Γ.Δ.
1407.03 0,00%
ACAG
0,00%
5.8
CENER
0,00%
9.8
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
0,00%
8.5
NOVAL
0,00%
2.72
OPTIMA
0,00%
11.9
TITC
0,00%
28.65
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
0,00%
1.406
ΑΒΕ
0,00%
0.442
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.235
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.73
ΑΛΜΥ
0,00%
2.66
ΑΛΦΑ
0,00%
1.56
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.42
ΑΡΑΙΓ
0,00%
11.26
ΑΣΚΟ
0,00%
2.95
ΑΣΤΑΚ
0,00%
6.64
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.48
ΑΤΤ
0,00%
11
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.4
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.73
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.48
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.29
ΒΙΟΤ
0,00%
0.232
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.5
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.47
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
16.4
ΔΑΑ
0,00%
7.716
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.18
ΔΟΜΙΚ
0,00%
3.86
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.328
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.48
ΕΕΕ
0,00%
31.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
4.2
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
0,00%
2.24
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
2.49
ΕΛΠΕ
0,00%
7.84
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.11
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.696
ΕΛΧΑ
0,00%
1.86
ΕΝΤΕΡ
0,00%
7.95
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.26
ΕΤΕ
0,00%
7.698
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.08
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.41
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.07
ΕΧΑΕ
0,00%
4.845
ΙΑΤΡ
0,00%
1.53
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.725
ΙΝΚΑΤ
0,00%
5.04
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.75
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.162
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.52
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.4
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.215
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.23
ΚΑΡΕΛ
0,00%
338
ΚΕΚΡ
0,00%
1.365
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
0,00%
1.61
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.476
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.23
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
0,00%
11.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.12
ΛΑΒΙ
0,00%
0.862
ΛΑΜΔΑ
0,00%
6.74
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.92
ΛΕΒΚ
0,00%
0.296
ΛΕΒΠ
0,00%
0.28
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.39
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.69
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.812
ΜΕΒΑ
0,00%
3.92
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.7
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
0,00%
3.62
ΜΙΝ
0,00%
0.66
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
0,00%
23.06
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.1
ΜΟΤΟ
0,00%
2.705
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.69
ΜΠΕΛΑ
0,00%
26.72
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.43
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.85
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
0,00%
35.46
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
0,00%
0.93
ΞΥΛΚ
0,00%
0.26
ΞΥΛΠ
0,00%
0.462
ΟΛΘ
0,00%
20.5
ΟΛΠ
0,00%
25.3
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.48
ΟΠΑΠ
0,00%
14.67
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.902
ΟΤΕ
0,00%
13.56
ΟΤΟΕΛ
0,00%
11.4
ΠΑΙΡ
0,00%
1.075
ΠΑΠ
0,00%
2.45
ΠΕΙΡ
0,00%
3.518
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.18
ΠΛΑΘ
0,00%
3.815
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.122
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.6
ΠΡΟΦ
0,00%
4.535
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
2
ΣΑΡ
0,00%
11.2
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.555
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.54
ΣΠΙ
0,00%
0.628
ΣΠΥΡ
0,00%
0.155
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.39
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.612
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.238
ΦΡΛΚ
0,00%
3.87
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.66

Πόσο θα διαρκέσει η έκρηξη των ταξιδιών;

Τα «ταξίδια εκδίκησης» βρίσκονται σε πλήρη εξέλιξη και η ταξιδιωτική βιομηχανία εξαργυρώνει. Έπειτα από μερικά «πέτρινα» χρόνια, η επιθυμία για σπατάλες σε αεροπορικά εισιτήρια και ξενοδοχεία αναμένεται να αποφέρει τεράστια κέρδη. Οι ταξιδιωτικοί πράκτορες κατακλύζονται από κρατήσεις – οι ξενοδοχειακές αλυσίδες αποκομίζουν κέρδη ρεκόρ. Η EasyJet αύξησε τις προβλέψεις της για τα κέρδη της δύο φορές φέτος- η IAG και η Ryanair επέστρεψαν στην κερδοφορία για πρώτη φορά από την έναρξη της πανδημίας, και η Singapore Airlines μοιράζει κάποια από τα κέρδη της ρεκόρ ως μπόνους αξίας οκτώ μηνιαίων μισθών. Σύμφωνα με τη Διεθνή Ένωση Αερομεταφορών, με τους αεροπορικούς ναύλους να αυξάνονται ταχύτερα από τον πληθωρισμό, οι ιθύνοντες των παγκόσμιων αεροπορικών εταιρειών αναμένουν τώρα καθαρά κέρδη 9,8 δισ. δολαρίων φέτος, υπερδιπλάσια από το ποσό που είχε αρχικά προβλεφθεί.

© The Economist
© The Economist

Η έκρηξη των διακοπών έχει βελτιώσει τις προοπτικές για τα διεθνή ταξίδια. Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Τουρισμού των Ηνωμένων Εθνών εκτιμά ότι οι παγκόσμιες τουριστικές αφίξεις φέτος αναμένεται να φθάσουν έως και το 95% των προ της πανδημίας επιπέδων, από 63% το 2022. Οι τιμές των μετοχών των ταξιδιωτικών εταιρειών, οι οποίες κατέρρευσαν στις αρχές του 2022 εν μέσω φόβων για αύξηση του πληθωρισμού και διαφαινόμενη ύφεση, εκτοξεύονται και πάλι (βλ. διάγραμμα). Οι υψηλές τιμές δεν έχουν αποτρέψει μέχρι στιγμής τους εραστές του ήλιου. «Οι άνθρωποι δίνουν προτεραιότητα στα ταξίδια έναντι άλλων διακριτικών δαπανών», λέει ο David Goodger της εταιρείας συμβούλων Oxford Economics. Με τα χρήματα που έχουν αποταμιεύσει κατά τη διάρκεια των lockdowns, πολλοί ξοδεύουν για διακοπές, ενώ μπορεί να περιορίζουν τις δαπάνες για ρούχα ή φαγητό.

Το πόσο θα διαρκέσει η καλή εποχή θα καθοριστεί από ορισμένους παράγοντες. Κάποιοι έχουν να κάνουν με την πλευρά της προσφοράς του κλάδου: ελλείψεις προσωπικού στα αεροδρόμια, εκτίναξη του κόστους των καυσίμων και καταρρέοντα συστήματα ΙΤ, τα οποία λύγισαν υπό το βάρος της ζήτησης πέρυσι, οδηγώντας σε πολύωρες καθυστερήσεις ή ακυρώσεις πτήσεων σε σύντομο χρονικό διάστημα. Το ένα τέταρτο όλων των πτήσεων στην Αμερική ακυρώθηκε ή καθυστέρησε το περασμένο καλοκαίρι. Τέτοιες καταρρεύσεις διαβρώνουν την εμπιστοσύνη και είναι δαπανηρές. Η Southwest Airlines εκτιμά ότι η ακύρωση σχεδόν 17.000 πτήσεων τον Δεκέμβριο την οδήγησε σε ζημίες ύψους περίπου 800 εκατ. δολαρίων.

Ένα μεγαλύτερο ερώτημα αφορά τη ζήτηση. Μετά από ένα εκπληκτικό καλοκαίρι, η όρεξη για διακοπές μπορεί να υποχωρήσει τόσο γρήγορα όσο αυξήθηκε. Αν και η Ομοσπονδιακή Τράπεζα της Αμερικής έχει σταματήσει τις αυξήσεις των επιτοκίων, αναμένεται να τα αυξήσει και πάλι τους επόμενους μήνες. Καθώς η Fed και άλλες κεντρικές τράπεζες στις πλούσιες χώρες συνεχίζουν να καταπολεμούν τον επίμονο πληθωρισμό, οι παραθεριστές μπορεί τελικά να μην τα καταφέρουν να απολαύσουν λίγες μέρες στη παραλία.

Οι Κινέζοι τουρίστες, η τρίτη μεγαλύτερη ομάδα μετά τους Αμερικανούς και τους Γερμανούς το 2019, σύμφωνα με την Oxford Economics, μπορεί να μην καλύψουν το κενό. Από τότε που οι περιορισμοί στις μετακινήσεις στην Κίνα αμβλύνθηκαν πέρυσι, οι κοντινοί προορισμοί όπως το Μακάο και η Ταϊλάνδη έχουν αποδειχθεί δημοφιλείς. Ωστόσο, ο κινεζικός ενθουσιασμός για τα μακρινά μέρη παραμένει χλιαρός. Η Accor, ένας ξενοδοχειακός κολοσσός, εκτιμά ότι περίπου τα τρία τέταρτα των Κινέζων ταξιδιωτών φέτος θα επιλέξουν «διακοπές στη χώρα τους».

Μια ύφεση στις διακοπές θα ήταν κακή είδηση για μια υπερχρεωμένη βιομηχανία που αντιμετωπίζει ήδη κλιμακούμενες δαπάνες και ανακάμπτει από τις απώλειες του παρελθόντος. Το 2020, οι αεροπορικές εταιρείες μόνο έχασαν 138 δισ. δολάρια. Η Moody’s αναμένει ότι το κόστος εργασίας τους θα αυξηθεί κατά σχεδόν ένα πέμπτο φέτος. Τα ξενοδοχεία με ελλιπές προσωπικό πασχίζουν να καλύψουν θέσεις παρά την αύξηση των μισθών. Στη Βρετανία, οι μισθοί είναι κατά 15% υψηλότεροι από ό,τι πριν από την πανδημία. Μετά από διακοπές ετών, η από μέρα σε μέρα διαχείριση της οικονομικής πραγματικότητας μπορεί να αρχίσει να αποτελεί τον κανόνα για την ταξιδιωτική βιομηχανία.

© 2023 The Economist Newspaper Limited. All rights reserved.
Άρθρο από τον Economist, το οποίο μεταφράστηκε και δημοσιεύθηκε με επίσημη άδεια από την www.powergame.gr. Το πρωτότυπο άρθρο, στα αγγλικά, βρίσκεται στο www.economist.com

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!