Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

ΟΛΑ: Ξεκινούν τα έργα – Gastrade, ΤΙΤΑΝ, HIG οι ενδιαφερόμενοι χρήστες

Ξεκινούν τα έργα εκσυγχρονισμού του λιμένα της Αλεξανδρούπολης. Στη χθεσινή συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) που πραγματοποιήθηκε παρουσία του διευθύνοντα συμβούλου του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρη Πολίτη, αποφασίσθηκε να ξεκινήσει το πρώτο έργο του ηλεκτροφωτισμού. Παράλληλα αναμένεται να ξεκινήσουν από το ΤΑΙΠΕΔ οι διαγωνισμοί για την εκβάθυνση του λιμένα, αλλά και τη δημιουργία των υποδομών του (νέοι δρόμοι, εγκαταστάσεις κ.λπ.).

Τόσο το ΤΑΙΠΕΔ, όσο και η διοίκηση του ΟΛΑ επείγονται να προχωρήσουν τα έργα εκσυγχρονισμού,  επειδή  αφενός η κίνηση στο λιμάνι διευρύνεται απότομα και αφετέρου γιατί τα έργα εκσυγχρονισμού χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ) και θα πρέπει να ολοκληρωθούν μέχρι τέλος του 2025. Αναφορικά με το πρώτο, μόνον η κίνηση του αμυντικού εξοπλισμού φέρνει το λιμάνι στα «όρια των αντοχών του». Παράλληλα πληθαίνουν οι ενδιαφερόμενοι για άλλες χρήσεις, καθώς ο αμυντικός, ενεργειακός, εμπορικός κ.λπ., ρόλος του λιμένα αναβαθμίζεται.

Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης δεν διαθέτει ηλεκτροφωτισμό. Μέχρι πρόσφατα το πενιχρό έργο που διεκπεραιώνονταν εκεί, γίνονταν υπό το φως της ημέρας. Οι ανάγκες ηλεκτροφωτισμού προέκυψαν όταν το ΝΑΤΟ μέσω του λιμένα άρχισε να διακινεί μέσω των γιγαντιαίων οχηματαγωγών (π.χ. US Endurance) εξοπλισμό και οχήματα που απαιτούσαν πολλές ώρες αν όχι ημέρες φόρτωσης και εκφόρτωσης. Το πρόβλημα του φωτισμού λύνονταν ad hoc με τη χρήση φορητού εξοπλισμού ηλεκτροφωτισμού.

Η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί με δεδομένο ότι η κίνηση, τόσο αμυντικού εξοπλισμού, όσο και άλλων αγαθών για εμπορική χρήση, θα διευρύνεται. Μια τέτοια χρήση είναι ασφαλώς οι εγκαταστάσεις της Gastrade στο λιμάνι μέσω των οποίων θα μεταφέρεται στην ενδοχώρα το φυσικό αέριο που θα παράγεται στην Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (FSRU) LNG. Η μονάδα αυτή τώρα ολοκληρώνεται από την Gastrade στα ανοικτά του λιμένα της Αλεξανδρούπολης και αναμένεται να λειτουργήσει πλήρως είτε στο τέλος του 2023 ή το αργότερο στις αρχές του 2024.

Μέσω υποθαλάσσιου αγωγού, μήκους περίπου 24 χλμ., το φυσικό αέριο από τον FSRU θα φτάνει στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και στην συνέχεια μέσω υπόγειου αγωγού θα εισέρχεται στο ελληνικό σύστημα μεταφοράς φυσικού αερίου (NNGTS) του ΔΕΣΦΑ. Σε καθημερινή βάση περίπου 15 εκατ. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου θα μεταφέρονται μέσω των εγκαταστάσεων του λιμένα Αλεξανδρούπολης, καθιστώντας την Gastrade τον μεγαλύτερο χρήστη του λιμένα.

Ωστόσο δεν είναι μόνον το ΝΑΤΟ και η Gastrade που αυξάνουν τις χρήσεις στον λιμένα. Η HIG ενδιαφέρεται να δημιουργήσει νέο κέντρο logistics, αντίστοιχης λογικής και διάρθρωσης με εκείνο που θέλει να δημιουργήσει στον Ασπρόπυργο της Αττικής. Πρακτικά θέλει να δημιουργήσει το δεύτερο κέντρο logistics στη χώρα, στο οποίο θα υπάρχει tri-nodal πρόσβαση σε αυτό, δηλαδή μέσω οδικού, σιδηροδρομικού και θαλάσσιου άξονα μεταφοράς αγαθών.

Ο τρίτος ενδιαφερόμενος για την αξιοποίηση του λιμένα είναι η ΤΙΤΑΝ . Η εταιρεία φέρεται να ενδιαφέρεται για τη δημιουργία στο λιμάνι σιλό τσιμέντου που θα τροφοδοτούν τόσο την τοπική, όσο και την ευρύτερη αγορά της Βουλγαρίας, γιατί όχι και της Τουρκίας.

Οι εμπορικές χρήσεις δεν ολοκληρώνονται εδώ. Το ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με αξιόπιστες πηγές εξετάζει και το ενδεχόμενο να υπάρξει δημιουργία μαρίνας στο λιμένα για τη φιλοξενία yachts. Ωστόσο, εφόσον το σχέδιο προχωρήσει, θα είναι μια «ελαφριά» υποδομή, αντίστοιχη με εκείνη που έχει γίνει στο λιμάνι του Λαυρίου. Θα αξιοποιηθούν δηλαδή πλωτοί κυματοθραύστες και πλωτές προβλήτες. Η επιλογή αυτή γίνεται αφενός μεν για να καταστεί περισσότερο βιώσιμη η επένδυση, αφετέρου δε επειδή δεν  υπάρχει χρόνος για τη δημιουργία μιας μαρίνας με «βαριά υποδομή».

Σημειώνεται ότι σήμερα περίπου τα 2/3 των εσόδων του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), προέρχονται από τις μετακινήσεις του αμυντικού εξοπλισμού NATO ενώ είναι πολύ περιορισμένη η εμπορική κίνηση. Πέρυσι ο ΟΛΑ είχε έσοδα 2,1 εκατ. ευρώ και φέτος αναμένεται να φτάσει τα 3,5 εκατ. ευρώ, μια σημαντική αύξηση, κυρίως λόγω Gastarde η οποία τώρα δημιουργεί τον μετρητικό σταθμό στο λιμάνι.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!