THEPOWERGAME
«Πράγματι, χρειαζόμαστε περισσότερα Canadair», είχε παραδεχτεί ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, πέρυσι τον Αύγουστο, όταν χιλιάδες κάτοικοι από τα νοτιοδυτικά της χώρας είχαν αναγκαστεί να εγκαταλείψουν τα σπίτια τους. Ο γαλλικός Τύπος είχε περιγράψει τις πυρκαγιές αυτές στον νομό Ζιρόντ ως τις χειρότερες του αιώνα. Σχεδόν έναν χρόνο μετά, ο Τζον Γκάντεκ, συντονιστής του προγράμματος αεροπλοΐας του Πανεπιστημίου ΜακΓκιλ, στο Μόντρεαλ του Κεμπέκ, είπε πως τα 55 Canadair που κατέχει ο Καναδάς -ένας συνδυασμός CL-215 και CL-415- απλά δεν αρκούν για την καταπολέμηση των πυρκαγιών στη χώρα.
Μόνο την Τετάρτη 7 Ιουνίου έκαιγαν πάνω από 400 πυρκαγιές στον Καναδά. Η πυκνή αιθαλομίχλη σκέπασε τις βορειοανατολικές πολιτείες των ΗΠΑ, με τις Αρχές από τη Νέα Υόρκη μέχρι την Ιντιάνα να εκδίδουν προειδοποιήσεις για την αποφυγή των άσκοπων μετακινήσεων λόγω της πορτοκαλί καταχνιάς. Η δραματική κατάσταση επιβεβαιώνει τις επιπτώσεις της κλιματικής κρίσης.
Πάνω από 4,7 εκατ. εκτάρια άγριας γης κάηκαν στον Καναδά από τις αρχές του τρέχοντος έτους, με τα τεράστια κύματα καπνού από το Κεμπέκ και το Οντάριο να σκεπάζουν με καπνό ολόκληρες πολιτείες στις ΗΠΑ. Το Ευρωπαϊκό Σύστημα Copernicus είχε ήδη κατατάξει τον Μάιο του 2023 ως τον θερμότερο μήνα στην ιστορία, σε παγκόσμια κλίμακα.
Όσο συχνότερο γίνεται το φαινόμενο των πυρκαγιών που προκαλούνται από την κλιματική κρίση, οι κυβερνήσεις επιδιώκουν να ενισχύσουν τα εναέρια μέσα πυρόσβεσης. Τα δημοφιλέστερα είναι τα Canadair, τα καναδικά αμφίβια αεροσκάφη που μπορούν να πραγματοποιούν υδροληψίες σε λίμνες, ποτάμια και στη θάλασσα, μαζεύοντας έως και έξι χιλιάδες λίτρα νερού. Εντούτοις, ο υπάρχων στόλος των CL-215 και CL-415 δεν είναι αρκετός για να αντεπεξέλθει στις ανάγκες όλων των χωρών του βόρειου ημισφαιρίου.
Η παραχώρηση πυροσβεστικών αεροσκαφών δεν είναι εύκολη υπόθεση. «Όλο το βόρειο ημισφαίριο διανύει περίοδο πυρκαγιών», είπε ο Τζον Γκάντεκ στο ειδησεογραφικό δίκτυο CTV News του Καναδά, τονίζοντας τις δυσκολίες να δανειστεί η χώρα έναν αξιόλογο αριθμό Canadair. Ο υφιστάμενος στόλος περιλαμβάνει αεροσκάφη που κατασκευάστηκαν έως και 55 χρόνια πριν.
Τώρα πια τα βλέμματα, όχι μόνον στον Καναδά, αλλά και εντός Ευρώπης, είναι στραμμένα στο νέο μοντέλο Canadair, το CL-515. Η ικανότητά του σε ρίψη νερού θεωρείται πως θα είναι αυξημένη κατά 15%, ενώ τα ηλεκτρονικά συστήματα υποβοήθησης θα επιτρέπουν στον πιλότο να πραγματοποιεί πτήσεις και τη νύχτα. Αυτό το προσόν είναι σημαντικό και έχει τονιστεί, επίσης, από παράγοντες της Ελλάδας μετά τις καταστροφικές πυρκαγιές της Εύβοιας. Ωστόσο, οι πρώτες παραδόσεις των CL-515 δεν αναμένονται νωρίτερα από την τετραετία.
Η Bombardier εξαγόρασε την Canadair κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80, αλλά την πούλησε στη Viking Air το 2016. Οπότε η Viking Air απέκτησε τα αποκλειστικά δικαιώματα κατασκευής των CL-215 και CL-415. Όμως το τελευταίο CL-415 παραδόθηκε το 2015. Έπειτα, η Viking Air πέρασε μαζί με την De Havilland υπό τον έλεγχο της De Havilland Aircraft of Canada Limited, η οποία σχεδιάζει την κατασκευή νέου εργοστασίου στον δυτικό Καναδά. Δεδομένου ότι η λειτουργία του εργοστασίου θα ξεκινήσει το 2025, υπολογίζεται πως το πρώτο CL-515 θα είναι έτοιμο το 2027, με δυνατότητα παραγωγής δέκα αεροσκαφών ανά έτος. Παραγγελίες για τα πρώτα 25 έχουν ήδη δοθεί από την Ινδονησία, τη Γαλλία, την Ισπανία και άλλες χώρες της Ευρώπης. Πρόκειται για έναν αγώνα δρόμου, με τον Καναδά να τίθεται στο περιθώριο, όσο οξύμωρο κι αν είναι. Πληροφορίες θέλουν την παραγωγή για μια παραγγελία από περιφέρεια του Καναδά να μην ξεκινά νωρίτερα από το 2030.
Παράγοντες του Κεμπέκ τονίζουν πως θα πρέπει να διατηρήσει η χώρα το στρατηγικό πλεονέκτημα που κατέχει στην παραγωγή πυροσβεστικών αεροσκαφών, απευθύνοντας έκκληση στην ομοσπονδιακή κυβέρνηση να παράσχει στήριξη στην De Havilland. Ούτως ή άλλως, το νέο εργοστάσιο θα οδηγήσει στη δημιουργία 500 νέων θέσεων εργασίας στο Κάλγκαρι, όπου ήδη γίνονται εργασίες συντήρησης των υπαρχόντων μοντέλων CL-215 και CL-415.