THEPOWERGAME
Η Currys ανακοίνωσε νωρίτερα ότι αναθεωρεί τη στρατηγική της όσον αφορά τη δραστηριότητα της Κωτσόβολος, ανατροπή η οποία θα μπορούσε να οδηγήσει σε πώληση των δραστηριοτήτων της.
Ο βρετανικός όμιλος ανακοίνωσε Strategic Review για το ισχυρό του asset, τη γνωστή αλυσίδα στην Ελλάδα, με παρουσία και στην Κύπρο, η οποία υπεραποδίδει, εμφανίζοντας σταθερά υψηλότερες επιδόσεις σε επίπεδο τζίρου και κερδοφορίας συγκριτικά με κάθε άλλη δραστηριότητα της Currys. Όπως αναφέρει μεταξύ άλλων και η ίδια η πολυεθνική στην ανακοίνωσή της, η Κωτσόβολος χαίρει υψηλής αναγνωρισιμότητας, διαθέτει ενοποιημένη πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου και ένα ευρύ διαφοροποιημένο μείγμα προϊόντων και υπηρεσιών.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της Currys επανεξετάζει τακτικά τη δομή του ομίλου μέσα από το πρίσμα της αξίας που δημιουργεί για τους μετόχους και πιστεύει ότι η δύναμη της μάρκας Κωτσόβολος, το μακροπρόθεσμο ιστορικό κερδοφόρων χρήσεων και η ηγετική θέση της στην αγορά δεν αντικατοπτρίζονται επί του παρόντος στην αποτίμηση του ομίλου. Δεδομένων των ισχυρών οικονομικών προοπτικών για την Ελλάδα και των μελλοντικών ευκαιριών ανάπτυξης για την επιχείρηση, η διοίκηση της Currys πιστεύει ότι τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να διερευνηθούν όλες οι επιλογές για την Κωτσόβολο.
Ο Alex Baldock, διευθύνων σύμβουλος Ομίλου, σχολίασε μεταξύ άλλων ότι «η Κωτσόβολος είναι μια εξαιρετική εταιρεία με λαμπρό μέλλον και τώρα είναι η κατάλληλη στιγμή να αξιολογήσουμε τον καλύτερο τρόπο, να πάμε μπροστά την Κωτσόβολος, για να μεγιστοποιήσουμε την αξία για τους μετόχους μας».
Τα μεγέθη
Υπενθυμίζεται ότι η Κωτσόβολος κλείνει το οικονομικό έτος 2022/2023 με αύξηση πωλήσεων 12% και περνά τον πήχη -τον στόχο για πωλήσεις πάνω από τα 700 εκατ. ευρώ φέτος, με αποτύπωμα στην κερδοφορία.
Οι καλές επιδόσεις πριμοδοτούν τα σχέδια της αλυσίδας για γεωγραφική επέκταση σε περιοχές που δεν έχει παρουσία, όπως στο Κιλκίς, όπου άνοιξε πρόσφατα, στην Αλεξανδρούπολη, όπου επανατοποθετείται σε νέο σημείο, στη Ζάκυνθο, στο Ρέθυμνο κ.λπ. Επιπλέον, λανσάρει νέα concepts. Άνοιξε για παράδειγμα κατάστημα «K spot» στο Sani Resort. Σε συνέχεια και του «K spot» στη Ρόδο, αυτό το ευέλικτο μοντέλο καταστήματος με είδη τεχνολογίας, υπηρεσίες και service φαίνεται να ταιριάζει στις ανάγκες νησιών και τουριστικών περιοχών. Οπότε η ανάπτυξη του δικτύου αναμένεται να συνεχιστεί.
Με βάση στοιχεία που δημοσίευσε πριν από λίγο καιρό ο βρετανικός όμιλος, ο τζίρος της Κωτσόβολος ενισχύθηκε κατά 12% στην οικονομική χρήση που έκλεισε 30 Απριλίου (1/5/2022-30/4/2023), ενώ σε επίπεδο ομίλου σημειώνεται πτώση 7%. Μάλιστα, στο δεύτερο εξάμηνο (Νοέμβριος 2022-Απρίλιος 2023) η ελληνική αλυσίδα «ανέβασε ταχύτητα», με την αύξηση των πωλήσεων σε ίδια καταστήματα να διαμορφώνεται σε 20% από 4% στο α’ εξάμηνο συγκριτικά με τις αντίστοιχες περιόδους της προηγούμενης χρονιάς. Στην περίοδο αιχμής, δηλαδή τις 10 εβδομάδες μέχρι τις 7 Ιανουαρίου, που περιλαμβάνει την Black Friday, η αύξηση των πωλήσεων φτάνει το 12%, ενώ μετά την αιχμή, 16 εβδομάδες μέχρι τις 29 Απριλίου, ο ρυθμός ανάπτυξης των πωλήσεων φτάνει το 28%.
Η ισχυρή ανάπτυξη στο β’ εξάμηνο εκτιμάται ότι ευνόησε την κερδοφορία που «ροκάνισε» στο α’ εξάμηνο (Μάιος-Οκτώβριος 2022) του οικονομικού έτους η πίεση στα κόστη, σε συνδυασμό με την καθυστέρηση ενεργοποίησης του προγράμματος «Ανακυκλώνω, αλλάζω συσκευή».
Ειδικότερα, με βάση τα επίσημα στοιχεία, στο α’ εξάμηνο (Μάιος-Οκτώβριος 2022) ο τζίρος της Κωτσόβολος έκλεισε ενισχυμένος κατά 5%, ενώ σε ίδια καταστήματα η αύξηση κυμάνθηκε σε 4%. Οι πωλήσεις της ελληνικής εταιρείας ανήλθαν σε 339 εκατ. ευρώ (295 εκατ. στερλίνες) έναντι 321 εκατ. ευρώ (280 εκατ. στερλίνες) στο αντίστοιχο διάστημα του 2021 και οι online πωλήσεις υποχώρησαν στο 7% του τζίρου από 8% αντίστοιχα.
Τα προσαρμοσμένα κέρδη προ φόρων και τόκων (EBIT) μειώθηκαν σε περίπου 1,15 εκατ. ευρώ (1 εκατ. στερλίνες από 11 εκατ. στερλίνες στο αντίστοιχο διάστημα της προηγούμενης χρήσης), το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε σε περίπου 15 εκατ. ευρώ και οι λειτουργικές ταμειακές ροές ανήλθαν σε 4,6 εκατ. ευρώ.
Η αλυσίδα στις 29 Οκτωβρίου λειτουργούσε 91 καταστήματα στην Ελλάδα και 2 στην Κύπρο.
Οι στόχοι και οι νέες επενδύσεις
Σημειώνεται ότι με βάση τον προγραμματισμό, σε λίγες μέρες η Κωτσόβολος θα πρέπει να ανακοινώσει τα επίσημα αποτελέσματά της για τη χρήση που έκλεισε 30/4/2023, δίνοντας το στίγμα της στρατηγικής της για το επόμενο έτος. Το σίγουρο είναι ότι οι στόχοι που ανακοίνωσε πέρυσι τέτοιον καιρό ο Γιάννης Βασιλάκος, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, έχουν επιτευχθεί κόντρα στις προκλήσεις.
Μέτρα στήριξης νοικοκυριών/καταναλωτών -συμπεριλαμβανομένων των vouchers- και τουρισμός δημιούργησαν ισχυρό αντίβαρο στις πιέσεις, επιτρέποντας στο επιτελείο της Κωτσόβολος να προωθήσει νέες επενδύσεις, ύψους 12,4 εκατ. ευρώ, και να διακινδυνεύσει πρόβλεψη για αύξηση πωλήσεων στα 700 εκατ. ευρώ το οικονομικό έτος 2022/2023, κάτι που φαίνεται να πέτυχε με βάση τα προσωρινά στοιχεία.
Οι επενδύσεις της Κωτσόβολος θα ξεπεράσουν τα 26 εκατ. ευρώ στη διετία, όπως είχε προαναγγείλει πέρυσι το καλοκαίρι ο κ. Βασιλάκος. Προχώρησε στο άνοιγμα νέων καταστημάτων, μετεγκαταστάσεις, ανακαινίσεις και έργα αναβάθμισης καταστημάτων. Περίπου 6,5 εκατ. ευρώ επενδύσεις κατευθύνθηκαν στην εφοδιαστική αλυσίδα και σε υποδομές τεχνολογίας. Σημειώνεται ότι η εταιρεία «ξεκλειδώνει» αυτοματισμούς στη νέα αποθήκης στο Θριάσιο όπου ενσωματώνονται οι δύο αποθήκες σε Μαγούλα και Ασπρόπυργο. Θα λειτουργήσει πλήρως με 63.000 τ.μ. και με 5.000 τ.μ. ρομποτικούς αυτοματισμούς.
Επίσης προηγήθηκαν 13,2 εκατ. ευρώ επενδύσεις το οικονομικό έτος 2021/2022.
Υπενθυμίζεται ότι το οικονομικό έτος Μάιος 2021 – Απρίλιος 2022 η Κωτσόβολος εμφάνισε κύκλο εργασιών 654 εκατ. ευρώ, ενισχυμένο κατά 13,1%, με αύξηση 4% σε ίδια καταστήματα. Τα κέρδη EBIT διαμορφώθηκαν σε 25,2 εκατ. ευρώ, με αύξηση 20,6%, και τα EBITDA ανήλθαν σε 51,7 εκατ. ευρώ, με αύξηση 18%. Η εταιρεία έκλεισε την οικονομική χρήση με ταμειακά διαθέσιμα 59,4 εκατ. ευρώ, ενώ αξίζει να σημειωθεί ότι οι διαδικτυακές πωλήσεις επανήλθαν στο 9% του συνολικού τζίρου, από 50% που ήταν την περίοδο των lockdowns.