νέους πονοκεφάλους για το πρωθυπουργικό γραφείο.