Γ.Δ.
1396.31 -0,09%
ACAG
-0,93%
5.32
BOCHGR
+0,46%
4.4
CENER
+0,97%
8.32
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,10%
2.3
OPTIMA
-0,94%
12.64
TITC
+1,08%
37.5
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-0,15%
1.376
ΑΒΕ
+0,66%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,70%
1.536
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,27%
9.565
ΑΣΚΟ
-1,97%
2.49
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.84
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+3,39%
0.61
ΑΤΤΙΚΑ
-0,47%
2.13
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.74
ΒΙΟΣΚ
-1,09%
1.36
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,14%
17.78
ΔΑΑ
+0,50%
8.02
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,09%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
+0,42%
1.43
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,99%
1.636
ΕΛΠΕ
-1,32%
6.71
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
+1,78%
1.832
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-2,08%
6.89
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1,13%
2.017
ΕΧΑΕ
-1,28%
4.255
ΙΑΤΡ
-1,64%
1.5
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.3
ΙΛΥΔΑ
-1,72%
1.715
ΙΝΚΑΤ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
0,00%
0.88
ΙΝΤΕΚ
-0,71%
5.6
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-3,45%
0.98
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+0,40%
1.014
ΚΟΥΕΣ
-0,54%
5.53
ΚΡΙ
-1,39%
14.15
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,95%
0.904
ΛΑΒΙ
-1,24%
0.717
ΛΑΜΔΑ
-1,92%
7.14
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-3,91%
0.246
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+1,00%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,32%
2.985
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,67%
19.19
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+1,01%
2.49
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,66%
24.36
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-0,96%
2.07
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,51%
31.56
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
+0,50%
30.15
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+2,16%
15.63
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.793
ΟΤΕ
+0,87%
15.14
ΟΤΟΕΛ
-1,17%
10.12
ΠΑΙΡ
+1,64%
0.99
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,98%
3.558
ΠΕΡΦ
-0,95%
5.23
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,51%
1.178
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.08
ΡΕΒΟΙΛ
+0,63%
1.59
ΣΑΡ
-1,66%
10.64
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,81%
0.325
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
-0,40%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-3,55%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,70%
3.545
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Λιμένας Ηρακλείου: Τίμημα 30 φορές τα κέρδη προσέφερε ο όμιλος Grimaldi

Μεγάλη είναι η ικανοποίηση τόσο στο ΤΑΙΠΕΔ, όσο και στην κυβέρνηση για το χθεσινό άνοιγμα των οικονομικών προσφορών στον διαγωνισμό πώλησης του Λιμένα Ηρακλείου. Ο ιταλικός όμιλος Grimaldi «έδειξε τα δόντια του» για άλλη μια φορά, προσφέροντας τίμημα αρκούντως ικανοποιητικό, καθιστώντας τον εαυτό του άμεσα προτιμητέο επενδυτή. Ο ιταλικός όμιλος πρόσφερε για το 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ Α.Ε.) 80 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί σε 15 φορές τα έσοδα και 30 φορές τα καθαρά κέρδη προ φόρων της περασμένης χρονιάς.

Πρόκειται για πολλαπλασιαστές αξιών που θυμίζουν άλλες εποχές, τη στιγμή μάλιστα που η Ελλάδα συνεχίζει να δέχεται τα απόνερα των δύο μεγάλων κρίσεων, της πανδημικής και της ενεργειακής. Οι πολλαπλασιαστές αυτοί συνιστούν ψήφο εμπιστοσύνης των ξένων επενδυτών προς τη χώρα και η κίνηση του ιταλικού ομίλου δεν περνά απαρατήρητη.

Από την άλλη πλευρά, πρέπει να τονιστεί ότι το λιμάνι του Ηρακλείου δεν παύει να συνιστά ένα «φυσικό μονοπώλιο», το οποίο έχει πολλές συνέργειες με μια άλλη επιχείρηση του ομίλου Grimaldi, τη Minoan Lines. Μόνον πέρυσι η συγκεκριμένη ακτοπλοϊκή εταιρεία μετέφερε πάνω από 900.000 επιβάτες, περισσότερα από 160.000 ΕΙΧ και πάνω από 84.000 φορτηγά μεταξύ ηπειρωτικής Ελλάδος και Κρήτης.

Υπενθυμίζεται ότι ο όμιλος Grimaldi κατέστη προτιμητέος επενδυτής και στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Έτσι, πολύ σύντομα, και διαθέτοντας περίπου 164 εκατ. ευρώ για την απόκτηση των δύο λιμανιών, θα καταστεί ένας από τους σημαντικότερους επενδυτές της χώρας.

Το υψηλό τίμημα παραδέχθηκε εμμέσως πλην σαφώς και η διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ. Ενώ αρχικά η πρόθεση του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων ήταν να υπάρξουν βελτιωτικές προσφορές, η διαφορά ωστόσο του προσφερόμενου τιμήματος μεταξύ των δύο ενδιαφερομένων πλευρών ήταν τέτοια, που οδήγησε τελικά στην απόφαση του διοικητικού συμβουλίου να γίνει αποδεκτή ευθύς εξαρχής η προσφορά του πλειοδότη, δηλαδή του Όμιλου Grimaldi.

Το προσφερόμενο τίμημα για το 67% του μετοχικού κεφαλαίου, υποδηλώνει ότι η αξία της ΟΛΗ Α.Ε. βρίσκεται στα 120 εκατ. ευρώ. Με δεδομένο ότι το 2022 η εταιρεία είχε έσοδα 7,8 εκατ. ευρώ και καθαρά κέρδη (προ φόρων) 3,8 εκατ. ευρώ, σημαίνει ότι η αποτίμηση της αξίας της διαχειρίστριας εταιρείας του Λιμένα Ηρακλείου αντιστοιχεί σε περισσότερο από 15 φορές τα έσοδα και πάνω από 30 φορές τα καθαρά κέρδη προ φόρων.

«Το υψηλό τίμημα που προσέφερε το εν λόγω σχήμα (σ.σ.: όμιλος Grimaldi), το οποίο ανακηρύχθηκε Προτιμητέος Επενδυτής και στον διαγωνισμό για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας ΑΕ, αποδεικνύει την πίστη της διεθνούς επενδυτικής κοινότητας στις προοπτικές ανάπτυξης του Λιμένα Ηρακλείου, της Κρήτης και της ελληνικής οικονομίας συνολικά. Αποτελεί, επίσης, ψήφο εμπιστοσύνης στις διαδικασίες του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο λειτουργεί με διαφάνεια, ταχύτητα και αποτελεσματικότητα, για την αξιοποίηση κρίσιμων περιουσιακών στοιχείων προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος», αναφέρει η ανακοίνωση του ΤΑΙΠΕΔ.

«Η αξιοποίηση της ΟΛΗ Α.Ε.», προσθέτει, «εντάσσεται στο ευρύτερο αναπτυξιακό σχέδιο για την αναβάθμιση των υποδομών της Κρήτης, με την κατασκευή του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (Β.Ο.Α.Κ.), και του Νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης».

Η πορεία το 2023

Με βάση τα οικονομικά μεγέθη του 2022, ο κύκλος εργασιών της ΟΛΗ Α.Ε. παρουσίασε σημαντική αύξηση της τάξεως του 37,42% και διαμορφώθηκε σε 7.788.370 ευρώ, έναντι 5.667.530 ευρώ κατά την προηγούμενη χρήση 2021. Η περσινή επίδοση ξεπέρασε ακόμη κι εκείνη του 2019 κατά 18,52% οπότε και είχε διαμορφωθεί σε 6.571.242 ευρώ.

Προς την κατεύθυνση αυτήν, η άρση των ταξιδιωτικών περιορισμών σε συνέχεια της υγειονομικής αποκατάστασης λειτούργησε καταλυτικά για τον κλάδο της κρουαζιέρας. Ειδικότερα το έτος 2022 οι συνολικές αφίξεις κρουαζιερόπλοιων που προσέγγισαν το Λιμάνι του Ηρακλείου ήταν 227, με αριθμό αφίξεων επιβατών 304.257, ενώ το 2021 οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων ήταν 118 με 119.930 επιβάτες, δηλαδή η αύξηση το 2022 σε σχέση με το 2021 στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων ήταν 92% και στους επιβάτες ήταν 154%.

Σε αντίστοιχο συσχετισμό του 2022 με το έτος αναφοράς 2019 (προ πανδημίας εποχή), στην οποία είχε σημειωθεί ο αριθμός αφίξεων κρουαζιερόπλοιων 204 και αριθμός αφίξεων επιβατών 307.043, το ποσοστό της αύξησης το 2022 σε επίπεδο προσεγγίσεων ήταν 8% σε σχέση με το 2019, το δε ποσοστό στους επιβάτες παρέμεινε στα ίδια σχεδόν επίπεδα.

Η θεαματική ανάπτυξη στον τομέα της κρουαζιέρας φαίνεται να συνεχίζεται και για το 2023 από τις ήδη προγραμματισμένες προκρατήσεις προσεγγίσεων κρουαζιερόπλοιων, που θα ξεπεράσουν κατά 20% τις αφίξεις του 2022. Ήδη για το 2023 στο λιμάνι έχουν προσεγγίσει πέντε κρουαζιερόπλοια, με τα οποία επισκέφτηκαν το Ηράκλειο πάνω από 6.000 επιβάτες.

Στον τομέα της ακτοπλοΐας η αύξηση που σημειώθηκε το 2022 στον αριθμό των διακινούμενων επιβατών των πλοίων γραμμής ανήλθε σε 31,7%.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!