THEPOWERGAME
Μπορεί να ξεκίνησαν ως ένα απαραίτητο αξεσουάρ για τις γυναίκες που έχουν την οικονομική άνεση να τις αποκτήσουν, όμως οι τσάντες γνωστών luxury brands μαγνητίζουν το ενδιαφέρον, αφού εξελίσσονται ταχύτατα σε επικερδή περιουσιακά στοιχεία.
Πριν από τρία χρόνια, μια οικονομική συντονίστρια με έδρα το Λονδίνο αγόρασε την πρώτη της τσάντα Hermès. Τώρα έχει στην κατοχή της τέσσερις. Έχοντας ξοδέψει κάτι λιγότερο από 100.000 λίρες, σκοπεύει να κρατήσει τις τσάντες για τουλάχιστον πέντε χρόνια και αναμένει 40-50% απόδοση της επένδυσης όταν τις πουλήσει.
«Με λίγη έρευνα μπορείς από μόνος σου να δεις πόσο κερδοφόρα είναι η επένδυση σε μία τσάντα πολυτελείας», λέει η ίδια στους Financial Times. «Δεν ήταν κάτι που είχα στο μυαλό μου, ήταν κάτι που μου συστήθηκε και το γνώρισα σιγά σιγά. Τελικά μελέτησα την αγορά και είδα ότι είναι πράγματι ένας καλός τρόπος για να επενδύσει κανείς».
Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.
Η επένδυση στη μόδα
Ο όρος «επένδυση», στον χώρο της μόδας χρησιμοποιείται για να περιγράψει κομμάτια για τα οποία αξίζει να ξοδέψει κάποιος χρήματα, λόγω της διαχρονικότητάς τους. Για έναν αυξανόμενο αριθμό πλούσιων καταναλωτών όμως, η «επένδυση στη μόδα» έχει πάρει μια πολύ πιο κυριολεκτική χροιά, ειδικά όταν αναφερόμαστε σε τσάντες.
«Αυτή η κατηγορία περιουσιακών στοιχείων γίνεται όλο και πιο διαδεδομένη για τους πελάτες μας», λέει ο Χάρι Χαντλ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Hundle, η οποία διαχειρίζεται περιουσιακά στοιχεία ύψους περίπου 1 δισ. στο Λονδίνο. «Βλέπουμε μια τεράστια αύξηση των συγκεκριμένων περιουσιακών στοιχείων. Η αξία τους δεν συσχετίζεται με την αγορά, πρόκειται για μια ξεχωριστή επενδυτική κατηγορία. Η τσάντα ξεκίνησε ως αντικείμενο πόθου και πολυτέλειας, αλλά έχει εξελιχθεί σε κάτι πολύ πιο πολύτιμο» συνεχίζει.
Πρόκειται για μια επενδυτική τάση που έχει εντοπίσει και ο ερευνητικός όμιλος Agility, ο οποίος συντάσσει μελέτες σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των πλουσίων. «Πολλοί πλούσιοι επιδίδονται σε “επενδύσεις πάθους”, κατά παράδοση σε ρολόγια και κοσμήματα», αναφέρει η διευθύνουσα σύμβουλος και συνιδρύτρια του ομίλου, Αμρίτα Μπάντα Amrita. «Οι τσάντες, όμως έχουν σίγουρα αρχίσει να αποκτούν το δικό τους μερίδιο σε αυτές τις επενδύσεις»
«Αν έπρεπε να εντάξουμε τις επενδύσεις πολυτελείας σε μια κατηγορία περιουσιακών στοιχείων, η τέχνη και τα αυτοκίνητα θα αποτελούσαν το 80%» σημειώνει ο Χαντλ, συμπληρώνοντας ωστόσο ότι η αγορά τσαντών έχει τρεις βασικούς προμηθευτές, τρία luxury brands για λίγους… Κι αυτοί δεν είναι άλλοι από τους οίκους πολυτελείας Hermès, Chanel και Louis Vuitton.
Το ενδιαφέρον για τις τσάντες ως συλλεκτικά αντικείμενα έχει αυξηθεί παράλληλα με τις τιμές στην πρωτογενή αγορά, οι οποίες έχουν εκτοξευθεί. Τα τελευταία 10 χρόνια, μια μεσαία κλασική τσάντα Chanel έχει υπερδιπλασιάσει την τιμή της στα 10.200 δολάρια. Μια έκθεση της Credit Suisse για το 2022 αναφέρει ότι οι τσάντες Chanel, καθώς και τα παραδοσιακά κινεζικά έργα τέχνης και τα ρολόγια χειρός, προσφέρουν την καλύτερη προστασία από τον πληθωρισμό. Οι επενδυτές έλκονται από την κατηγορία των τσαντών για αυτούς τους λόγους, καθώς και για την ευκαιρία να επενδύσουν σε αντικείμενα που πραγματικά απολαμβάνουν.
«Από το 2012, συνεχίζουμε να βλέπουμε ένα απίστευτα αυξανόμενο ενδιαφέρον για την κατηγορία, καθώς και αυξανόμενες πωλήσεις», γράφει η Ρέιτσελ Κόφσκι, διεθνής επικεφαλής των τσαντών και αξεσουάρ στον οίκο Christie’s.
Στον γνωστό οίκο δημοπρασιών, οι παγκόσμιες πωλήσεις τσαντών ανήλθαν σε 32,8 εκατ. δολάρια το 2022, την υψηλότερη αξία που έχει επιτύχει ποτέ το τμήμα από τότε που ξεκίνησε τις αυτόνομες πωλήσεις τσαντών το 2012.
Επενδυτική ευκαιρία υπό προϋποθέσεις η τσάντα πολυτελείας
Όπως και η αγορά τέχνης, έτσι και η αγορά συλλεκτικών τσαντών εξαρτάται από τις συμβουλές των ειδικών σχετικά με το τι να αγοράσει κανείς. Ο Σεμπάστιαν Ντάθι, διευθυντής της Art Market Research, μιας βρετανικής εταιρείας ερευνών που επικεντρώνεται σε επενδύσεις σε έργα τέχνης και συλλεκτικά αντικείμενα πολυτελείας, προειδοποιεί ότι δεν αυξάνεται η αξία όλων των τσαντών, ακόμη και της τριάδας Hermès, Chanel και Louis Vuitton.
«Αξία θα αποκτήσει κάτι πολύ σπάνιο και εφόσον βρίσκεται σε άθικτη κατάσταση. Η διατήρηση της τσάντας σε άψογη κατάσταση είναι η no.1 προτεραιότητα όταν κάνετε μια επένδυση. Περιστασιακά, οι πελάτες θα τις φορέσουν, ίσως για ένα βράδυ, αλλά πάντα γνωρίζοντας ότι αυτό που φορούν είναι ένα οικονομικό περιουσιακό στοιχείο» αναφέρει. Οι limited edition τσάντες θεωρούνται το ασφαλέστερο στοίχημα. Χαρακτηριστικά μία Hermès Kelly Cut So Black με φτερά, που κυκλοφόρησε το 2010 ως μέρος της συλλογής So Black του τότε δημιουργικού διευθυντή Jean Paul Gaultier, πωλείται έναντι περίπου 10.000 λιρών. Μία από αυτές, μάλιστα, πωλήθηκε πρόσφατα από τον οίκο Christie’s για 277.200 ευρώ.