Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Διώρυγα Σουέζ: Το μπλόκο του EverGiven κοστίζει 400 εκατ. την ώρα

Τουλάχιστον μέχρι την επόμενη Τετάρτη θα είναι μπλοκαρισμένη η διώρυγα του Σουέζ από την ακινητοποίηση το κοντέινερ EverGiven, μήκους 400 μέτρων, δηλαδή με διαστάσεις ανάλογες του Εμπάιρ Στέιτ Μπίλντινγκ της Νέας Υόρκης. Ήδη έχουν προκληθεί αλυσιδωτές αντιδράσεις στις εφοδιαστικές αλυσίδες καθώς η διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις βασικές αρτηρίες του παγκόσμιου εμπορίου και αναμένεται να παραμένει κλειστή για διάστημα ακόμη και εβδομάδων σε μια περίοδο που ήδη προϋπήρχαν προβλήματα στην έγκαιρη παράδοση πρώτων υλών και προϊόντων. Η Lloyd’s List εκτιμά οι απώλειες για το εμπόριο ανέρχονται στα 400 εκατ. δολάρια την  ώρα.  

Αλυσιδωτές αντιδράσεις

Τα ναύλα για τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν πετρελαιοειδή έχουν διπλασιαστεί μέσα σε μια εβδομάδα και ειδικότερα από την Τρίτη. Τότε, το EverGiven προσάραξε και έκλεισε τη διώρυγα, μπλοκάροντας τη διέλευση πάνω 300 εμπορικών πλοίων μέχρι σήμερα που μεταφέρουν εμπορεύματα δισεκατομμυρίων δολαρίων από καύσιμα μέχρι αυτοκίνητα. Εναλλακτικές οδοί ήδη εξετάζονται μέσω Αφρικής, αυξάνοντας αισθητά το μεταφορικό κόστος αλλά και τους κινδύνους πειρατειών. Ναυτιλιακές εταιρείες έχουν ήδη επικοινωνήσει με τον Πέμπτο Στόλο του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ, εκφράζοντας ανησυχίες για την ασφάλεια των στόλων τους, σύμφωνα με τους Financial Times.

Στις διεθνείς αγορές, οι τιμές του πετρελαίου ενισχύονταν την Παρασκευή περίπου 2% λόγω φόβων για ανεπάρκεια στην προσφορά. Πάνω από ένα εκατ. βαρέλια διέρχονται υπό φυσιολογικές συνθήκες από τη διώρυγα του Σουέζ. Είναι ένας από τους βασικούς συνδετικούς κρίκους για το εμπόριο πετρελαιοειδών ανάμεσα στη Σαουδική Αραβία και την Ευρώπη ή τη Βόρειο Αμερική. Συνολικά υπολογίζεται πως 1,03 δισ. εμπορεύματα πέρασαν από το Σουέζ κατά τη διάρκεια του 2019, ένας όγκος τετραπλάσιος από τη διώρυγα του Παναμά. Εκτός των άλλων περίπου 54,1 εκατ. τόνοι δημητριακών μεταφέρθηκαν από τη διώρυγα του Σουέζ το 2019, 53,5 εκατ. τόνοι ορυκτών και μετάλλων, όπως και 35,4 εκατ. τόνοι άνθρακα και πετρελαίου κοκ, σύμφωνα με το Bloomberg. Περίπου το 20% της νάφθας που προμηθεύεται η Ασία από τη Μεσόγειο και τη Μαύρη Θάλασσα διέρχεται από εκεί.

Οι αιγυπτιακές αρχές που διαχειρίζονται τη διώρυγα ζήτησαν τη συνδρομή των Αμερικανών, ενώ η ιδιοκτήτρια εταιρεία Soei Kisen διέψευσε πληροφορίες πως θα έχει απομακρύνει το EverGiven, το οποίο είναι φορτωμένο με εμπορεύματα 200.000 τόνων, μέχρι το βράδυ του Σαββάτου. Αναλυτές της αγοράς ήδη προσπαθούν να υπολογίσουν τις συνέπειες.

Η διέλευση από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας στην Νότια Αφρική, εκεί που συναντιέται ο Ινδικός με τον Ατλαντικό Ωκεανό, είναι η επικρατέστερη εναλλακτική που είναι μια χρονοβόρα λύση με υψηλότερες δαπάνες. Δρομολόγια από τη Μεσόγειο ή τη Μαύρη Θάλασσα μέχρι την Ασία, παραδείγματος χάριν, απαιτούν δυο εβδομάδες παραπάνω και 800 τόνους καυσίμων για ένα τάνκερ τύπου Suezmax. Οι οικονομικές επιπτώσεις αναμένεται να συσσωρευτούν δεδομένου ότι τα καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 60% των λειτουργικών δαπανών ενός εμπορικού πλοίου. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς πως το κόστος μεταφοράς προϊόντων διύλισης, όπως είναι η βενζίνη και το πετρέλαιο ντίζελ, από το ρωσικό λιμάνι Τουάπς στη Μαύρη Θάλασσα μέχρι τη νότια Γαλλία αυξήθηκε από 1,49 δολάρια το βαρέλι που ίσχυαν τη Δευτέρα στα 2,58 δολάρια την Πέμπτη, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitv.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!