THEPOWERGAME
Την Πέμπτη έχει προγραμματιστεί η νέα σύσκεψη για τα διόδια μεταξύ του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών και των εταιρειών παραχώρησης των οδικών αξόνων. Αναζητείται φόρμουλα ώστε να μη γίνουν οι μεγάλες αυξήσεις, αφού οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν σύνδεση των τιμών των διοδίων με τον Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Ο υψηλός πληθωρισμός του 2022, κυρίως λόγω της ενεργειακής κρίσης, οδηγεί και σε σημαντικές αυξήσεις στα διόδια, οι οποίες, μάλιστα, έπρεπε να έχουν εφαρμοστεί από τις αρχές του έτους, αλλά αναβλήθηκαν έπειτα από παρέμβαση της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών λόγω των βουλευτικών εκλογών. Η σημερινή ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, τηρούν σκληρή στάση έναντι των παραχωρησιούχων, οι οποίοι επανήλθαν μετά τις εκλογές και ζήτησαν να εφαρμοστούν οι αυξήσεις από 1ης Σεπτεμβρίου. Οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν πως στο τέλος του έτους πρέπει να έχουν εγκριθεί από το υπουργείο και νέες αυξήσεις, με βάση τον πληθωρισμό του φετινού Σεπτεμβρίου.
Εκτός από το σενάριο μείωσης του ΦΠΑ στα διόδια από 24% σε 13%, βρίσκονται στο τραπέζι κι άλλες προτάσεις των παραχωρησιούχων, που βασίζονται σε αντίστοιχες που συμφωνήθηκαν για την επίλυση του ίδιου προβλήματος σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, όπως στην Πορτογαλία, στην οποία έπρεπε να εφαρμοστούν αυξήσεις 10% στα διόδια. Πρόκειται για μοντέλο που βασίζεται στη μετακύλιση του κόστους των αυξήσεων σε άλλες οικονομικές χρήσεις, όπως ο πληθωρισμός θα βρίσκεται σε πολύ χαμηλότερα επίπεδα από αυτά του 2022. Ο μηχανισμός που φαίνεται να εξετάζεται στην ουσία μοιράζει την επιβάρυνση μεταξύ του Δημοσίου, των εταιρειών και των χρηστών των αυτοκινητοδρόμων, με μείωση ΦΠΑ και ταυτόχρονη κατανομή της φετινής αύξησης στις επόμενες χρονιές.
Στις διαπραγματεύσεις συμμετέχουν οι διευθύνοντες σύμβουλοι της «Ολυμπίας Οδού», Παναγιώτης Παπανικόλας, που εκπροσωπεί και τη Γέφυρα, του «Μορέα» Γιώργος Συριανός, της «Νέας και Κεντρικής Οδού», Ροδιανός Αντωνακόπουλος, και της «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», Δημήτρης Γκατσώνης.