THEPOWERGAME
Νέες κατηγορίες για την κατάχρηση της ισχύος της Google στο Διαδίκτυο απηύθυνε η επίτροπος Ανταγωνισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης, Μαργκρέτε Βεστάνγκερ, αφήνοντας αυτή τη φορά ανοικτό το ενδεχόμενο διάσπασης των δραστηριοτήτων της κορυφαίας μηχανής αναζήτησης. Από τα συμπεράσματα της προκαταρκτικής έρευνας της Κομισιόν προκύπτει πως η Google επωφελείται άδικα από την κυρίαρχη θέση που κατέχει στις προσοδοφόρες αγορές της διαδικτυακής διαφήμισης, παρεμβαίνοντας ανάμεσα στις ιστοσελίδες και τους διαφημιστές.
Η κορυφαία μηχανή αναζήτησης επηρεάζει την αγορά της διαφήμισης από το 2014, με την προώθηση της πλατφόρμας της διαμεσολάβησης διαφημίσεων, γνωστής ως AdX, σύμφωνα με την Κομισιόν. Μάλιστα, η Βεστάνγκερ ανέφερε πως η AdX σε ορισμένες περιπτώσεις είχε το δικαίωμα να υποβάλει προσφορές μετά από όλους τους υπόλοιπους. Σε άλλες, η AdX γνώριζε εκ των προτέρων το ύψος της καλύτερης προσφοράς από τους ανταγωνιστές, αποκτώντας έτσι ένα συγκριτικό πλεονέκτημα στη διαδικασία.
«Μόνον με την υποχρεωτική αποεπένδυση ενός τμήματος των υπηρεσιών της Google θα μπορούσε να διευθετηθεί το ζήτημα», αναφέρεται στην προκαταρκτική έκθεση της Κομισιόν που έφεραν οι Financial Times στο φως της δημοσιότητας. Μια τέτοια εξέλιξη θα διαδραμάτιζε καθοριστικό ρόλο στα οικονομικά δεδομένα της Google, θυγατρική της Alphabet. Το 80% των εσόδων της προέρχεται από διαφημιστικά έσοδα. Είναι η τέταρτη φορά που η Κομισιόν θέτει την Google στο στόχαστρο. Προ διετίας, η Βεστάνγκερ είχε εκφράσει ξανά τις ανησυχίες για την κατάχρηση ισχύος στην αγορά ψηφιακής διαφήμισης από την Google.
Η οδηγία για τις Ψηφιακές Αγορές
Ανάλογα βήματα έχουν ληφθεί, επίσης, στις ΗΠΑ. Το υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ ανακοίνωσε πως θα ασκήσει αγωγή κορυφαία μηχανή αναζήτησης επειδή συστηματικά επιδιώκει να αποκτήσει μονοπωλιακή δύναμη στην ψηφιακή διαφήμιση παρά τη σύγκρουση συμφερόντων. Σ’ ότι αφορά την προκαταρκτική έρευνα της Κομισιόν, η Google τόνισε πως επικεντρώνεται σε μια συγκεκριμένη πτυχή των δραστηριοτήτων διαφήμισης και επανέλαβε τη δέσμευση της να παρέχει ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον σε όλους τους παράγοντες της online διαφημιστικής αγοράς.
Σε αρκετές περιστάσεις, η Ε.Ε έχει τονίσει πως οι ψηφιακοί κολοσσοί θα πρέπει να λειτουργούν ως «κηδεμόνες του Διαδικτύου» λόγω του εύρους των δραστηριοτήτων τους και κατ΄ επέκταση της κυρίαρχης θέσης που καταλαμβάνουν μέσω μιας σειράς εφαρμογών. Αυτός είναι, εξάλλου, ο σκοπός της Οδηγίας για τις Ψηφιακές Αγορές που θα τεθεί σε εφαρμογή τον Μάρτιο του 2024. Για να θεωρηθεί μια εταιρεία ως «κηδεμόνας του Διαδικτύου» θα πρέπει να κατέχει βασικές πλατφόρμες του Διαδικτύου, με έσοδα τουλάχιστον 7,5 δισ. ευρώ ανά έτος και πάνω από 45 εκατ. ενεργούς χρήστες τον μήνα. Προκειμένου να αποσαφηνιστεί εάν οι εταιρείες εντάσσονται σε αυτήν την κατηγορία, η Κομισιόν είχε ζητήσει από τις εταιρείες ψηφιακής τεχνολογίας να υποβάλουν τις σχετικές πληροφορίες από τον Μάιο έως τον Ιούλιο του 2023.