THEPOWERGAME
Θετική, αλλά όχι «εκστατική», είναι η εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν στην Ελλάδα, με δεδομένα τα γεωπολιτικά και οικονομικά προβλήματα που επικρατούν στις αγορές προέλευσης τουριστών.
Μετά την έκρηξη κρατήσεων του Ιανουαρίου και του Φεβρουαρίου (οπότε ίσχυαν οι προσφορές early booking), ο ρυθμός των κρατήσεων έχει ανακοπεί σημαντικά, χωρίς όμως να έχει σταματήσει.
«Πάμε να πιάσουμε ως πρώτο στόχο τα μεγέθη του 2022, ευελπιστώντας να τον πετύχουμε», σχολιάζει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των τουριστικών πρακτόρων FedHATTA, Λύσανδρος Τσιλίδης, μεταφέροντας τα μηνύματα που λαμβάνουν οι βασικοί διακινητές των τουριστών από τις αγορές με τις οποίες έχουν συνεχή επαφή και πληροφόρηση με πραγματικά δεδομένα.
«Οι αγορές δεν κινούνται όπως επιθυμεί ο δέκτης του τουρισμού, αλλά με βάση την κατάσταση που επικρατεί στις χώρες προέλευσης. Φέτος έχουμε το ενεργειακό και το πληθωριστικό κόστος, που δεν είχαμε το 2019. Έχουμε όμως ακόμα και κορονοϊό και πόλεμο, παρ’ όλο που επιλέγουμε να τα ξεχάσουμε», σημειώνει ο κ. Τσιλίδης.
Τονίζει επίσης ότι ακολουθείται μια «τυχαία πολιτική τιμών», η οποία δεν μπορεί να αποδώσει, κάτι που γίνεται εμφανές φέτος στη Μύκονο. «Αντίθετα, έχουμε πολύ επιτυχημένη χρονιά στα 5άστερα ξενοδοχεία, παρόλο που είναι πολύ πιο ακριβά από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο. Όμως, ο βασικός τουρισμός είναι η μεγάλη μάζα των τουριστών και όχι οι λίγοι πολύ εύποροι», εξηγεί.
Σε ό,τι αφορά την αγορά της Γερμανίας, ο κ. Τσιλίδης επιβεβαιώνει ότι υπάρχει μια «καθυστέρηση στην εξέλιξη των κρατήσεων, αναμένουμε όμως να τις δούμε από κοντά».
Σχολιάζει τέλος ότι η βραχυχρόνια μίσθωση αποτελεί ένα τεράστιο πρόβλημα στην Ελλάδα, καθώς ο ανταγωνισμός είναι αθέμιτος μεταξύ των επαγγελματιών του τουρισμού και των ιδιοκτητών/διαχειριστών σπιτιών, την ώρα που η ζήτηση, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα, είναι σχεδόν ίση με αυτή για ξενοδοχεία.
Η επιβατική κίνηση των περιφερειακών αεροδρομίων
Η εικόνα των στοιχείων για την επιβατική κίνηση του Μαΐου στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια που διαχειρίζεται η Fraport είναι μεικτή. Υπάρχουν προορισμοί που εμφανίζουν άνοδο, όπως η Ρόδος (12,9%), η Κως (1,5%), η Σαντορίνη (17,5%), τα Χανιά (8,6%), η Κέρκυρα (4,8%), αλλά και το Άκτιο (33%) και η Σκιάθος (16%). Υπάρχουν όμως και αεροδρόμια που εμφανίζουν μείωση, όπως η Μύκονος (11,6%), η Κεφαλονιά (8%), η Καβάλα (19,1%), η Μυτιλήνη (5,2%) και η Σάμος (2,2%). Και στα 14 περιφερειακά αεροδρόμια, συνολικά, η επιβατική κίνηση ανήλθε σε 3,2 εκατ., αριθμός αυξημένος κατά 5,7% σε σύγκριση με τον περσινό Μάιο.
Σε επίπεδο πενταμήνου, η συνολική επιβατική κίνηση ανήλθε σε 6,79 εκατ., αυξημένη κατά 5,2% σε σύγκριση με το διάστημα Ιανουαρίου – Μαΐου 2022. Συγκρίνοντας πάντως και τον αριθμό των πτήσεων στο πεντάμηνο, εκτός από τα αεροδρόμια της Ρόδου, των Χανίων, της Σαντορίνης, της Ζακύνθου, του Άκτιου και της Σκιάθου, όλα τα υπόλοιπα εμφανίζουν μειωμένους αριθμούς αεροπλάνων, με αποτέλεσμα η ποσοστιαία συνολική αύξηση να είναι οριακή, στο 1,2%.
Ωστόσο, η κίνηση στο 5μηνο του έτους δεν είναι αυτή που θα καθορίσει το αποτέλεσμα της σεζόν, μια και η έντονη εποχικότητα των τριών καλοκαιρινών μηνών είναι κυρίαρχο χαρακτηριστικό του ελληνικού τουρισμού. Και το στοίχημα για άλλη μια χρονιά είναι η δυναμική των «άκρων της σεζόν», δηλαδή ο Σεπτέμβρης και ο Οκτώβρης.
Η ζήτηση για βραχυχρόνια μίσθωση
Η ζήτηση για καταλύματα βραχυχρόνιας μίσθωσης στην Ελλάδα εμφανίζει εντυπωσιακή αύξηση, σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο διευθυντής Πωλήσεων της AirDNA, James Kinnersly, την περασμένη Παρασκευή, σε εκδήλωση που διοργάνωσαν η Travelstaytion και η Marriott Homes & Villas για την ελληνική αγορά.
Σύμφωνα με τις κρατήσεις, μέσω των πλατφορμών Airbnb και VRBO, μέχρι και τις αρχές Ιουνίου, η αύξηση της ζήτησης για την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου αναμένεται να ξεπεράσει το 42%. Για την περίοδο από τον Μάιο έως τον Αύγουστο η ζήτηση είναι 22% υψηλότερη από την ίδια περίοδο πέρυσι.
Ταυτόχρονα, όμως, ο αριθμός των καταχωρισμένων ακινήτων στις πλατφόρμες είναι αυξημένος κατά 13%, ενώ έχει διευρυνθεί και το χρονικό διάστημα που αυτά είναι διαθέσιμα προς ενοικίαση. Κάτι που τελικά σημαίνει ότι πολλοί ιδιοκτήτες/διαχειριστές βλέπουν τις πληρότητές τους μειωμένες.