THEPOWERGAME
Στα ύψη βρίσκεται η ζήτηση για σύγχρονους αποθηκευτικούς χώρους (logistics) στην Ελλάδα, με τις μεγάλες εταιρείες ακινήτων να σχεδιάζουν ένα μπαράζ ισχυρών επενδύσεων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, την ώρα που ιδιαίτερα αυξημένα εμφανίζονται το πρώτο εξάμηνο του 2023 τα ενοίκια για τα σύγχρονα logistics.
Ήδη, το πρώτο εξάμηνο του 2023 στην αγορά των logistics της Αττικής έχουν πραγματοποιηθεί επενδύσεις άνω των 50 εκατ. ευρώ, με τη ζήτηση να βαίνει αμείωτη. Μέχρι στιγμής η διαθεσιμότητα των χώρων αγγίζει το 6% και τα ενοίκια για τις προνομιακές τοποθεσίες, όπως στον Ασπρόπυργο και στη Μαγούλα, κυμαίνονται στα 5 ευρώ ανά τετραγωνικό μέτρο, ενώ στις περιοχές δεύτερης προβολής, όπως στα Οινόφυτα και στο Μαρκόπουλο, αγγίζουν τα 3,5 ευρώ ανά τ.μ.
Ειδικότερα, μπαράζ μεγάλων επενδύσεων στον χώρο των logistics αναμένεται να ολοκληρωθεί το επόμενο διάστημα στην Αττική από ΑΕΕΑΠ και ξένους επενδυτές. Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί η Trastor, η οποία πρόσφατα ανακοίνωσε ότι θα προσθέσει στο χαρτοφυλάκιό της εντός της προσεχούς διετίας νέα κτίρια logistics, συνολικής επιφανείας άνω των 39.000 τ.μ., ενώ στοχεύει να δημιουργήσει χαρτοφυλάκιο σύγχρονων αποθηκών αξίας 120 εκατ. ευρώ και επιφανείας 150.000 τ.μ. Στο πλαίσιο αυτό, η εισηγμένη προχώρησε στην υπογραφή δεσμευτικού προσυμφώνου για την απόκτηση του 100% εταιρείας η οποία είναι ιδιοκτήτρια δύο αγροτεμαχίων στον Ασπρόπυργο, έκτασης 18,4 και 11,7 στρεμμάτων. Στα εν λόγω οικόπεδα πρόκειται να ανεγερθούν δύο σύγχρονα κέντρα εμπορικής αποθήκευσης και διανομής, επιφανείας 10.981 τ.μ. και 4.545 τ.μ. αντίστοιχα.
Σημαντικός παίκτη στον χώρο των logistics αποτελεί και η Briq Properties ΑΕΕΑΠ, η οποία κατασκευάζει σήμερα ένα νέο κτίριο 19.000 τ.μ. σε ιδιόκτητη έκταση στον Ασπρόπυργο. Με την ολοκλήρωση και του εν λόγω ακινήτου, η εταιρεία θα έχει δημιουργήσει έναν κόμβο logistics επιφάνειας 44.500 τ.μ., επενδύοντας συνολικά 30 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, μέχρι σήμερα το 49% των ακινήτων της BriQ Properties είναι logistics.
Μερίδιο στη συγκεκριμένη αγορά θέλει να αποκτήσει και η Prodea, καθώς μέχρι το τέλος του 2025 σχεδιάζει τη διαμόρφωση ενός χαρτοφυλακίου logistics συνολικής αξίας 150 εκατ. ευρώ. Γι’ αυτόν τον λόγο προχώρησε στην εξαγορά έκτασης 110 στρεμμάτων. Εκεί δρομολογεί την κατασκευή ενός κόμβου logistics επιφάνειας της τάξεως των 40.000 τ.μ.
Ακόμη, η Premia Properties ΑΕΕΑΠ μπαίνει και αυτή με τη σειρά της στον χώρο των logistics, καθώς προχώρησε στην αγορά ενός υπό κατασκευή κτιρίου logistics, επιφάνειας 11.300 τ.μ. στον Ασπρόπυργο. Πρόκειται για επένδυση 9 εκατ. ευρώ. Το εν λόγω κτίριο έχει ήδη μισθωθεί πλήρως σε πολυεθνική εταιρεία του κλάδου των logistics και αναμένεται να παραδοθεί προς χρήση τον επόμενο Οκτώβριο.
Στην περιοχή του Θριασίου στη Δυτική Αττική, που θεωρείται η πλέον prime αγορά για τα logistics, στα σκαριά βρίσκονται το Thriasio Logιstics Center (TLC) και το Hull Logistics Park. Πρόκειται για δύο επενδύσεις που θα ολοκληρωθούν μέσα στην επόμενη τριετία και θα προσφέρουν συνδυασμένες μεταφορές, με εξαιρετική οδική πρόσβαση και άμεση σύνδεση στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Επενδύσεις υψηλού επίπεδου και στη Θεσσαλονίκη
Στο κάδρο των επενδύσεων έχει πρόσφατα μπει και η Θεσσαλονίκη, της οποίας η γεωγραφική θέση κρίνεται ιδιαίτερα στρατηγική. Με τις τιμές των ενοικίων στη συμπρωτεύουσα να κυμαίνονται από 3,5 έως 4,25 ευρώ ανά τ.μ. για τις προνομιακές τοποθεσίες, ενώ για τις περιοχές β’ προβολής να διαμορφώνονται στα 2,5 έως 3,4 ευρώ ανά τ.μ.
Μεταξύ των επενδύσεων που ξεχωρίζουν είναι τα έργα της Dimand, που περιλαμβάνει τη μετατροπή του ανενεργού βιομηχανικού ακινήτου της Βαλκάν Εξπόρτ στο 15ο χλμ. Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.Η εκτιμώμενη ακαθάριστη αξία ανάπτυξης του έργου κατά την ολοκλήρωσή του αναμένεται να είναι της τάξης των 160 εκατ. ευρώ. Σε πρώτη φάση (έως το 2025) θα κατασκευαστούν 55.000 τ.μ., ενώ μέχρι το 2026 ο στόχος είναι να προστεθούν άλλα 65.000 τ.μ.
Ακόμη, το ΤΑΙΠΕΔ βρίσκεται στη διαδικασία προκήρυξης διαγωνισμού για την ανάπτυξη ενός κέντρου logistics στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη, το οποίο θα ανοίξει τις πύλες της ελληνικής αγοράς στα Βαλκάνια και θα αναδείξει τόσο τη Θεσσαλονίκη, όσο και, ευρύτερα, τη Βόρεια Ελλάδα ως διεθνή διαμετακομιστικό εμπορικό κόμβο. Η συνολική επιφάνεια του πρώην στρατοπέδου είναι 672 στρέμματα και προσφέρει συνδυασμένες μεταφορές, πρόσβαση στο σιδηροδρομικό δίκτυο, ενώ εξετάζεται και άμεση σιδηροδρομική σύνδεση του ακινήτου με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, καθιστώντας το προέκτασή του.
Σημαντική παρουσία στον χώρο των logistics διεκδικεί να έχει και η Orilina Properties, εταιρεία του Brevan Howard, η οποία δίνει επίσης ψήφο εμπιστοσύνης στη Θεσσαλονίκη για την πρώτη δική της επένδυση στον τομέα των logistics. Η εταιρεία απέκτησε πρόσφατα έκταση 46,8 στρεμμάτων στο 1ο χιλιόμετρο της επαρχιακής οδού Χαλάστρας – Σίνδου, για την ανάπτυξη μονάδας logistics. Επιπλέον, η Jumbo έχει ήδη αγοράσει οικόπεδο στον Δήμο Λαγκαδά, κοντά στη Θεσσαλονίκη, με στόχο την κατασκευή ενός κέντρου διανομής.