THEPOWERGAME
Η κόντρα μεταξύ της αμερικανικής εταιρείας παραγωγής αεροσκαφών Boeing και της γαλλικής εταιρίας Airbus κρατάει εδώ και 17 ολόκληρα χρόνια, χωρίς να εφαρμόζεται με επιτυχία κάθε προσπάθεια εκεχειρίας.
Τον τελευταίο καιρό μάλιστα σε μια ακόμη προσπάθεια επίλυσης της διαμάχης μεταξύ Boeing και Airbus, ΗΠΑ και Ευρωπαϊκή Ένωση αποφάσισαν να αναστείλουν για διάστημα τεσσάρων μηνών τους δασμούς που εντείνουν την μακροχρόνια διαμάχη των δύο πλευρών για τις παράνομες επιδοτήσεις προς τη Boeing και την Airbus.
Ωστόσο, η Boeing Co φαίνεται ότι φέρνει στην επιφάνεια την κόντρα με την Airbus, καθώς ήδη χθες, η εταιρεία ζήτησε από τις ΗΠΑ, στα πλαίσια της κόντρας που έχει ξεσπάσει με τη Κίνα, η οποία κατηγορήθηκε ότι δεν σέβεται τα ανθρώπινα δικαιώματα, να παραμερίσει τις διαφωνίες της από τις εμπορικές σχέσεις με την Κίνα.
Ο λόγος που ζητάει από τις ΗΠΑ το διαχωρισμό των ανθρώπινων δικαιωμάτων, αλλά και άλλων διαφωνιών, από το πλαίσιο των εμπορικών τους σχέσεων με την Κίνα, είναι ότι ανησυχεί ότι η ευρωπαϊκή ανταγωνίστριά της, η Airbus, θα επωφεληθεί, αν η αμερικανική εταιρία αποκλειστεί από την κινεζική αγορά.
Ο εκτελεστικός διευθυντής της Boeing Ντέιβ Καλχούν δήλωσε στη διάρκεια ενός ψηφιακού επιχειρηματικού φόρουμ ότι κατά την άποψή του η μεγάλη διαμάχη που υπάρχει με την Ευρώπη για τις επιδοτήσεις στην παραγωγή αεροσκαφών θα μπορούσε να επιλυθεί στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου (ΠΟΕ) μετά από 16 χρόνια διαξιφισμών, αλλά συνέκρινε την κατάσταση αυτή με την Κίνα.
«Νομίζω ότι σε πολιτικό επίπεδο η Κίνα είναι πιο δύσκολη [υπόθεση] για αυτή την αμερικανική κυβέρνηση, σε σύγκριση με την προηγούμενη κυβέρνηση των ΗΠΑ. Αλλά πρέπει να συνεχίσουμε να έχουμε εμπόριο με το μεγαλύτερο εμπορικό εταίρο μας στον κόσμο, την Κίνα» δήλωσε ο ίδιος, σε μία διάσκεψη του Αμερικανικού Επιμελητηρίου Εμπορικής Αεροπορίας.
Δίνοντας έμφαση στις πολλαπλές διαμάχες που υπάρχουν, πρόσθεσε: «Ελπίζω ότι με κάποιο τρόπο, μπορούμε να διαχωρίσουμε την πνευματική ιδιοκτησία, τα ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά και άλλα ζητήματα, συνεχίζοντας να ενθαρρύνουμε ένα περιβάλλον ελεύθερου εμπορίου μεταξύ των δύο οικονομικών μεγαθηρίων… Δεν μπορούμε να αντέξουμε έναν αποκλεισμό μας από αυτή την αγορά. Ο ανταγωνιστής μας θα το εκμεταλλευτεί άμεσα».
Η Boeing και η Airbus πωλούν η καθεμιά στην Κίνα περίπου το 25% των αεροσκαφών που παράγουν, με την Κίνα να έχει ξεπεράσει τις ΗΠΑ ως η μεγαλύτερη εσωτερική ταξιδιωτική αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η Κίνα τυπικά προχωρεί σε μαζικές αγορές εισαγόμενων αεροσκαφών, που συχνά συμπίπτουν με διπλωματικές επισκέψεις στις ΗΠΑ ή την Ευρώπη.
Η αμερικανική εταιρία άρχισε να βρίσκεται αντιμέτωπη με ερωτήσεις σχετικά με το μερίδιό της στην κινεζική αγορά, καθώς οι ΗΠΑ και η Κίνα βρίσκονται σε ένα 18μηνο εμπορικό πόλεμο, τον οποίο άρχισε ο προηγούμενος Αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ, παρά το γεγονός ότι οι αγορές αεροσκαφών από την Κίνα άρχισαν να μειώνονται ευρέως κατά τα τελευταία χρόνια.
Το Πεκίνο βρίσκεται επίσης σταδιακά αντιμέτωπο με μία κλιμακούμενη ένταση στις σχέσεις του με τη Δύση, αναφορικά με τη συμπεριφορά του σε εθνικές και θρησκευτικές μειονότητες στην Αυτόνομη Περιοχή των Ουιγούρων του Σιντζιάνγκ, ενώ έχει προειδοποιήσει τις ξένες εταιρίες να μην παρεμβαίνουν σε πολιτικά ζητήματα.
Η Κίνα απορρίπτει τις αμερικανικές καταγγελίες ότι έχει διαπράξει γενοκτονία κατά των Ουιγούρων και άλλων μουσουλμάνων στην αναφερόμενη απομονωμένη κινεζική περιοχή, στην οποία οι ακτιβιστές υποστηρίζουν ότι περισσότεροι από ένα εκατομμύριο άνθρωποι κρατούνται σε στρατόπεδα συγκέντρωσης.
Τόσο ο Λευκός Οίκος, όσο και η Εμπορική Αντιπρόσωπος των ΗΠΑ Κάθριν Τάι δεν ανταποκρίθηκαν άμεσα σε αιτήματα σχολιασμού των δηλώσεων του Καλχούν.