THEPOWERGAME
Υπάρχει κάτι στο αφεντικό του Volkswagen Group, Herbert Diess, που θυμίζει το «Herbie». Όπως και ο τετράτροχος συνονόματος του, το αστέρι πολλών ταινιών της Disney, έχει τις δικές του απόψεις και τον τρόπο για να προσελκύει την προσοχή.
Βρίσκεται σε αγώνα όπου διακυβεύονται πολλά και στον οποίο θεωρείται αουτσάιντερ. Ο κύριος αντίπαλός του, ο Elon Musk της Tesla, είναι ένας «frenemy» με τον οποίο ενίοτε ανταλλάσσει πειράγματα.
Οι επενδυτές τρίβουν τα χέρια τους: τον περασμένο μήνα η τιμή της μετοχής του γερμανικού γίγαντα αυξήθηκε κατά 60%, ενώ της Tesla έπεσε.
Αυτό οφείλεται κυρίως στην αλλαγή της γνώμης για το ποιος από τους δυο κολοσσούς θα κερδίσει τη μάχη των ηλεκτρικών οχημάτων. Φαίνεται ότι οι επενδυτές υπέκυψαν ξανά στη γοητεία του «The Love Bug».
Η ανάκαμψη υπήρξε πράγματι θεαματική.
Το μεγαλύτερο μέρος του περασμένου έτους, οι φιλοδοξίες μιας από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο για ένα ηλεκτρικό όχημα έμοιαζαν με παραπέτασμα καπνού ώστε να ξεχαστεί η συνεχιζόμενη πτώση της εταιρείας πέντε χρόνια μετά το σκάνδαλο με εκπομπές ρύπων των πετρελαιοκινητήρων της, τα διογκωμένα κόστη και οι διαλυμένες σχέσεις μεταξύ του κ. Diess και των σωματείων των εργαζομένων.
Αλλά ξαφνικά το αφεντικό της Volkswagen έκανε δυο ανατρεπτικές κινήσεις που άλλαξαν το σκηνικό.
Πρώτον, κέρδισε την πλήρη υποστήριξη του εποπτικού συμβουλίου και έβαλε τέλος στη σύγκρουση με τα συνδικάτα. Μια κίνηση που μπορεί να του επιτρέψει να βελτιώσει τα ανεμικά περιθώρια κέρδους.
Δεύτερον, προσπάθησε να αναμετρηθεί στα ίσια με τον κ. Musk. Χρησιμοποίησε ένα βίντεο με δυνατότητα κοινής χρήσης, το Twitter και μια εικονική «Power Day» για να αιφνιδιάσει ευχάριστα τους μακροεπενδυτές που αγαπούν τα αουτσάιντερ και πέρυσι βοήθησαν η χρηματιστηριακή αξία της Tesla να φτάσει στα 800 δισ. δολάρια.
Δεν είναι όλα παραπέτασμα καπνού. Με βάση τις ενημερώσεις της εταιρείας, ορισμένοι αναλυτές της αυτοκινητοβιομηχανίας λένε ότι μέσα σε δύο χρόνια περίπου, οι μάρκες της, συμπεριλαμβανομένων της VW, της Audi και της Porsche, θα μπορούσαν να παράγουν 1,5 εκατομμύριο ηλεκτρικά αυτοκίνητα, από 230.000 το 2020.
Ο όμιλος μπορεί να φτάσει την Tesla, η οποία κατασκεύασε 500.000 αυτοκίνητα πέρυσι – ή ακόμη και την ξεπεράσει.
Τότε μόνο θα ξεκινούσε η πραγματική διασκέδαση. Γιατί, παράλληλα με την ηλεκτροδότηση, έρχονται η επανάσταση στον αυτοματισμό και η ηλεκτρονική κινητικότητα.
Εκτός από την Tesla, νέοι ανταγωνιστές μπαίνουν στο παιγνίδι όπως η Apple, η οποία επιθυμεί να τοποθετήσει τροχούς σε ένα iGadget, και η Baidu, ο κινεζικός τεχνολογικός γίγαντας. Για όσους μείνουν πίσω, η καθυστέρηση θα μπορούσε γρήγορα να αποβεί καταστροφική.
Ας ξεκινήσουμε με την ηλεκτροκίνηση. Η Volkswagen έχει ελάχιστη εμπειρία στην κατασκευή μπαταριών, ενώ η Tesla έχει ήδη περάσει από την «κόλαση της παραγωγής» του κ. Musk.
Το να φτάσει την αμερικανική εταιρεία δεν θα είναι εύκολο. Η χρηματιστηριακή αξία της Tesla, η οποία αυτήν τη στιγμή είναι σχεδόν τετραπλάσια των 135 δισεκατομμυρίων ευρώ της Volkswagen (160 δισεκατομμύρια δολάρια), της δίνει τεράστια δυνατότητα να συγκεντρώνει κεφάλαια.
Ο κ. Diess έχει ενθουσιάσει τους επενδυτές υποσχόμενος να μειώσει στο μισό το κόστος της μπαταρίας, εν μέρει κατασκευάζοντας μεγάλης εμβέλειας στερεά κατάσταση και γρήγορης φόρτισης μπαταρίες από το 2024.
Αλλά δεν έχει ανακοινώσει ημερομηνία γι’ αυτές τις περικοπές κόστους, ενώ η Tesla παρουσιάζει φέτος μια πιο ισχυρή μπαταρία που θα μπορούσε να μειώσει το κόστος αμέσως.
Έως το 2030, όταν η Volkswagen υπόσχεται ότι θα έχει κατασκευάσει έξι «gigafactories» ικανά να παράγουν μπαταρίες αξίας 240 γιγαβατωρών ετησίως, ο κ. Musk δηλώνει, με περίσσεια αυταρέσκεια, ότι τα εργοστάσια της Tesla θα παράγουν μια τάξη μεγέθους περισσότερη, ή περίπου 3.000 γιγαβατωρών.
Αναφορικά με το λογισμικό, η απόσταση μεταξύ των δύο φαίνεται ακόμη πιο τρομακτική. Η Tesla έχει το προβάδισμα έχοντας σχεδιάσει ένα αυτοκίνητο ως προϊόν λογισμικού που μπορεί να αναβαθμίζεται τακτικά, όπως το iPhone.
Η Volkswagen μόλις πρόσφατα άρχισε να κάνει το ίδιο με το νέο της ηλεκτρικό όχημα ID.3 και είναι αποφασισμένη να γίνει η μεγαλύτερη εταιρεία υπολογιστών στη Γερμανία μετά την SAP που κατασκευάζει επιχειρηματικό λογισμικό.
Όμως, ενώ η Tesla έχει την τεχνολογία στο DNA της, το πιο αξιοσημείωτο επίτευγμα λογισμικού της Volkswagen ήταν να παρακάμπτει ανεπαίσχυντα τους ελέγχους για τα επίπεδα εκπομπών ρύπων.
Η αυτόνομη οδήγηση θα προσθέσει έναν εντελώς νέο επίπεδο πολυπλοκότητας. Η Volkswagen επιδιώκει την ανάπτυξη δύο τύπων λογισμικού.
Ένα για τα αυτοκινούμενα επιβατικά αυτοκίνητα, κι ένα για τους στόλους αυτόνομων οχημάτων που προσφέρουν την «κινητικότητα ως υπηρεσία» (που περιλαμβάνει την κοινή χρήση οχημάτων και άλλες εναλλακτικές λύσεις έναντι της παραδοσιακής ιδιοκτησίας αυτοκινήτων).
Και στις δύο περιπτώσεις, τεχνολογικοί γίγαντες από την Αμερική και την Κίνα, αλλά και η Tesla, θα στέκονται απέναντι ως εχθροί.
Ο ίδιος ο κ. Diess αναγνωρίζει ότι καθώς το λογισμικό μετατρέπει όλο και περισσότερο το αυτοκίνητο σε υπολογιστή με τροχούς, θα μεταμορφώσει τη βιομηχανία ακόμη περισσότερο από ό,τι η ηλεκτροκίνηση.
Ωστόσο, για αυτοκινητοβιομηχανία παλαιού τύπου, η Volkswagen έχει ήδη κάνει τολμηρές κινήσεις.
Η εταιρεία βασίζεται στη βασική της επιχειρηματική δραστηριότητα, τους κινητήρες καύσης για τη χρηματοδότηση, έως το 2025, προγραμματισμένων επενδύσεων αξίας 15 δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως σε ηλεκτρικές και ψηφιακές εφαρμογές.
Ήδη δημιουργεί μια αρθρωτή πλατφόρμα στην οποία μπορούν να συναρμολογηθούν τα ηλεκτρικά της οχήματα της, αντί να τροποποιήσει τις υπάρχουσες γραμμές παραγωγής της, γεγονός που προσθέτει ευελιξία.
Ευλόγα, σχεδιάζει το αυτοκίνητο γύρω από την μπαταρία και όχι το αντίστροφο.
Προκειμένου να διασφαλιστεί η πρόσβαση στις μπαταρίες, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα αυξάνεται, ολοκληρώνει κάθετα την εφοδιαστική της αλυσίδα, όπως η Tesla.
Το μεγαλύτερο μέρος της παραγωγής των ηλεκτρικών οχημάτων, από τις μπαταρίες και το σασί έως το λογισμικό, θα πραγματοποιείται εσωτερικά.
© 2021 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά βρίσκεται στο www.economist.com