THEPOWERGAME
Οι κινηματογράφοι παλεύουν να επιβιώσουν μετά την πανδημία. Το 2022 οι της Αμερικής πραγματοποίησαν 35% λιγότερα έσοδα απ’ ό,τι το 2019. Ωστόσο, τον Ιούλιο τα πράγματα άρχισαν να φαίνονται φωτεινότερα: έβγαλαν 1,4 δισ. δολάρια, τα υψηλότερα έσοδα από τον Δεκέμβριο του 2019. Ένα μεγάλο μέρος αυτών των χρημάτων προήλθε από τις πωλήσεις εισιτηρίων για την «Barbie», μια ταινία για τη διάσημη πλαστική κούκλα, και τον «Oppenheimer», τον φυσικό που ανέπτυξε την πυρηνική βόμβα. Και οι δύο ταινίες κυκλοφόρησαν στις 21 Ιουλίου. Η Warner Brothers, μία από τις εταιρείες παραγωγής της ταινίας, ανακοίνωσε στις 6 Αυγούστου ότι οι εισπράξεις της ταινίας «Barbie» έφτασαν συνολικά το 1 δισ. δολάρια. Τα 459 εκατ. δολάρια προήλθαν από τις αμερικανικές αίθουσες. Η ταινία « Oppenheimer» έβγαλε 229 εκατ. δολάρια στην Αμερική και 323 εκατ. δολάρια στο εξωτερικό. Στη Βρετανία, η Vue, μια αλυσίδα κινηματογράφων, κατέγραψε το δεύτερο υψηλότερο Σαββατοκύριακο θεατών όλων των εποχών.
Η δημοτικότητα των ταινιών «Barbie» και «Oppenheimer» αποκαλύπτει γιατί οι κινηματογραφικές αίθουσες παλεύουν να επιβιώσουν. Κατά τη διάρκεια της πανδημίας τα στούντιο μείωσαν το παράθυρο προβολής -το χρονικό διάστημα που μεσολαβεί μεταξύ της εμφάνισης μιας ταινίας στους κινηματογράφους και της διάθεσής της σε streaming- από περίπου 70, κατά μέσο όρο, ημέρες σε 45. Ορισμένες ταινίες δεν προβλήθηκαν καθόλου στη μεγάλη οθόνη. Ο Reed Hastings, συνιδρυτής του Netflix, είπε κάποτε ότι οι κινηματογράφοι δεν έχουν καινοτομήσει, παρά μόνο στη γεύση του ποπ κορν. Ωστόσο, το «κώλυμα» με το streaming είναι υπερβολικό: οι κινηματογράφοι εξακολουθούν να ασκούν έλξη. Ο Tom Cruise κράτησε την κυκλοφορία της ταινίας «Top Gun: Maverick», μία από τις πιο δημοφιλείς ταινίες του 2022, στην οποία πρωταγωνιστούσε, για δύο χρόνια, αντί να την κυκλοφορήσει στο Διαδίκτυο. Η τελευταία ταινία του James Bond καθυστέρησε τρεις φορές για τον ίδιο λόγο.
Αν και τα lockdowns και οι υπηρεσίες streaming έπαιξαν ρόλο στην πρόσφατη πτώση του κινηματογράφου, ο κύριος λόγος για την αργή ανάκαμψή του βρίσκεται αλλού. Η ανάλυση των δεδομένων μάς δείχνει ότι το κοινό εξακολουθεί να γοητεύεται από τη μεγάλη οθόνη, αλλά υπάρχουν λιγότερες ταινίες που το προσελκύουν. Όταν κυκλοφόρησαν οι ταινίες «Barbie» και «Oppenheimer», οι θεατές επέστρεψαν. Οι ταινίες «ευρείας» κυκλοφορίας σε όλη την Αμερική και τον Καναδά -που προβάλλονται σε περισσότερους από 600 κινηματογράφους- εξακολουθούν να είναι τόσο δημοφιλείς όσο και πριν από την πανδημία, αλλά είναι λιγότερες. Το 2019 οι ταινίες ευρείας κυκλοφορίας ήταν 130. Το 2020 και το 2021 μαζί, 152 μόνο. Το 2022 ήταν 110. Μέχρι στιγμής φέτος, οι ταινίες που έχουν προβληθεί σε περισσότερους από 600 κινηματογράφους είναι 97. Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι ταινίες με τις περισσότερες διανομές είναι εξίσου δημοφιλείς, όπως και πριν από την πανδημία.
Κατά τη διάρκεια της πανδημίας πολλά γυρίσματα έπρεπε να διακοπούν και ορισμένες ταινίες κυκλοφόρησαν στο Διαδίκτυο. Ενώ οι κινηματογραφικές αίθουσες έχουν να περιμένουν 55 ακόμα μεγάλες κυκλοφορίες φέτος, όπως το «Wonka», ένα prequel του «Willy Wonka και το εργοστάσιο σοκολάτας», καθώς και το τελευταίο μέρος των «Αγώνων Πείνας», η απεργία των ηθοποιών και των σεναριογράφων θα μπορούσε να οδηγήσει σε καθυστερήσεις στην παραγωγή blockbusters, όπως το «Wicked» και το «Gladiator 2», τα οποία αναμένεται να προβληθούν στη μεγάλη οθόνη το 2024. Οι πρωταγωνιστές του «Oppenheimer» έφυγαν νωρίς από την πρεμιέρα του Λονδίνου για να συμμετάσχουν στις απεργιακές κινητοποιήσεις. Μέχρι στιγμής οι απεργίες έχουν συνεχιστεί για λίγο περισσότερο από τρεις μήνες. Οι ιδιοκτήτες κινηματογράφων και οι θεατές ελπίζουν ότι σύντομα η μία ή η άλλη πλευρά θα ανακοινώσουν ότι έλαβαν τέλος.
© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com