THEPOWERGAME
Μεγαλύτερη διαφάνεια στις ταχύτητες Διαδικτύου, περαιτέρω διευκόλυνση των καταναλωτών στη διεκδίκηση αποζημιώσεων όταν υπάρχει πρόβλημα συνδεσιμότητας και ενίσχυση της ουδετερότητας του Διαδικτύου, είναι τα βασικά χαρακτηριστικά του νέου κανονισμού για το ανοικτό Διαδίκτυο που φέρνει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων.
Ο νέος κανονισμός τέθηκε σε διαβούλευση και αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή μέχρι το φθινόπωρο. Στις βασικές αλλαγές που επιφέρει ο νέος κανονισμός ανοικτού δικτύου είναι οι υπηρεσίες zero rating, δηλαδή οι υπηρεσίες που ο πάροχος δεν θα μπορεί να χρεώσει κίνηση δεδομένων. Επιπλέον, αναβαθμίζονται πολύ οι υπηρεσίες καταγραφής και παρουσίασης των ταχυτήτων μετάδοσης μέσω ευρυζωνικών δικτύων. Ακόμη, η ΕΕΤΤ κάνει ακόμη πιο δύσκολη τη ζωή των παρόχων, επιβάλλοντας περισσότερες υποχρεώσεις και αποζημιώσεις στους καταναλωτές.
Ειδικότερα, με βάση το κείμενο της διαβούλευσης, οι πάροχοι δεν θα μπορούν να χρεώσουν κίνηση (δεδομένα) σε δύο περιπτώσεις:
- στις υπηρεσίες μέτρησης της ταχύτητας του Διαδικτύου και
- στις υπηρεσίες παροχής τηλεκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας.
Η τελευταία υπηρεσία προσφέρθηκε από την Πολιτεία στη διάρκεια της πανδημίας. Τα sites που το υπουργείο Παιδείας όρισε ως τόπους τηλεκπαίδευσης των μαθητών ήταν ελεύθερα προσβάσιμα, χωρίς καμία χρέωση. Η μηδενική χρέωση (zero rating) αφορούσε κυρίως την κινητή τηλεφωνία, δεδομένου ότι στη σταθερή λόγω οριζόντιας χρέωσης δεν υφίστατο ανάλωση δεδομένων.
Πάντως, για την ΕΕΤΤ φαίνεται να μην εξαντλούνται οι υπηρεσίες μηδενικής χρέωσης στις προαναφερόμενες. Για παράδειγμα, εξετάζεται η χρήση της μηδενικής χρέωσης (zero rating) και στο panic button του κινητού, δηλαδή στις υπηρεσίες ειδοποίησης για ενδοοικογενειακή βία ή/και χρήσης βίας στις γυναίκες. Επίσης, στην ΕΕΤΤ εξετάζεται το ενδεχόμενο η λίστα των υπηρεσιών zero rating να είναι αυξομειούμενη κατά περίπτωση, είτε μέσω υπουργικής απόφασης ή ακόμη και απλής απόφασης της ΕΕΤΤ.
Όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΕΤΤ: «Την ένταξη των υπηρεσιών τηλεκπαίδευσης του υπ. Παιδείας στη μηδενική χρέωση κανένας δεν μπορούσε να τη φανταστεί πριν από την πανδημία. Έτσι και στο μέλλον θα πρέπει να υπάρχει πάντα η δυνατότητα επιλογών, ανάλογα με τις ανάγκες της κοινωνίας». Το τι τελικά θα ισχύσει, θα καθοριστεί και από τα αποτελέσματα της δημόσιας διαβούλευσης.
Αυτό που είναι σίγουρο είναι ότι η ΕΕΤΤ εξαιρεί και τις μετρήσεις ταχύτητας από την ογκοχρέωση. Η πρόσβαση στις ιστοσελίδες μέτρησης της ταχύτητας (π.χ. Ookla, Speedcheck, meter.net, Fast.com κ.ά.) θα γίνεται χωρίς ανάλωση δεδομένων ή ακόμη και χωρίς σύνδεση πρόσβασης στο Διαδίκτυο. «Οι ανωτέρω εφαρμογές χρησιμοποιούνται χωρίς ανάλωση διαθέσιμου όγκου δεδομένων των χρηστών/συνδρομητών, ανεξάρτητα από το αν διαθέτουν ενεργό πακέτο δεδομένων ή όχι», αναφέρει το σχετικό κείμενο. Μάλιστα, στις περιπτώσεις που υπάρχει συνδρομή ο πάροχος θα είναι υποχρεωμένος να καταγράφει όλες τις μετρήσεις και να τις διατηρεί διαχρονικά στο προφίλ του χρήστη, έτσι ώστε να είναι καλύτερη η παρακολούθηση της απόδοσης της γραμμής σύνδεσης.
Η ΕΕΤΤ ακόμη κατηγοριοποιεί τις συνδέσεις Internet σε έξι μεγάλες κατηγορίες, προκειμένου να μην υπάρχει σύγχυση στους καταναλωτές. Οι νέες κατηγορίες συνδέσεων, ανάλογα με την ταχύτητα, είναι:
α/α | Ταχύτητα | Κλάση |
1 | πάνω από 1 Gbit/s | 1000 |
2 | από 300 Mbit/s έως 1 Gbps | 300 |
3 | από 100 Mbit/s έως 300 Mbit/s | 100 |
4 | από 30 Mbit/s έως 100 Mbit/s | 30 |
5 | από 10 Mbit/s έως 30 Mbit/s | 10 |
6 | από 2 Mbit/s έως 10 Mbit/s | 2 |
Τα νέα αυτά διαστήματα ταχυτήτων αναφέρονται από τους παρόχους στους χάρτες ταχυτήτων στα κινητά δίκτυα, ώστε να ανταποκρίνονται στην εξέλιξη της τεχνολογίας και την παρουσίαση των σχετικών εκτιμώμενων ταχυτήτων στον γεωγραφικό χάρτη, ανεξαρτήτως τεχνολογίας.
Στον νέο κανονισμό ακόμη οι πάροχοι πρέπει να ορίσουν τη διαφημιζόμενη/προτεινόμενη ταχύτητα, έτσι ώστε να μην είναι υψηλότερη από τη μέγιστη πραγματική ταχύτητα που μπορεί να επιτευχθεί σε κάποια γεωγραφική περιοχή, ανάλογα με την τεχνολογία πρόσβασης. Ο νέος κανονισμός ορίζει και τον τρόπο με τον οποίο προσδιορίζεται η μέγιστη πραγματική ταχύτητα. Μάλιστα, οι πάροχοι θα δημοσιεύουν στην ιστοσελίδα τους γεωγραφικό χάρτη με τις κλάσεις της εκτιμώμενης μέγιστης ταχύτητας σε κάθε γεωγραφική περιοχή. Ο σχετικός σύνδεσμος, μάλιστα, θα βρίσκεται σε εμφανές σημείο της αρχικής σελίδας του δικτυακού τόπου του κάθε παρόχου.
Επίσης, με τον νέο κανονισμό η ΕΕΤΤ απαγορεύει στους παρόχους να βάζουν περιορισμούς στην κίνηση όταν γίνεται χρήση της δυνατότητας πρόσδεσης άλλων συσκευών (tethering) μέσω mobile hotspot ή bluetooth. Όπως αναφέρουν στελέχη της ΕΕΤΤ, στις περιπτώσεις αυτές συχνά οι πάροχοι όταν «βλέπουν» πολλές συσκευές πάνω στην ίδια σύνδεση, μειώνουν την απόδοση (ταχύτητα) της γραμμής.
Τέλος, απαγορεύεται ρητά η «διαφοροποιημένη χρέωση περιεχομένου», κάτι που συνέβαινε κατά κόρον στο παρελθόν. Συνήθως με την αγορά ενός πακέτου δεδομένων οι πάροχοι «επιδοτούσαν» τη πρόσβαση μόνον σε ορισμένες υπηρεσίες (π.χ. κοινωνικά δίκτυα).
Όσον αφορά τις αποζημιώσεις των καταναλωτών, η ΕΕΤΤ επιβάλλει στους παρόχους τα μέτρα αποζημίωσης ή επανόρθωσης σε περίπτωση αστοχίας μιας σύνδεσης να είναι αναλογικά και να ορίζονται με τρόπο που να προκύπτει ότι καλύπτουν όλο το διάστημα που υπήρξε το πρόβλημα. Παραδείγματα δυνατών επανορθώσεων ή αποζημιώσεων ανεξαρτήτως τύπου δικτύου (σταθερό ή κινητό) είναι έκπτωση στον λογαριασμό, δυνατότητα για διακοπή του συμβολαίου χωρίς χρέωση, επιστροφή τμήματος ή συνόλου του παγίου ή συνδυασμός αυτών. Έτσι, σε μια βλάβη γραμμής ή με μειωμένη απόδοση, η αποζημίωση του καταναλωτή θα πρέπει να αφορά τουλάχιστον το διάστημα που υπήρξε το πρόβλημα.
Επίσης, αν η διάρκεια μιας προβληματικής σύνδεσης ξεπερνά τις 30 ημέρες, ο καταναλωτής δύναται να διακόψει τη σύνδεση αζημίως για τον ίδιο (με εξαίρεση τις υποχρεώσεις του για την απόκτηση επιδότησης εξοπλισμού).
Οι τελικές αποφάσεις της ΕΕΤΤ θα ληφθούν μετά το τέλος της δημόσιας διαβούλευσης (στις 10.07.2023). Μάλιστα, η ΕΕΤΤ καλεί τις καταναλωτικές οργανώσεις να συμμετάσχουν στη διαβούλευση και να συνεισφέρουν οι ίδιες με προτάσεις τους για τη βελτίωση του κανονισμού.