THEPOWERGAME
Γνωρίζατε πως ο «λευκός θόρυβος» και η τελευταία επιτυχία ενός διάσημου καλλιτέχνη αμείβονται το ίδιο σε μια μουσική πλατφόρμα ελεύθερης ροής; Η συμφωνία ανάμεσα στην αμερικανική Universal Music και τη γαλλική Deezer έρχεται να αλλάξει τα δεδομένα στη μουσική βιομηχανία και το streaming, ενισχύοντας τους όρους για την ανταμοιβή των καλλιτεχνών, αποκαλύπτουν οι Financial Times.
Υιοθετείται, ουσιαστικά, ένα νέο μοντέλο στην ελεύθερη ροή περιεχομένου (streaming), όπου οι αμοιβές για τους επαγγελματίες του χώρου της μουσικής θα ενισχυθούν έως και 10%. Πρόκειται για μια μεγάλη αλλαγή στο streaming μουσικής από τότε που καθιερώθηκε το Spotify, με την Deezer να θέτει σε εφαρμογή τους νέους όρους στη Γαλλία από τον Οκτώβριο. Η Universal βρίσκεται επίσης σε διαπραγματεύσεις και με άλλες πλατφόρμες ελεύθερης ροής, των οποίων τα συνολικά έσοδα υπολογίζεται φέτος πως θα φθάσουν τα 38 δισ. δολάρια.
Οι όροι της συμφωνίας ανάμεσα σε Universal Music και Deezer
Απώτερος στόχος της συμφωνίας με τη Universal και την Deezer είναι να μειωθούν τα έσοδα που διοχετεύονται σε ερασιτέχνες, bots και σάουντρακ με λευκό θόρυβο. Η Goldman Sachs εκτιμά πως πληρώνονται 900 εκατ. δολάρια σε τέτοιας φύσεως μουσικό περιεχόμενο. H Universal συμφώνησε με την Deezer πως θα αναλογεί το «διπλάσιο βάρος» των πνευματικών δικαιωμάτων σε επαγγελματίες καλλιτέχνες -οι οποίοι κατοχυρώνονται σε αυτήν την κατηγορία εάν τα τραγούδια τους παίζονται τουλάχιστον 1.000 φορές τον μήνα-, σε σχέση με τους μη επαγγελματίες. Διπλάσιο θα είναι, επίσης, το βάρος των πνευματικών δικαιωμάτων εάν ο συνδρομητής της πλατφόρμας συνειδητά αναζητήσει έναν μουσικό ή ένα τραγούδι, πληκτρολογώντας π.χ. «Harry Styles».
Το Spotify έφερε την καινοτομία, αλλά και μια δυσαρέσκεια στον χώρο της μουσικής
Όταν ιδρύθηκε το Spotify τον Απρίλιο του 2006, τα δεδομένα στη μουσική βιομηχανία αναπροσαρμόστηκαν, με την ελεύθερη αναμετάδοση περιεχόμενου έναντι μηνιαίας συνδρομής. Παράλληλα, όμως, προκλήθηκε μεγάλη σύγχυση στον χώρο, επειδή δεν ανταμείβονταν ικανοποιητικά ούτε οι εταιρείες μουσικών παραγωγών, ούτε οι καλλιτέχνες. Ένα από τα κυριότερα προβλήματα ήταν πως κάθε είδος περιεχομένου, από τις επιτυχίες ενός μεγάλου καλλιτέχνη μέχρι τον ήχο της θάλασσας, πληρώνεται ισόποσα, αρκεί η αναπαραγωγή να διαρκεί πάνω από 30 δευτερόλεπτα. Οι μηνιαίες συνδρομές συγκεντρώνονται και κατανέμονται ανάλογα με το ποσοστό των ακροάσεων, ανεξάρτητα εάν η αναπαραγωγή είναι συνειδητή επιλογή του συνδρομητή ή εάν παίζει ένα play list.
«Είναι θεμελιωδώς λάθος να θεωρούνται ισάξια 31 δευτερόλεπτα streaming του ήχου ενός πλυντηρίου με την τελευταία επιτυχία του Χάρι Στάιλς», σχολίασε στη βρετανική εφημερίδα ο διευθύνων σύμβουλος της Deezer, Τζερόνιμο Φολγκουέρα. Ο ίδιος υπολογίζει πως στη δική του πλατφόρμα ελεύθερης ροής υπάρχουν 90 εκατ. κομμάτια, εκ των οποίων πολλά είναι «λευκός θόρυβος», δηλαδή ήχοι περιβάλλοντος, όπως της θάλασσας ή ακόμα και ενός πλυντηρίου. Οι απολαβές κινούνται στα 0,005 δολάρια για το κάθε stream, δηλαδή κάθε αναπαραγωγή ενός μουσικού κομματιού, ή πέντε δολάρια ανά 1.000 streams, τονίζουν οι Financial Times. Και οι πλατφόρμες ελεύθερης ροής πληρώνουν τους κάτοχους πνευματικών δικαιωμάτων, όπως είναι η Universal, με τα δυο τρίτα κάθε δολαρίου που εισπράττουν.
Η Universal Music, η μεγαλύτερη εταιρεία στη μουσική βιομηχανία, που αντιπροσωπεύει καλλιτέχνες μεγάλου βεληνεκούς, όπως η Τέιλορ Σουίφτ, προσπαθεί εδώ και καιρό να αλλάξει τα δεδομένα στις πλατφόρμες ελεύθερης ροής. Ο Μάικλ Νας, υπεύθυνος του ψηφιακού τομέα της Universal, είχε πει τον Ιανουάριο στη βρετανική εφημερίδα πως «δίνεται μια μάχη της ποιότητας έναντι της ποσότητας, καθώς σήμερα δυσχεραίνεται η αναγνώριση και καθιέρωση νέων καλλιτεχνών». Τότε, ο οικονομικός διευθυντής του Spotify, Πολ Βόγκελ, είχε δηλώσει πως «είμαστε πρόθυμοι να προχωρήσουμε σε αλλαγές εάν το επιθυμούν όλοι οι καλλιτέχνες, στιχουργοί και κάτοχοι πνευματικών δικαιωμάτων».