THEPOWERGAME
Την ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης, που επιτάχυνε τη διάδοση της πυρκαγιάς μετά τη σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών στα Τέμπη, εξαιτίας της οποίας έχασαν τη ζωή τους 57 άνθρωποι, αναδεκνύουν ως ένα από τα τρία ενεργά αίτια της πολύνεκρης τραγωδίας, οι εμπειρογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων.
Η πενταμελής ανεξάρτητης επιτροπής για την διερεύνηση των αιτιών του σιδηροδρομικού δυστυχήματος ανακοίνωσε πως προκλήθηκε πυρκαγιά από ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης. Σημειώνεται πως το πόρισμα των πραγματογνωμόνων που όρισαν οι οικογένειες των θυμάτων της τραγωδίας στα Τέμπη, το οποίο θα παραδοθεί στον εισαγγελέα που χειρίζεται την υπόθεση.
«Πρόκειται για μια δύσκολη δουλειά που μας απασχόλησε πολύ. Αλλά έχει αξία ιδίως για αυτούς που έχασαν έναν δικό του άνθρωπο. Γι’ αυτό καλούμαστε να το φέρουμε εις πέρας με τον καλύτερο δυνατό τρόπο», δήλωσε ο Κώστας Λακαφώσης μέλος της επιτροπής εμπειρογνωμόνων οικογενειών για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη.
Ο κ. Λακαγώσης δήλωσε πως την ώρα της τραγωδίας, οι φορείς λειτούργησαν σωστά, αλλά αυτόνομα. Η αστυνομία πήγε εκεί γρήγορα βοήθησε πολύ. Η Πυροσβεστική και το ΕΚΑΒ εμφανίστηκαν επίσης γρήγορα. Κανένας όμως δεν είχε τον γενικό συντονισμό. Οι φορείς λειτουργούσαν αυτόνομα.
Όποιος ήταν στο βαγόνι 1 δεν μπορούσε να διασωθεί. Πέθανε βίαια και γρήγορα
Και πρόσθεσε ότι υπάρχει μια λίστα με αριθμούς, μέσω της οποίας έχουμε καταγράψει το που μπορεί να βρισκόταν ο καθένας/μια που έχασε τη ζωή του/της την ώρα της σύγκρουσης (Α1 έως Α57). Όποιος ήταν στο βαγόνι 1 της πρώτης θέσης δεν μπορούσε να διασωθεί. Πέθανε βίαια και γρήγορα.
«Στο βαγόνι του κυλικείου έχουμε πέντε επιζώντες, αλλά και πολλά θύματα. Από τα 28 άτομα, που ήταν μέσα, οι 5 που επέζησαν ήταν από την ίδια πλευρά. Όσοι ήταν στο κέντρο από την εσωτερική πλευρά δεν είχαν περιθώριο. Αυτό που τους συνέβη ήταν άμεσο και σχεδόν ακαριαίο. Ξέρουμε σε ένα μεγάλο ποσοστό τι συνέβη στον καθένα», ανέφερε το πόρισμα.
Ζήτημα πυρασφάλειας
Έπειτα, το βαγόνι β2 (που καιγόταν) είχε 66 θέσεις. Στη ζώνη 1 έως 3 είχαμε θύματα και βαριά τραυματίες από το 4 μέχρι το 10 σώθηκαν όλοι μαζί με έναν που έτυχε να περπατά στον διάδρομο. Στο 11 το τελευταίο είχαμε 2 θύματα και έναν βαρύ τραυματισμό. Το βαγόνι ξεκίνησε να καίγεται από μπροστά και συμπεραίνεται από την ταχύτητα μετάδοσης της φωτιάς πως τα βαγόνια δεν τηρούσαν τα μέτρα πυρασφάλειας.
Από τις ιατροδικαστικές εξετάσεις προκύπτει πως αν δεν είχαμε τη φωτιά δεν θα είχαμε σίγουρα 57 θύματα. Αυτό αποδεικνύεται τουλάχιστον για έναν άνθρωπο σίγουρα. Υπήρχαν άνθρωποι ζωντανοί που πέθαναν επειδή κάηκαν.
Σύμφωνα με τον Κώστα Λακαφώση, μέλος της επιτροπής των εμπειρογνωμόνων, η Πυροσβεστική όταν έφτασε στο σημείο και άρχισε να σβήνει τη φωτιά, είχε ήδη λήξει το περιθώριο διάσωσης. «Έφτασαν μέσα σε 15 λεπτά είναι ένας ικανοποιητικός χρόνος, αλλά το περιθώριο διάσωσης τελείωσε στα 10 λεπτά», κατέληξε.
Ενεργά αίτια για το δυστύχημα
Κατά τον κ. Λακαφώση και τους εμπειρογνώμονες των οικογενειών των θυμάτων στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη, τα ενεργά αίτια ήταν τα εξής:
- Πρώτον, η θέση του ψαλιδιού σε παρακαμπτήριο.
- Δεύτερον, η συνέχιση της πορείας της αμαξοστοιχίας ic 62 επί 13 λεπτά σε γραμμή για την οποία δεν έχει δοθεί εξουσιοδότηση
- Τρίτον, η ανάφλεξη άγνωστης καύσιμης ύλης.
Όσον αφορά την άγνωστη καύσιμη ύλη σημειώνεται πως σύμφωνα με το πόρισμα, το Γενικό Χημείο του Κράτους πήρε δείγματα μετά από έναν μήνα και όχι τις πρώτες ημέρες από τον χώρο που έγινε το δυστύχημα και ανίχνευσε μεταξύ άλλων την ουσία ξυλόλιο, η οποία δεν δικαιολογείται σε καμία περίπτωση, από τα υπάρχοντα υλικά – στοιχεία των αμαξοστοιχιών.
Οι συμβάλλοντες παράγοντες
Παράλληλα, οι συμβάλλοντες παράγοντες για την τραγωδία ήταν:
- Απουσία ικανού τηλεπικοινωνιακού συστήματος που να παρέχει πλήρη ραδιοκάλυψη μέσω δικτύου.
- Ελλιπής η κουλτούρα αντίληψης ασφαλείας από πλευρά ΟΣΕ.
- Ελλιπής τήρηση των διαδικασιών ρύθμισης κυκλοφορίας όπως αναφέρονται στον γενικό κανονισμό κίνησης.
- Προηγούμενες βλάβες και καθυστερήσεις στο δρομολόγιο της επιβατικής αμαξοστοιχίας που καθυστέρησε την άφιξη της ΣΣ Λάρισας σε ωράριο με έναν μόνο σταθμάρχη βάρδιας.
- Έλλειψη αυστηρά καθορισμένων ελάχιστων προδιαγραφών λειτουργίας που ορίζουν την απαιτούμενη στελέχωση προσωπικού.
- Μη συμμόρφωση βαγονιών με κανόνες πυρασφάλειας.
- Έλλειψη ETCS προστασίας συρμών.
- Διαχρονικές έλλειψης σε ζητήματα επαρκούς εκπαίδευσης.
- Ελλείψεις εκπαίδευσης του προσωπικού έλξης σε ζητήματα CRM.