THEPOWERGAME
Διψήφια ανάπτυξη καταγράφει η αγορά αναψυκτικών στην Ελλάδα, επιβεβαιώνοντας την ανθεκτικότητά της στις προκλήσεις, όπως ο ανταγωνισμός από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας, αλλά και η στροφή των καταναλωτών σε φυσικά, υγιεινά και με λιγότερη ζάχαρη προϊόντα.
Τα στοιχεία για το πρώτο μισό σχεδόν της χρονιάς, πριν καν κλιμακωθεί η ζήτηση κατά τη θερινή περίοδο, δείχνουν ότι η αγορά τρέχει με διπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης απ’ αυτόν που εμφάνισε πέρυσι στο σύνολο της χρονιάς, με τα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας να διατηρούν τη δυναμική τους, αν και οι τιμές τους στα ράφια των σούπερ μάρκετ αυξάνονται σταθερά και μάλιστα με διπλάσιο ρυθμό από αυτές στα επώνυμα.
Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία της Circana που έχει στη διάθεσή του το powergame.gr, ο τζίρος των αναψυκτικών, συμπεριλαμβανομένης της σόδας, ξεπέρασε τα 77,7 εκατ. ευρώ σε αξία στο πεντάμηνο Ιανουάριος – Μάιος 2023, σημειώνοντας αύξηση 14,6% συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Υπενθυμίζεται ότι στο σύνολο της περσινής χρονιάς η κατηγορία (αναψυκτικά & σόδα) στα σούπερ μάρκετ αναπτύχθηκε με ρυθμό 6,8% σε αξία, φτάνοντας στα 188,7 εκατ. ευρώ, από 176,6 εκατ. ευρώ έναν χρόνο πριν.
Την ίδια στιγμή, στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (pl) της κατηγορίας ο τζίρος στο πρώτο πεντάμηνο του 2023 ξεπέρασε το 1,1 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 12,1% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι. Αντισταθμίζουν, όπως φαίνεται, την υστέρηση που κατέγραψαν στο σύνολο του 2022, όταν η αξία των πωλήσεών τους ανήλθε σε 2,7 εκατ. ευρώ, μειωμένη κατά 6,8% σε σχέση με τα 2,9 εκατ. ευρώ του 2021.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία της Circana για το 2023, οι όγκοι πωλήσεων ενισχύονται στον κλάδο σε ποσοστό 3,2%, ενώ ειδικά στην κατηγορία αναψυκτικών ιδιωτικής ετικέτας μειώνονται σε ποσοστό 7,9%. Κι ενώ η τιμή ανά μονάδα προϊόντος στο σύνολο της αγοράς καταγράφει αύξηση 11% στο πεντάμηνο, στα αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας η αντίστοιχη αύξηση ανέρχεται σε 21,9%. Παρ’ όλα αυτά, εξακολουθούν να διατίθενται σε ανταγωνιστικές τιμές σε σχέση με τα επώνυμα της βιομηχανίας αναψυκτικών, διατηρώντας υψηλά standards ποιότητας, δεδομένου ότι αναπτύσσονται από αναγνωρισμένες ελληνικές εταιρείες. Ως αποτέλεσμα, εδραιώνουν ισχυρό μερίδιο στην κατάταξη πίσω από την Coca-Cola 3E, που αποτελεί αδιαφιλονίκητο ηγέτη της κατηγορίας. Σημειώνεται ότι όλες σχεδόν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ διαθέτουν αναψυκτικά ιδιωτικής ετικέτας και ενισχύουν τη θέση τους στο ράφι, την ώρα που ο ανταγωνισμός στη βιομηχανία αυξάνεται.
Επενδυτική κινητικότητα στην αγορά
Εξάλλου, την επενδυτική κινητικότητα, που κλιμακώνεται τα τελευταία χρόνια, τροφοδοτούν και οι τάσεις στα μικρά σημεία πώλησης και στην υπόλοιπη αγορά, μπαρ, εστιατόρια, καφέ κ.ο.κ., προσθέτοντας αξία στον τζίρο που γίνεται μέσω των σούπερ μάρκετ, με την αγορά στο σύνολό της να αθροίζει έσοδα πάνω από 400 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις. Παγκοσμίως δε υπολογίζεται ότι τα έσοδα της βιομηχανίας αναψυκτικών φτάνουν το 1 τρισ. δολ., με ετήσια ανάπτυξη πάνω από 4% και με τις ΗΠΑ να απολαμβάνουν τη μερίδα του λέοντος, με τζίρο που εκτιμάται ότι θα φτάσει τα 328 δισ. δολ. το 2023 (Statista).
Σε επίπεδο συμφωνιών και επενδύσεων στον κλάδο, στην εγχώρια αγορά πιο πρόσφατη εξέλιξη είναι η συνεργασία του Επενδυτικού Ταμείου SMERemediumCap (SMERC) του Νίκου Καραμούζη με την οικογένεια Τσαούτου (ΕΨΑ). Πρόκειται για επένδυση στρατηγικής σημασίας στην ιστορική εταιρεία αναψυκτικών ΕΨΑ, καθώς το Smerc, με πλειοψηφικό ποσοστό 66,2%, θα συνεισφέρει στην ανάπτυξη της εταιρείας εντός και εκτός συνόρων.
Πέρυσι τον Οκτώβριο είχαμε ένα σημαντικό deal στον κλάδο, με την πώληση από την IDEAL Holdings της Three Cents στην Coca-Cola HBC έναντι 45,9 εκατ. ευρώ. Λίγο νωρίτερα είχε συσταθεί η Juice Invest από τους επιχειρηματίες Σπύρο Θεοδωρόπουλο και Απόστολο Ταμβακάκη, μέσω της οποίας εξαγόρασαν την εταιρεία Ελληνικοί Χυμοί. Ενδεικτική είναι και η ισχυροποίηση της Χήτος με τη συγχώνευση της Green Cola, ενώ η Ελληνικά Γαλακτοκομεία (Ολυμπος) μετά την εξαγορά της τρικαλινής Κλιάφα μπαίνει πιο δυναμικά στην αγορά με νέους κωδικούς.
Σημειώνεται ότι εδραιωμένοι παίκτες ενισχύουν τη θέση τους, όπως η Coca-Cola HBC, που ενισχύει σταθερά το χαρτοφυλάκιό της, αλλά και η Pepsico, που ενισχύει την παραγωγή αναψυκτικών της στην Ελλάδα. Επίσης, ελληνικές βιομηχανίες με ισχυρά brands, όπως για παράδειγμα η Βίκος, αναπτύσσουν τα μερίδιά τους επενδύοντας σε νέα προϊόντα, καινοτόμες συσκευασίες, βιώσιμες πρακτικές, δίνοντας επιπλέον έμφαση στη διείσδυση στις διεθνείς αγορές, όπως η Λουξ-Μαρλαφέκας. Έτσι, ενισχύουν την ευελιξία τους έναντι της μεταβλητότητας των οικονομικών συνθηκών, του κόστους παραγωγής, αλλά και των καταναλωτικών τάσεων.