THEPOWERGAME
Τις ώρες της μεγάλης αιχμής, από τη Διεθνή Γέφυρα του Μεξικού, η οποία ενώνει τη χώρα με το νότιο Τέξας, για να περάσει ένα φορτηγό με εμπορεύματα χρειάζεται τρεις με τέσσερις ώρες, όταν η απόσταση αυτή συνήθως διαρκεί ένα δεκάλεπτο. Το υπουργείο Μεταφορών της πολιτείας του Τέξας υπολογίζει πως το χρονικό διάστημα για τη διέλευση της γέφυρας, μια απόσταση 298 μέτρων, θα αυξηθεί στις οκτώ ώρες με 47 λεπτά, κατά μέσο όρο, μέχρι το 2050.
Ένας από τους βασικούς λόγους είναι πως στη Νουέβο Λεόν, μία από τις 31 πολιτείες του Μεξικού που βρίσκονται κοντά στα σύνορα με τις ΗΠΑ, δρομολογείται η ανέγερση εργοστασίων από την Kia Corp. και την Tesla. Η Νουέβο Λεόν έχει μετατραπεί σε πόλο έλξης για επενδύσεις από το εξωτερικό. Γι’ αυτόν τον λόγο αποτελεί αντιπροσωπευτικό παράδειγμα της δημιουργίας μικρότερων εφοδιαστικών αλυσίδων.
Η γεωπολιτική αντιπαλότητα των ισχυρότερων κρατών του κόσμου, η κλιματική κρίση, που δυσχεραίνει τη μεταφορά εμπορευμάτων από κεντρικές αρτηρίες, όπως είναι ο Ρήνος στην Ευρώπη, και η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, αλλάζουν βαθμιαία, αλλά καίρια τα δεδομένα στο παγκόσμιο εμπόριο. Προϊόντα συνολικής αξίας 32 τρισ. δολαρίων μεταφέρονται ανά τον κόσμο, σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Σε εκτενές δημοσίευμα του Bloomberg Markets αναφέρεται πως τα εισαγόμενα προϊόντα από την Κίνα στις ΗΠΑ έχουν μειωθεί κατά 150 δισ. δολάρια, με το Μεξικό να αναπληρώνει κάποιο μέρος από αυτό το κενό. Μετά τον εμπορικό πόλεμο που κήρυξε η κυβέρνηση του πρώην προέδρου των ΗΠΑ, Ντόναλντ Τραμπ, ο Τζο Μπάιντεν επιδιώκει με τον Νόμο για τη Μείωση του Πληθωρισμού και τον Νόμο για τα Τσιπ και την Επιστήμη να φέρει την παραγωγή πιο κοντά στον Αμερικανό καταναλωτή. Σε ανάλογες ενέργειες καταφεύγουν και άλλες χώρες, όπως η Γερμανία.
Στη Γαλλία η παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EVs) αλλάζει, με αποτέλεσμα όσοι απασχολούνταν στις γραμμές συναρμολόγησης να αναλαμβάνουν την εποπτεία και τον χειρισμό ρομπότ, τα οποία επικεντρώνονται στην ολοκλήρωση των μπαταριών. Όσοι εργάζονταν σε αυτοκινητοβιομηχανίες κάνουν λόγο για έναν «εντελώς διαφορετικό κόσμο», με διαφορετικό πρωτόκολλο, που θα πρέπει να αφομοιωθεί και να εφαρμοστεί πολύ, πολύ γρήγορα. Η Automotive Cells ή ACC, η οποία αναμένεται να παίξει κεντρικό ρόλο στα σχέδια της Ευρώπης να παράγει μπαταρίες για EVs και έτσι να μην εξαρτάται ολοκληρωτικά από την Κίνα, διδάσκει τους εργαζομένους σε πιλοτικό εργοστάσιο, το οποίο στηρίζουν οι Mercedes-Benz και Stellantis. Απώτερος στόχος είναι να μεταφερθούν σταδιακά περίπου 2.000 εξειδικευμένοι εργάτες σε εργοστάσιο στην Ντουβρίν.
Η επιτακτική ανάγκη για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης και την προσέλκυση επενδύσεων στις εγχώριες οικονομίες έχει τροφοδοτήσει μια αντιπαλότητα μεταξύ κρατών που μοιράζονται πολλά κοινά σημεία. Η Γερμανία δρομολογεί πακέτο της τάξεως των 20 δισ. ευρώ για την τόνωση της εγχώριας παραγωγής τσιπ. Το Βερολίνο αποφάσισε να προχωρήσει σε αυτές τις δαπάνες μετά την ανακοίνωση του αμερικανικού «Νόμου για τα Τσιπ και την Επιστήμη», ο οποίος ενσωματώνει επιδοτήσεις σχεδόν 53 δισ. δολαρίων.
Στο λιμάνι του Μπρίντιζι της Ιταλίας, η κινητικότητα των φορτίων με υγροποιημένο φυσικό αέριο (LNG) είναι μεγαλύτερη από ποτέ, καθώς η ΕΕ κυνηγά να εξασφαλίσει προμήθειες ενέργειας μετά την κατάρρευση των σχέσεων με τη Ρωσία. Όπως διαπιστώνουν αναλυτές στο Bloomberg, οι ροές του φυσικού αερίου ξεκινούσαν από τα βόρεια και κατέληγαν στα νότια. Σήμερα έχουν αντιστραφεί και τα φορτία καταφθάνουν από τις χώρες της βόρειας Αφρικής και της Μέσης Ανατολής. Στο Μαρόκο παρατηρείται, επίσης, μεγάλη βιομηχανική δραστηριότητα, καθώς χιλιάδες Μαροκινοί εργάζονται στη Renault και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες. Ο αμερικανικός όμιλος αεροναυπηγικής Boeing προβλέπει πως θα απασχολεί 8.700 άτομα στη χώρα μέχρι το 2028.
Τα παραδείγματα είναι πολλά και προμηνύουν αλλαγές που θα αποτυπωθούν στον χάρτη του παγκόσμιου εμπορίου και τα στατιστικά των οικονομιών μέσα στα επόμενα χρόνια.