THEPOWERGAME
Στα ύψη είναι η τιμή της βενζίνης σε όλο τον κόσμο, σε ένα πληθωριστικό σημάδι για τις κεντρικές τράπεζες και τις κυβερνήσεις, με τους φόβους για περαιτέρω αυξήσεις να εντείνονται. Τα χαμηλά αποθέματα και η αυξημένη ζήτηση σε περιοχές-κλειδιά έχουν οδηγήσει σε αύξηση των τιμών παγκοσμίως και ανεβάζουν ακόμη πιο ψηλά το κόστος διαβίωσης.
Ειδικότερα, όπως ανέφερε το Bloomberg, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης μόλις εκτινάχθηκαν σε υψηλό εννέα μηνών στη Νέα Υόρκη, στέλνοντας κρουστικά κύματα στην αντλία, ενώ οι τιμές αυξήθηκαν επίσης στην Ασία. Οι αγορές για τα καύσιμα κινητήρων έχουν σφίξει παγκοσμίως, λόγω ενός συνδυασμού απροσδόκητων διακοπών στα διυλιστήρια και των χαμηλότερων από το κανονικό αποθεμάτων σε βασικούς κόμβους αποθήκευσης, όπως η Ακτή του Κόλπου των ΗΠΑ και η Σιγκαπούρη γι’ αυτήν την εποχή του χρόνου.
Στις παγκόσμιες ενεργειακές αγορές είναι ενδεικτικό ότι ενώ τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης αργού πετρελαίου έχουν αλλάξει ελάχιστα από έτος σε έτος, τα συμβόλαια βενζίνης στις ΗΠΑ έχουν αυξηθεί κατά περισσότερο από 20%. Η αναζωπύρωση της βενζίνης προκαλεί δυνητικά πονοκέφαλο για τις κεντρικές τράπεζες, συμπεριλαμβανομένης της Ομοσπονδιακής Τράπεζας των ΗΠΑ, καθώς οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής αντιμετωπίζουν το πρόβλημα του πόσο περισσότερη νομισματική σύσφιγξη, εάν υπάρχει, χρειάζεται για να υποχωρήσει ο πληθωρισμός.
Οι τιμές της βενζίνης αποτελούν συχνά θέμα διαμάχης, καθώς αυτά τα κόστη μπορεί να είναι ένα βασικό καθημερινό έξοδο για πολλούς, μαζί με τα τρόφιμα και το ενοίκιο. Οι τιμές της ενέργειας είναι ένας από τους πολλούς παράγοντες που έχουν συμβάλει στην αύξηση του πληθωρισμού παγκοσμίως. Στις ΗΠΑ η χαλάρωση των τιμών στην αντλία θα είναι επίσης ένα κρίσιμο ζήτημα για τον πρόεδρο Τζο Μπάιντεν, με τις επόμενες εκλογές λίγο περισσότερο από έναν χρόνο μακριά, ειδικά αφού διέταξε την πώληση ενός τεράστιου κομματιού του στρατηγικού αποθέματος πετρελαίου της χώρας το περασμένο καλοκαίρι.
Το υψηλότερο ενεργειακό κόστος μπορεί να ωθήσει τις τιμές καταναλωτή και να οδηγήσει σε ανανεωμένο πληθωρισμό αγαθών -έναν τομέα όπου οι αυξήσεις των τιμών έχουν επιβραδυνθεί», δήλωσε ο Andrew Hollenhorst, επικεφαλής οικονομολόγος των ΗΠΑ στη Citigroup Inc.
Για προοπτική, μια άνοδος κατά ένα σεντ σε ένα γαλόνι βενζίνης στις ΗΠΑ αφαιρεί περίπου 1,15 δισεκατομμύριο δολάρια ετήσιων δαπανών, σύμφωνα με τον Brett Ryan, ανώτερο οικονομολόγο της Deutsche Bank AG. Αυτό σημαίνει ότι η πτώση των 1,30 δολαρίων το γαλόνι το δεύτερο τρίμηνο εξοικονόμησε στους καταναλωτές 150 δισεκατομμύρια δολάρια και αυτά είναι τα χρήματα που θα μπορούσαν να ξοδέψουν σε άλλα αγαθά και υπηρεσίες. Τώρα αυτός ο ουραίος άνεμος θα μπορούσε να μετατραπεί σε αντίθετο άνεμο και να καθυστερήσει τις δαπάνες, εάν οι τιμές συνεχίσουν να αυξάνονται ουσιαστικά, είπε ο Ράιαν.
Παγκόσμια δύναμη
Τα χαμηλά αποθέματα και η υψηλή ζήτηση σε βασικές περιοχές αυξάνουν τις τιμές σε όλο τον κόσμο. Στην Ευρώπη οι τιμές της βενζίνης αυξάνονται ταχύτερα από το αργό, αν και αυτή η τάση δεν έχει ακόμη μεταφραστεί πλήρως σε υψηλότερο κόστος στην αντλία. Εν τω μεταξύ, οι συνθήκες στην αγορά της Σιγκαπούρης, βασικό ασιατικό κόμβο, έχουν επίσης σταθεροποιηθεί σε χαμηλότερες από τις αναμενόμενες κινεζικές εξαγωγές. Σε πολλές αναδυόμενες αγορές, αυτό μεταφράζεται σε βαρύτερο βάρος για τις κυβερνήσεις, δεδομένου ότι πολλές έχουν επιδοτήσεις καυσίμων για να περιορίσουν το κόστος για τους φτωχότερους πολίτες.
Η παγκόσμια προσφορά βενζίνης δεν κατάφερε να ανακάμψει σημαντικά από τα ιστορικά χαμηλά επίπεδα, παρά τις προσθήκες της ικανότητας διύλισης στη Μέση Ανατολή και την Κίνα. Ακόμη και οι ΗΠΑ είχαν τη μεγαλύτερη επέκταση σε περισσότερο από μια δεκαετία, και αυτό πριν από ένα άλλο διυλιστήριο που πρόκειται να κλείσει μέχρι το τέλος του έτους λάβει μια απροσδόκητη παράταση.
Αυτές οι επεκτάσεις δεν ήταν αρκετές για να αντισταθμίσουν μια σειρά από απρόβλεπτες διακοπές, συμπεριλαμβανομένης της μονάδας Baton Rouge της Exxon Mobil Corp στις ΗΠΑ, του Pernis της Shell Plc στο Ρότερνταμ και της εγκατάστασης Mizushima της ENEOS Holdings Inc στην Ιαπωνία. Αυτές οι διαταραχές περιόρισαν τις προμήθειες σε μια εποχή που τα αποθέματα εξακολουθούν να είναι χαμηλά.
Τα συστήματα διύλισης σε όλο τον κόσμο είναι πιο επιρρεπή σε διακοπές έπειτα από σκληρή λειτουργία για χρόνια, σύμφωνα με τον Callum Bruce, αναλυτή της Goldman Sachs Group Inc. Επιπλέον, ένα κύμα ρεκόρ ζέστης στην Ευρώπη και σε μέρη της Ασίας το κάνει επίσης πιο δύσκολο να κυκλοφορούν ελαφρύτερα αργά, πρόσθεσε.
Στην Κίνα, τον μεγαλύτερο εισαγωγέα αργού, μια σειρά δεικτών υποδηλώνουν έντονη ζήτηση. Τα επίπεδα συμφόρησης στις 15 πόλεις με τις περισσότερες ταξινομήσεις αυτοκινήτων έχουν αυξηθεί κατά περίπου ένα τέταρτο σε σύγκριση με τον Ιανουάριο του 2021, σύμφωνα με στοιχεία της Baidu Inc που παρακολουθεί το BloombergNEF. Ταυτόχρονα, τα εμπορικά αποθέματα βενζίνης έχουν εκτιμηθεί στα χαμηλότερα επίπεδα, τουλάχιστον από το 2019.
Η ζήτηση βενζίνης της Κίνας προβλέπεται σε περίπου 3,3 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Ιούλιο, σύμφωνα με εκτιμήσεις της Rystad Energy. Αυτό είναι 14% υψηλότερο απ’ ό,τι τον ίδιο μήνα του 2019, τον τελευταίο χρόνο πριν οι περιορισμοί Covid αποδεκατίσουν την κατανάλωση.
Ευρωπαϊκό δίλημμα
Στην Ευρώπη η χρήση βενζίνης έχει επίσης ανακάμψει, με τη Γαλλία, τη Γερμανία, την Ισπανία και την Ιταλία να καταγράφουν αυξήσεις στην κατανάλωση από έτος σε έτος. Ταυτόχρονα, η περιοχή εξακολουθεί να αισθάνεται το τσίμπημα της προσφοράς από τις κυρώσεις στη Ρωσία, που στέρησαν τα τοπικά διυλιστήρια από αργό και άλλες πρώτες ύλες για τη βενζίνη.
Η απώλεια βαριάς νάφθας από τη Ρωσία, για παράδειγμα, οδήγησε σε έλλειψη πρώτης ύλης για μονάδες παραγωγής βενζίνης γνωστές ως αναμορφωτές. Αυτό οδήγησε σε συμπίεση εξαρτημάτων που προσθέτουν στον αριθμό οκτανίων της βενζίνης, συμπιέζοντας τελικά την προσφορά βενζίνης που είναι κατάλληλη για ευρωπαϊκά αυτοκίνητα, σύμφωνα με τη Sparta Commodities.
Η μετάβαση από τη ναυαρχίδα της ρωσικής κατηγορίας Urals σε ελαφρύτερο αμερικανικό αργό πετρέλαιο οδήγησε σε περίσσευμα ελαφριάς νάφθας, η οποία μπορεί να αναμειχθεί σε βενζίνη, αλλά απαιτεί άλλα συστατικά, όπως η αναμόρφωση. Αυτή η δυναμική έχει αυξήσει περαιτέρω το κόστος της premium βενζίνης, κάτι που απαιτεί περισσότερη αναμόρφωση.
Η προμήθεια βενζίνης περιορίστηκε επίσης από την πρόσφατη αντιεποχιακή ενίσχυση του ντίζελ, σύμφωνα με τη Wood Mackenzie Ltd. Αυτό ώθησε τα διυλιστήρια να αυξήσουν την παραγωγή του καυσίμου εις βάρος της βενζίνης, δήλωσε ο Mark Williams, διευθυντής έρευνας στην εταιρεία συμβούλων.