THEPOWERGAME
Το Κίεβο βρίσκεται σε διαβουλεύσεις με τους ισχυρότερους παίκτες του παγκόσμιου ασφαλιστικού κλάδου, προκειμένου να καταλήξουν σε ένα πλαίσιο κάλυψης των πλοίων που θα ταξιδεύουν από και προς τα λιμάνια της νότιας Ουκρανίας, διασχίζοντας τη Μαύρη Θάλασσα. Η άρνηση της Μόσχας να παρατείνει την Πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας τον περασμένο Ιούλιο έχει μειώσει κατά το ένα τρίτο τις εξαγωγές σιτηρών, παρά τις εναλλακτικές οδούς που έχουν χαραχθεί σε συνεργασία με κράτη-μέλη της ΕΕ.
Μόνον ένα πλοίο, το Joseph Schulte, που εκπροσωπεί γερμανικά και κινεζικά συμφέροντα, τόλμησε μέσα Αυγούστου να διασχίσει τα χωρικά ύδατα της Ουκρανίας στη Μαύρη Θάλασσα, παρά τις προειδοποιήσεις της Μόσχας πως τα εμπορικά πλοία θα θεωρούνται σε αυτήν τη φάση στρατιωτικοί στόχοι. Αν και ο πρόεδρος της Ουκρανίας, Βλοντίμιρ Ζελένσκι, χαρακτήρισε το ταξίδι αυτό ως ένα «σημαντικό βήμα» στην αποκατάσταση της ελεύθερης πλοήγησης στη Μαύρη Θάλασσα, οι εξωτερικοί παρατηρητές είναι επιφυλακτικοί σε εκτιμήσεις για την επανεκκίνηση των δρομολογίων κάτω από τις υφιστάμενες συνθήκες.
Εν τω μεταξύ, η Ρωσία βομβαρδίζει ακόμη και τα λιμάνια του Ισμαήλ και του Ρένι στον Δούναβη, με αποτέλεσμα οι εξαγωγές σιτηρών, φυτικών ελαίων και αλεύρων να μειωθούν στα 3,2 εκατ. τόνους μέσα σε διάστημα ενός μηνός έως τα μέσα Αυγούστου, έναντι των 4,4 εκατ. τόνων τον Μάιο και των 4,8 εκατ. τόνων τον Ιούνιο. Αναμένεται, ως εκ τούτου, να συσσωρευθούν μεγαλύτερα αποθέματα, καθώς η αγροτική παραγωγή της Ουκρανίας έχει ξεπεράσει τις αρχικές προσδοκίες, αλλά λιγοστεύουν οι επιλογές για την τόνωση των εξαγωγών.
Καταμερισμό κινδύνων επιδιώκει η Lloyd’s
Καθώς η Ρωσία μεθοδεύει τον στραγγαλισμό της οικονομίας της Ουκρανίας, όσο ο πόλεμος συνεχίζεται επί 18ο μήνα, το Κίεβο επιδιώκει τη θέσπιση ενός πλαισίου που θα επιτρέπει τη διέλευση από πέντε έως 30 πλοίων από τη Μαύρη Θάλασσα. Ο Ολεκσάντρ Γκριμπάν, αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών της Ουκρανίας, δήλωσε στους Financial Times πως συζητείται μια συμφωνία μεταξύ των αρμόδιων υπουργείων, τοπικών τραπεζών και διεθνών ασφαλιστικών ομίλων, συμπεριλαμβανομένης της Lloyd’s του Λονδίνου.«Εξαρτάται από τη δομή μιας τέτοιας συμφωνίας και τον βαθμό ανάληψης κινδύνου μεταξύ της κυβέρνησης και των ιδιωτικών ασφαλιστικών εταιρειών», είπε ο Ουκρανός αξιωματούχος στη βρετανική εφημερίδα. Επί ένα 12μήνο η Πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας, η οποία επιτεύχθηκε μεταξύ Κιέβου και Μόσχας με τη διαμεσολάβηση του ΟΗΕ και της Τουρκίας πέρυσι τον Ιούλιο, είχε αποκαταστήσει τις ροές αγροτικών εμπορευμάτων από την Ουκρανία. Αλλά η Μόσχα αρνήθηκε να παρατείνει το καθεστώς από τα τέλη του φετινού Ιουλίου και έπειτα, ισχυριζόμενη πως δεν ανταποκρινόταν σε δικά της αιτήματα.
Υποχώρηση των τιμών σιταριού στο Σικάγο
Οι ασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες έχουν επωμισθεί απώλειες δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, που ξεκίνησε τέλη του περσινού Φεβρουαρίου, επιδιώκουν έναν καταμερισμό του κινδύνου, προκειμένου να παρέχουν κάλυψη στα εμπορικά δρομολόγια διαμέσου μιας πολεμικής ζώνης. Η Lloyd’s διευκρίνισε στους Financial Times πως είναι κρίσιμο να συνεχιστούν οι εξαγωγές σιτηρών από την Ουκρανία, ώστε να αποφευχθούν κίνδυνοι στην επισιτιστική ασφάλεια.
Εντούτοις, οι τιμές του σιταριού στο χρηματιστήριο εμπορευμάτων του Σικάγο υποχώρησαν κάτω από τα 6 δολάρια ανά μπουσέλ, στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων δυόμισι ετών, καθώς οι εξαγωγές από τη Ρωσία αναμένεται να φθάσουν σε ιστορικό υψηλό. Σύμφωνα με τις νέες προβλέψεις του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ (USDA), η παραγωγή σιταριού της Ρωσίας αναμένεται πως θα διαμορφωθεί στους 85 εκατ. τόνους το τρέχον καλλιεργητικό έτος και οι εξαγωγές εκτιμάται πως θα φθάσουν στο ρεκόρ των 48 εκατ. τόνων. Πρόκειται για πρωτοφανές επίπεδο για οποιαδήποτε χώρα του κόσμου και όχι μόνον για τη Ρωσία.