Γ.Δ.
1426.96 +0,24%
ACAG
-1,02%
5.84
CENER
-0,40%
9.86
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+1,18%
8.6
NOVAL
-0,72%
2.7
OPTIMA
-0,17%
11.82
TITC
-0,52%
28.75
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
-0,42%
1.42
ΑΒΕ
+1,10%
0.458
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-9,09%
0.8
ΑΛΜΥ
+0,94%
2.69
ΑΛΦΑ
-0,65%
1.5995
ΑΝΔΡΟ
-1,55%
6.36
ΑΡΑΙΓ
+0,87%
11.62
ΑΣΚΟ
+1,34%
3.02
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.76
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
+0,91%
11.15
ΑΤΤΙΚΑ
-1,16%
2.56
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+0,17%
5.94
ΒΙΟΚΑ
-1,22%
2.42
ΒΙΟΣΚ
+0,39%
1.3
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
+3,40%
1.52
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,60%
16.7
ΔΑΑ
+0,18%
7.774
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.32
ΔΟΜΙΚ
+0,39%
3.825
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.323
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.505
ΕΕΕ
+0,31%
32.1
ΕΚΤΕΡ
+1,07%
4.25
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+1,74%
2.34
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,18%
2.57
ΕΛΠΕ
+0,64%
7.9
ΕΛΣΤΡ
+4,61%
2.27
ΕΛΤΟΝ
+1,42%
1.71
ΕΛΧΑ
+0,53%
1.88
ΕΝΤΕΡ
+0,64%
7.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,94%
1.32
ΕΤΕ
+0,75%
7.838
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+2,03%
5.53
ΕΥΡΩΒ
+1,07%
2.077
ΕΧΑΕ
+0,32%
4.77
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,59%
5.03
ΙΝΛΙΦ
-1,69%
4.65
ΙΝΛΟΤ
+0,50%
1.206
ΙΝΤΕΚ
+0,36%
5.57
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.24
ΙΝΤΚΑ
+1,95%
3.39
ΚΑΡΕΛ
+2,96%
348
ΚΕΚΡ
0,00%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
+0,64%
1.58
ΚΟΡΔΕ
-0,84%
0.475
ΚΟΥΑΛ
-1,15%
1.2
ΚΟΥΕΣ
-0,95%
5.23
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,44%
11.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.14
ΛΑΒΙ
+1,51%
0.872
ΛΑΜΔΑ
+1,74%
7.02
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
-9,46%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
+1,15%
2.63
ΜΑΘΙΟ
-3,94%
0.78
ΜΕΒΑ
+1,50%
4.05
ΜΕΝΤΙ
+3,00%
2.75
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,83%
3.6
ΜΙΝ
+1,64%
0.62
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,26%
23.06
ΜΟΝΤΑ
+1,84%
3.32
ΜΟΤΟ
+0,55%
2.74
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+0,37%
27.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,58%
3.41
ΜΠΡΙΚ
-0,80%
1.86
ΜΠΤΚ
-9,48%
0.525
ΜΥΤΙΛ
+0,11%
36.44
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+4,26%
0.98
ΞΥΛΚ
+3,44%
0.271
ΞΥΛΠ
+2,82%
0.51
ΟΛΘ
-2,39%
20.4
ΟΛΠ
+0,20%
25.35
ΟΛΥΜΠ
-1,22%
2.43
ΟΠΑΠ
+0,68%
14.9
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.896
ΟΤΕ
-3,70%
13.29
ΟΤΟΕΛ
+0,35%
11.52
ΠΑΙΡ
0,00%
1.13
ΠΑΠ
-0,81%
2.46
ΠΕΙΡ
+0,95%
3.626
ΠΕΤΡΟ
+1,19%
8.48
ΠΛΑΘ
+0,52%
3.845
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.144
ΠΡΟΝΤΕΑ
+0,73%
6.9
ΠΡΟΦ
-0,11%
4.64
ΡΕΒΟΙΛ
+5,00%
2.1
ΣΑΡ
+1,10%
11.02
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+3,21%
1.61
ΣΠΕΙΣ
+0,92%
6.6
ΣΠΙ
+3,40%
0.67
ΣΠΥΡ
-9,68%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,36%
19.63
ΤΖΚΑ
0,00%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,12%
1.638
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+3,48%
0.238
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.88
ΧΑΙΔΕ
+3,88%
0.67

Διώρυγα Σουέζ: Το μπλόκο του EverGiven κοστίζει 400 εκατ. την ώρα

Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη θα είναι μπλοκαρισμένη η διώρυγα του Σουέζ από την ακινητοποίηση το κοντέινερ EverGiven, μήκους 400 μέτρων, δηλαδή με διαστάσεις ανάλογες του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ της Νέας Υόρκης. Ήδη έχουν προκληθεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς η διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις βασικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και αναμένεται να παραμένει κλειστή για διάστημα ακόμη και εβδομάδων σε μια περίοδο που ήδη προϋπήρχαν προβλήματα στην έγκαιρη παράδοση πρώτων υλών και προϊόντων. Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την  ώρα.  

Αλυσιδωτές αντιδράσεις

Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί μέσα σε μια εβδομάδα και ειδικότερα από την Τρίτη. Τότε, το EverGiven προσάραξε και έκλεισε τη διώρυγα, μπλοκάροντας τη διέλευση πάνω 300 εμπορικών πλοίων μέχρι σήμερα που μεταφέρουν εμπορεύματα δισεκατομμυρίων δολαρίων από καύσιμα μέχρι αυτοκίνητα. Εναλλακτικές οδοί ήδη εξετάζονται μέσω Αφρικής, αυξάνοντας αισθητά το μεταφορικό κόστος αλλά και τους κινδύνους πειρατειών. Ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη επικοινωνήσει με τον Πέμπτο Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, εκφράζοντας ανησυχίες για την ασφάλεια των στόλων τους, σύμφωνα με τους Financial Times.

Στις διεθνείς αγορές, οι τιμές του πετρελαίου ενισχύονταν την Παρασκευή περίπου 2% λόγω φόβων για ανεπάρκεια στην προσφορά. Πάνω από ένα εκατ. βαρέλια διέρχονται υπό φυσιολογικές συνθήκες από τη διώρυγα του Σουέζ. Είναι ένας από τους βασικούς συνδετικούς κρίκους για το εμπόριο πετρελαιοειδών ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και την Ευρώπη ή τη Βόρειο Αμερική. Συνολικά υπολογίζεται πως 1,03 δισ. εμπορεύματα πέρασαν από το Σουέζ κατά τη διάρκεια του 2019, ένας όγκος τετραπλάσιος από τη διώρυγα του Παναμά. Εκτός των άλλων περίπου 54,1 εκατ. τόνοι δημητριακών μεταφέρθηκαν από τη διώρυγα του Σουέζ το 2019, 53,5 εκατ. τόνοι ορυκτών και μετάλλων, όπως και 35,4 εκατ. τόνοι άνθρακα και πετρελαίου κοκ, σύμφωνα με το Bloomberg. Περίπου το 20% της νάφθας που προμηθεύεται η Ασία από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα διέρχεται από εκεί.

Οι αιγυπτιακές αρχές που διαχειρίζονται τη διώρυγα ζήτησαν τη συνδρομή των Αμερικανών, ενώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία Soei Kisen διέψευσε πληροφορίες πως θα έχει απομακρύνει το EverGiven, το οποίο είναι φορτωμένο με εμπορεύματα 200.000 τόνων, μέχρι το βράδυ του Σαββάτου. Αναλυτές της αγοράς ήδη προσπαθούν να υπολογίσουν τις συνέπειες.

Η διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική, εκεί που συναντιέται ο Ινδικός με τον Ατλαντικό Ωκεανό, είναι η επικρατέστερη εναλλακτική που είναι μια χρονοβόρα λύση με υψηλότερες δαπάνες. Δρομολόγια από τη Μεσόγειο ή τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ασία, παραδείγματος χάριν, απαιτούν δυο εβδομάδες παραπάνω και 800 τόνους καυσίμων για ένα τάνκερ τύπου Suezmax. Οι οικονομικές επιπτώσεις αναμένεται να συσσωρευτούν δεδομένου ότι τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 60% των λειτουργικών δαπανών ενός εμπορικού πλοίου. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το κόστος μεταφοράς προϊόντων διύλισης, όπως είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι Τουάπς στη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια το βαρέλι που ίσχυαν τη Δευτέρα στα 2,58 δολάρια την Πέμπτη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!