THEPOWERGAME
Μεγαλύτερο κόστος και λιγότερα έσοδα υπολογίζουν οι επαγγελματίες του λιανεμπορίου τις ημέρες του καύσωνα και «διορθώνουν» τις προβλέψεις τους για τις επιδόσεις του Ιουλίου, καθώς ούτε οι καιρικές συνθήκες, αλλά ούτε η τουριστική κίνηση τους ευνοούν στον βαθμό που θα περίμεναν.
Είναι επίσης ενδεικτικό ότι το σενάριο για μεταφορά της πρώτης Κυριακής της εκπτωτικής σεζόν -που δίνει δυνατότητα στα καταστήματα να λειτουργήσουν παρά την αργία- «ναυάγησε» λόγω των υψηλών θερμοκρασιών που θα επικρατούν και την επόμενη Κυριακή.
Σύμφωνα με την ΕΜΥ την άλλη Κυριακή, 23 Ιουλίου, η θερμοκρασία θα σημειώσει νέα άνοδο, φτάνοντας του 40 βαθμούς Κελσίου. Οπότε, τηρείται ο νόμος ως έχει και τα εμπορικά καταστήματα σε όλη την επικράτεια μπορούν να λειτουργήσουν προαιρετικά μεθαύριο Κυριακή 16 Ιουλίου.
Ας σημειωθεί ότι παραδοσιακά η πρώτη Κυριακή των θερινών εκπτώσεων δεν είναι από τις πλέον παραγωγικές για το εμπόριο, καθώς πολλοί καταναλωτές απουσιάζουν. Εκμεταλλεύονται τα Σαββατοκύριακα για εξορμήσεις σε κοντινές παραλίες, ενώ η περίοδος συμπίπτει με το πρώτο κύμα αδειούχων που εγκαταλείπουν τα μεγάλα αστικά κέντρα. Δεδομένου δε ότι τα λειτουργικά έξοδα είναι υπολογίσιμα για τις μικρές επιχειρήσεις, παρατηρείται πολλά καταστήματα να μην ανοίγουν τη συγκεκριμένη ημέρα. Είναι ενδεικτικό ότι στον Πειραιά το 70-80% των επιχειρήσεων δεν ανοίγουν, όπως σημειώνει στο Powergame.gr ο Θεόδωρος Καπράλος, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Πειραιά (ΕΣΠ) και Β’ Αντιπρόεδρος της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).
Αυτήν την Κυριακή, 16 Ιουλίου, έχουν και ένα λόγο παραπάνω να μην ανοίξουν, καθώς αναμένεται ακόμη πιο χαμηλή επισκεψιμότητα λόγω του καύσωνα, αν και τα στοιχεία δείχνουν μικρή αποκλιμάκωση της θερμοκρασίας ενόψει του νέου κύματος ζέστης.
Σε κάθε περίπτωση οι επιχειρηματίες καλούνται να σταθμίζουν τα δεδομένα και να πράξουν αναλόγως με το συμφέρον τους, σε συνέχεια του απολογισμού της πρώτης εβδομάδας των θερινών εκπτώσεων (άρχισαν 10 Ιουλίου και θα διαρκέσουν έως 31 Αυγούστου), όπου μετά την πρώτη θετική αντίδραση τα δεδομένα δεν δείχνουν ενθαρρυντικά.
Προσδοκίες για… μετά τον καύσωνα
Στελέχη της αγοράς μεταφέρουν εικόνα υποτονικού καταναλωτικού κλίματος που δεν συνάδει με τις προσδοκίες τους. «Πολύς κόσμος αλλά λίγες αποδείξεις» σημειώνουν. Επιχειρηματίες με πανελλαδικά δίκτυα καταστημάτων αναφέρουν ότι οι εκπτώσεις ξεκίνησαν με καλές προοπτικές αλλά οι συνθήκες καύσωνα υποβαθμίζουν τους στόχους τους. Θεωρούν ανέφικτο να εμφανίσουν επιδόσεις αντίστοιχες των περσινών, εάν δεν τονωθεί περαιτέρω η ζήτηση. Διατηρούν πάντως αισιόδοξες εκτιμήσεις για την εξέλιξη της σεζόν. Υπενθυμίζεται ότι ο Βασίλης Κορκίδης, πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ), είχε βάλει τον πήχη στα 7 δισ. ευρώ, πάνω δηλαδή από τα 6 δισ. ευρώ του περσινού τζίρου των θερινών εκπτώσεων.
Σχετικά με τη συνεισφορά του τουρισμού, πιθανόν είχε υπερεκτιμηθεί, σημειώνει ο κ. Καπράλος, σχολιάζοντας τα μηνύματα στην έναρξη της θερινής περιόδου αλλά εκτιμά ότι η τάση θα αλλάξει όπως φαίνεται από τα τελευταία στοιχεία αφίξεων στις τουριστικές περιοχές.
Πρακτικά, στο εξής ο τζίρος θα μετατοπίζεται εκτός αστικών κέντρων και αυτός είναι ένας λόγος παραπάνω που τα καταστήματα, ειδικά στο κέντρο της Αθήνας, εκμεταλλεύονται τις ευκαιρίες για να προσελκύσουν τζίρο. Πολλές επιχειρήσεις, όπως τα πολυκαταστήματα, έχουν προχωρήσει σε επενδύσεις και αυτές τις ημέρες δελεάζουν το καταναλωτικό κοινό με ελκυστικές τιμές αλλά και ευχάριστο ταξίδι αγορών σε ανακαινισμένους χώρους (εννοείται και κλιματιζόμενους). Σύμφωνα με τον Εμπορικό Σύλλογο της Αθήνας (ΕΣΑ) έχει διαπιστωθεί υπερεπάρκεια προϊόντων και μεγάλες εκπτώσεις, οπότε μέχρι το τέλος Αυγούστου υπάρχουν ευκαιρίες για εμπόρους και καταναλωτές. Στο διάστημα αυτό εκτιμάται ότι μπορεί να καλυφθεί ένα μέρος της υστέρησης που παρατηρήθηκε στην αγορά ήδη από την προεκλογική περίοδο.