THEPOWERGAME
Τα αφεντικά των πολυεθνικών τροφίμων διαμηνύουν πως δεν θα υπάρξουν μεγάλες ανατιμήσεις στα τρόφιμα έως τα τέλη του τρέχοντος έτους σε μια συγκυρία που τα νοικοκυριά πιέζονται για να καλύψουν τις δαπάνες του σούπερ μάρκετ. Ναι μεν θα επιμείνει το φαινόμενο του πληθωρισμού, με την Ομοσπονδιακή Τράπεζα των ΗΠΑ (Fed) να διαβεβαιώνει πως τα επιτόκια θα παραμείνουν υψηλά όσο χρειαστεί ως αντίδοτο, πλην όμως οι αυξήσεις στις τιμές θα είναι μετριοπαθέστερες μέσα στο επόμενο διάστημα.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Kraft Heinz, Μιγκέλ Πατρίτσιο, διαβεβαίωσε στο πλαίσιο δημοσίευσης των τελευταίων αποτελεσμάτων πως «τα καλά νέα είναι πως τελειώσαμε με την τιμολόγηση». Ο οικονομικός διευθυντής της Unilever, Γκρεμέ Πίτκετλι, είπε πως «έχουμε ξεπεράσει την κορύφωση του πληθωρισμού», με τον ρυθμό αύξησης των τιμών να μετριάζεται εν μέσω του υπολοίπου έτους.
Ανάλογη ήταν τοποθέτηση του Μάρκ Σνάιντερ της Nestle, ενώ ο Αντουάν Σαν-Αφρίκ της Danone μίλησε για μια επιβράδυνση των αυξήσεων κατά τη διάρκεια του επόμενου τριμήνου. Οι όμιλοι αυτοί περιλαμβάνουν στο χαρτοφυλάκιο τους κάποια από τα πιο γνωστά προϊόντα στα ράφια των σούπερ μάρκετ, όπως είναι το τυρί Philadelphia και η σάλτσα ντομάτας Heinz της Kraft Heinz.
Μια προοπτική παύσης των αυξήσεων στις τιμές των τροφίμων και των απορρυπαντικών στα σούπερ μάρκετ θα ήταν θετική εξέλιξη για τους καταναλωτές. Όμως, οι αυξήσεις που έλαβαν χώρα μέσα στο α΄ εξάμηνο του έτους δεν θα αντιστραφούν. Σύμφωνα με τα πορίσματα έρευνας της εταιρείας αναλύσεων Jefferies που παραθέτουν οι Financial Times, οι εταιρείες προϊόντων ευρείας κατανάλωσης αύξησαν, κατά μέσον όρο, τις τιμές σε ποσοστό της τάξεως του 11% μέσα σε τρία διαδοχικά τρίμηνα έως τον Ιούλιο, όπου οι ανατιμήσεις επιβραδύνθηκαν στο 9,7%.
Στελέχη της αγοράς προϊόντων ευρείας κατανάλωσης έχουν εκφράσει φόβους για την κερδοφορία τους καθώς οι καταναλωτές, υπό το βάρος της ακρίβειας, έχουν προχωρήσει σε αισθητή μείωση των δαπανών τους. Μετά την οικονομική κρίση επί πανδημίας και την ενεργειακή κρίση που ξέσπασε μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, οι καταναλωτές γίνονται πιο επιλεκτικοί και συντηρητικοί.
H κατανάλωση αναλογεί στο 60% του παγκόσμιου ΑΕΠ
Σύμφωνα με έρευνα της EY για τις καταναλωτικές συνήθειες στο μέλλον που ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο και περιλαμβάνει 21.000 καταναλωτές από 27 χώρες, το 54% απάντησε πως μαθαίνει να ζει με λιγότερα. Πολλοί εξ αυτών έχουν προσαρμοστεί σε έναν απλούστερο τρόπο ζωής με πιο μετριασμένες καταναλωτικές συνήθειες. Ας μην λησμονείται πως η κατανάλωση πάσης φύσεως προϊόντων αναλογεί στο 60% του παγκόσμιου ΑΕΠ, επηρεάζοντας όχι μόνον την κερδοφορία των επιχειρήσεων αλλά και τα έσοδα που αντλούν οι κυβερνήσεις μέσω έμμεσης φορολογίας.
Σε ιδιαίτερα αδύναμη θέση βρίσκονται οι καταναλωτές στην Ευρώπη λόγω της απότομης διακοπής της ενεργειακής συνεργασίας με την Gazprom που προκάλεσε πρωτοφανή αύξηση του πληθωρισμού. Η ολλανδική Heineken, μια από τις μεγαλύτερες ζυθοποιίες στον κόσμο, ανακοίνωσε πως ο όγκος των πωλήσεων υποχώρησε κατά 5,4% μέσα το α΄ πρώτο εξάμηνο του 2023, σημειώνοντας περαιτέρω πτώση το γ’ τρίμηνο λόγω των συσσωρευμένων πιέσεων που δέχτηκαν οι καταναλωτές από τις αυξήσεις των τιμών. Αυτήν την τάση επιβεβαίωσε ο Μάικ Ουάτκινς, επικεφαλής της εταιρείας αναλύσεων NIQ. Απευθυνόμενος στη βρετανική εφημερίδα, επιβεβαιώνει πως ο όγκος των πωλήσεων στην Ευρώπη είναι ο «χαμηλότερος στην πρόσφατη ιστορία», ιδιαίτερα στα επώνυμα και φρέσκα προϊόντα.