Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Τα σχέδια των βιομηχανιών για να πρασινίσουν το τσιμέντο

Σημαντικές επενδύσεις ετοιμάζει ο κλάδος της τσιμεντοβιομηχανίας, με σκοπό τη δημιουργία ενός λιγότερου ρυπογόνου τσιμέντου. Οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, όπως η Heidelberg Materials, η Cemex, ο ΤΙΤΑΝ, ρίχνονται στη μάχη με σκοπό να γίνει πιο πράσινη η βιομηχανία μέσω της βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, της χρήσης καθαρότερων καυσίμων, της δέσμευσης των παραγόμενων εκπομπών άνθρακα και της στροφής σε εναλλακτικές πρώτες ύλες. Περίπου το 7% όλων των εκπομπών άνθρακα σήμερα προέρχεται από την παραγωγή τσιμέντου, καθιστώντας την έναν από τους βιομηχανικούς τομείς με τις υψηλότερες εκπομπές, σύμφωνα με την εταιρεία συμβούλων McKinsey.

Η ολοένα και αυξανόμενη ζήτηση για στέγαση στις περισσότερες μεγάλες πόλεις έρχεται σε αντίθεση με τις προσπάθειες μείωσης των εκπομπών του θερμοκηπίου. Το σκυρόδεμα και το τσιμέντο είναι εξαιρετικά ρυπογόνα υλικά, άκρως αναγκαία όμως για την εν λόγω βιομηχανία. Αντιστοίχως, το 90% των εκπομπών στο παραδοσιακό τσιμέντο προέρχεται από την παραγωγή κλίνκερ -το κλίνκερ είναι η βασική, πρώτη ύλη για την παρασκευή κάθε τύπου τσιμέντου- και αποτελεί σχεδόν τα τρία τέταρτα του τελικού προϊόντος, σύμφωνα με την WSJ. Περίπου τα δύο τρίτα των εκπομπών κλίνκερ απελευθερώνονται από τον ασβεστόλιθο όταν θερμαίνεται, ενώ τα υπόλοιπα προέρχονται από την καύση καυσίμων για τη δημιουργία της θερμότητας. Αυτή η διαδικασία έχει επαναληφθεί εδώ και χιλιετίες, αλλά οι εταιρείες τώρα αλλάζουν τακτική.

Η Cemex, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς τσιμέντου στον κόσμο, συνεργάζεται με τη Synhelion, με έδρα την Ελβετία, για την παραγωγή κλίνκερ χρησιμοποιώντας ηλιακή ενέργεια και όχι άνθρακα. Πέρυσι οι δύο εταιρείες δήλωσαν ότι το δοκιμαστικό τους έργο στην Ισπανία παρήγαγε κλίνκερ χωρίς ορυκτά καύσιμα. Οι δύο εταιρείες εργάζονται τώρα για να δουν εάν η διαδικασία μπορεί να γίνει σε συνεχή κύκλο, προσθέτοντας στη διαδικασία της αποθήκευσης θερμικής ενέργειας. Σημειώνεται πως σκοπεύουν να παράγουν εμπορικά κλίνκερ με ηλιακή ενέργεια έως το 2030. Η Synhelion προσπαθεί επίσης να εξελίξει τις τεχνολογίες της με σκοπό την απορρόφηση του CO2 που απελευθερώνεται από τον ασβεστόλιθο, παράλληλα με τη μείωση των εκπομπών από την καύση για την παραγωγή θερμότητας.

Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας θεωρεί τη δέσμευση, τη χρήση και την αποθήκευση άνθρακα ως μέσο μείωσης των εκπομπών για τη βιομηχανία, αλλά αυτήν τη στιγμή η απορρόφηση είναι σε πρώιμα στάδια. Στο σενάριο Καθαρών Μηδενικών Εκπομπών έως το 2050, ο ΔΟΕ αναφέρει ότι «το 8% του CO2 από τον τομέα πρέπει να αποθηκευτεί παγκοσμίως έως το 2030. Ωστόσο, η πρόοδος στην ανάπτυξη και τις επενδύσεις σε αυτόν τον τομέα είναι ακόμη περιορισμένη, με αυτές τις τεχνολογίες να μην είναι ακόμα ώριμες».

Η Heidelberg Materials, ένας από τους μεγαλύτερους παραγωγούς τσιμέντου στον κόσμο, προσπαθεί να το αλλάξει αυτό. Η Heidelberg κατασκευάζει επί του παρόντος μια εγκατάσταση δέσμευσης και αποθήκευσης άνθρακα, που θα λειτουργεί παράλληλα με το εργοστάσιό της στο Brevik της Νορβηγίας. Στοχεύει να αρχίσει να καταγράφει τις εκπομπές από την παραγωγή μέχρι το τέλος του επόμενου έτους, με ικανότητα να απορροφά περίπου 400.000 τόνους ετησίως. Θα είναι η πρώτη μεγάλης κλίμακας τοποθεσία δέσμευσης άνθρακα στον κόσμο σε εργοστάσιο τσιμέντου. Η Partanna, με βάση το Ντέλαγουερ, αποφεύγει τη χρήση τσιμέντου Portland ως συνδετικού υλικού και αντ’ αυτού βασίζεται σε φυσικές χημικές ουσίες. Η εταιρεία χρησιμοποιεί έναν συνδυασμό άλμης από μονάδες αφαλάτωσης και απορριμμάτων από την παραγωγή χάλυβα που ονομάζονται σκωρία για να δημιουργήσει μια νέα μορφή τσιμέντου. Η Partanna αναφέρει στην WSJ ότι το νέο τσιμέντο είναι τόσο ισχυρό όσο η παραδοσιακή μορφή του Portland και επειδή χρησιμοποιεί άλμη ως πρώτη ύλη, γίνεται ισχυρότερο εάν εκτεθεί στο θαλασσινό νερό -ένα ιδιαίτερα χρήσιμο χαρακτηριστικό για θαλάσσια τείχη, αντιπλημμυρικά τείχη και τοίχους σε περιοχές που επηρεάζονται από καταιγίδες ή τυφώνες.

Αντιστοίχως, ο ελληνικός όμιλος ΤΙΤΑΝ συνεχίζει την αναπτυξιακή στρατηγική του, για πράσινα τσιμεντοειδή προϊόντα χαμηλού ανθρακικού αποτυπώματος, με νέες επενδύσεις. Η Titan Cement International (TCI) είχε ανακοινώσει πριν από λίγους μήνες τη συμμετοχή της στην εταιρεία Περλίτες Αιγαίου, σε συνεργασία με την οικογένεια που κατέχει την πλειοψηφία των μετοχών, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο τις μακροπρόθεσμες ανάγκες του Ομίλου σε ποζολάνη. Με αυτήν την συμμετοχή, ο Όμιλος ΤΙΤΑΝ απέκτησε πρόσβαση σε μια σημαντική πρώτη ύλη, με την οποία θα μπορέσει να εμπλουτίσει την παλέτα των τσιμεντοειδών προϊόντων χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα που προσφέρει. Η κίνηση αυτή συμβάλλει στην επίτευξη των στόχων του Τιτάνα για μείωση του ανθρακικού του αποτυπώματος και συγκεκριμένα στη μείωση των εκπομπών άνθρακα από τις δραστηριότητες του Ομίλου κατά 35% έως το 2030 (σε σχέση με τα επίπεδα του 1990) και στην αύξηση των πράσινων προϊόντων του χαρτοφυλακίου του κατά ποσοστό άνω του 50%.

Η βρετανική νεοφυής επιχείρηση Carbon Re προσεγγίζει το πρόβλημα από μία διαφορετική σκοπιά. Ειδικότερα, στοχεύει στη βελτιστοποίηση της χρήσης καυσίμων με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης και μηχανικής μάθησης. Ένα από τα κύρια προβλήματα της βιομηχανίας είναι η σπατάλη καυσίμων, σύμφωνα με τον συνιδρυτή της Carbon Re Aidan O’Sullivan, ο οποίος δήλωσε στην WSJ ότι οι διαφορετικές ποιότητες του άνθρακα σημαίνουν ότι οι περισσότεροι παραγωγοί συχνά χρησιμοποιούν πάρα πολύ από αυτόν για την παραγωγή κλίνκερ. Η νεοσύστατη εταιρεία αναλύει την πραγματική χρήση καυσίμων ορισμένων παραγωγών για να εκπαιδεύσει τον αλγόριθμο μηχανικής μάθησης, για να προβλέψει το βέλτιστο καύσιμο που απαιτείται για μια δεδομένη πηγή καυσίμου και στόχο παραγωγής. «Επιδιώκουμε να βελτιστοποιήσουμε τη διαδικασία κατανάλωσης καυσίμου, ώστε να χρησιμοποιείτε ακριβώς αρκετή ενέργεια για να επιτευχθεί η χημική αντίδραση που χρειάζεστε», δήλωσε. Οι μικρές βελτιώσεις μπορούν να αθροιστούν σε ένα σημαντικό αποτέλεσμα εκπομπών. «Ένα 2% εξοικονόμησης καυσίμου μεταφράζεται σε εξοικονόμηση δεκάδων χιλιάδων τόνων διοξειδίου του άνθρακα ανά εργοστάσιο», δήλωσε ο O’Sullivan.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!