THEPOWERGAME
Μειωμένες κατά 15%-18% υπολογίζονται φέτος οι πωλήσεις τρακτέρ συγκριτικά με το 2022, την ώρα που 1.859 καινούργια αγροτικά μηχανήματα κυκλοφορούν χωρίς πινακίδες, παρ’ ότι έχουν άδεια, καθώς σε 27 από τις 52 περιφερειακές ενότητες της χώρας εξαντλήθηκε το απόθεμα πινακίδων κυκλοφορίας τρακτέρ και άλλων μηχανημάτων.
Το αξιοσημείωτο είναι ότι στις υπόλοιπες 25 περιφερειακές ενότητες υπάρχει απόθεμα πινακίδων, όμως αυτές δεν μπορούν να διατεθούν σε άλλη περιφερειακή ενότητα, λόγω του ότι φέρουν αρίθμηση και χαρακτηριστικές ενδείξεις των περιφερειακών ενοτήτων για τις οποίες είχαν εκδοθεί.
Ως εκ τούτου και έπειτα από αίτημα της αρμόδιας Υπηρεσίας Εγγείων Βελτιώσεων (ΥΕΒ), το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων ενέκρινε ποσό 30.000 ευρώ συν ΦΠΑ 7.200 ευρώ από πόρους του Ταμείου Γεωργίας και Κτηνοτροφίας για την επείγουσα προμήθεια:
- 2.260 ζευγών πινακίδων κυκλοφορίας αγροτικών μηχανημάτων,
- 70 ζευγών πινακίδων κυκλοφορίας δασικών μηχανημάτων.
- 250 μονών πινακίδων κυκλοφορίας μονοαξονικών μηχανημάτων.
Οι εν λόγω πινακίδες προορίζονται τόσο για τα 1.859 αγροτικά μηχανήματα που έχουν λάβει ήδη άδεια, όσο και γι’ αυτά που θα πωληθούν/ταξινομηθούν εντός του 2023, καθώς μάλιστα επίκειται η έναρξη αξιολόγησης των υποβληθέντων Σχεδίων Βελτίωσης, στο πλαίσιο της τρέχουσας πρόσκλησης του Προγράμματος Αγροτικής Ανάπτυξης 2014-22.
Για το 2024 το υπουργείο, με εισήγηση της ΥΕΒ, προγραμματίζει ανοικτό διαγωνισμό προμήθειας πινακίδων αγροτικών μηχανημάτων, προϋπολογισμού 542.000 ευρώ, συνυπολογιζομένου του ΦΠΑ (επισημαίνεται ότι ο τελευταίος ανάλογος διαγωνισμός έγινε το 2017).
Μειωμένες φέτος οι πωλήσεις τρακτέρ, εκτιμήσεις για ανάκαμψη το 2024
Πάντως, με μείωση πωλήσεων κατά -15 έως -18% εκτιμάται ότι θα κλείσει το 2023 για την αγορά τρακτέρ. Υπολογίζεται ότι καθ’ όλη τη διάρκεια της φετινής χρονιάς θα πωληθούν περί τα 1.500 τρακτέρ, έναντι 1.800 το 2022, 3.034 το 2021 και άλλων τόσων το 2020.
Τα στοιχεία επιβεβαιώνουν ότι η αγορά τρακτέρ κινείται στους ρυθμούς της δράσης των Σχεδίων Βελτίωσης, με την αγορά να στρέφει το βλέμμα της στο 2024, όταν θα αρχίσουν οι παραγγελίες/αγορές νέων τρακτέρ, στο πλαίσιο της εν εξελίξει πρόσκλησης των Σχεδίων Βελτίωσης (στην αγορά δεν συμμερίζονται τις εκτιμήσεις στελεχών του υπουργείου ότι η διαδικασία των εντάξεων θα έχει ολοκληρωθεί εντός του 2023, ώστε να αρχίσουν οι αγορές).
Σε κάθε περίπτωση, ο πήχης των προσδοκιών τοποθετείται χαμηλότερα από τις προηγούμενες προσκλήσεις των Σχεδίων Βελτίωσης, καθώς:
- αφενός ο συνολικός προϋπολογισμός της πρόσκλησης είναι αισθητά μικρότερος, στα 180 εκατ., συν 50 εκατ. ευρώ από την υπερδέσμευση, καθώς πρόκειται για πρόσκληση-μπόνους,
- αφετέρου η πρόσκληση πριμοδοτεί άλλες κατηγορίες επενδύσεων και όχι την αγορά τρακτέρ.
Παρ’ όλα αυτά, στην αγορά αναμένουν για το 2024 αύξηση των πωλήσεων στο επίπεδο των 2.000 τρακτέρ, ενώ οι ελπίδες στρέφονται στην επόμενη, μεγάλου προϋπολογισμού, πρόσκληση των Σχεδίων Βελτίωσης, η οποία τοποθετείται όμως για το 2025 και μετά.
Σύμφωνα με τον υπάρχοντα σχεδιασμό, η (επόμενη) πρόσκληση έχει προϋπολογισμό 322,5 εκατομμυρίων ευρώ (δημόσια δαπάνη), το οποίο σημαίνει ότι θα υλοποιηθούν συνολικές επενδύσεις άνω των 700 εκατομμυρίων ευρώ. Από τα 322,5 εκατ. ευρώ, τα 282,5 εκατ. αφορούν επιχορηγήσεις και τα 40 εκατ. ευρώ χρηματοδοτικά εργαλεία. Βαρύτητα πρόκειται να δοθεί σε επενδύσεις ψηφιοποίησης της γεωργίας και προώθησης τεχνολογιών πληροφορικής και επικοινωνιών (ΤΠΕ).