THEPOWERGAME
Αν και η Airbnb εξακολουθεί να κρατά τα ηνία μιας αγοράς που πρακτικά «δημιούργησε» η ίδια, η βραχυχρόνια μίσθωση έχει εξελιχθεί σε έναν ολόκληρο κλάδο, πολύ μεγαλύτερο από την ίδια του τη δημιουργό. Πρόκειται για ένα ολόκληρο οικοσύστημα, με εταιρείες που κυμαίνονται από μεγάλες, πολυεθνικές, εισηγμένες στο χρηματιστήριο μέχρι μονομελείς, νεοφυείς επιχειρήσεις.
Η Skift κατάρτισε έναν κατάλογο με περίπου 430 εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της βραχυχρόνιας μίσθωσης και ανέδειξε τις 250 πιο επιδραστικές από αυτές.
Για να το κάνει αυτό, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει το LinkedIn, με κριτήριο τον αριθμό των ακολούθων και τον αριθμό των εργαζομένων της κάθε εταιρείας. Ο αριθμός των ακολούθων υποδηλώνει την επιδραστικότητα στους επιχειρηματικούς εταίρους και τους ανθρώπους που ενδιαφέρονται για τον χώρο. Ο αριθμός των εργαζομένων παρέχει μια ένδειξη του μεγέθους των εταιρειών αυτών.
«Για να διασφαλίσουμε ότι δεν συγκρίνουμε μια πολυεθνική εταιρεία που απευθύνεται στον καταναλωτή, όπως η Airbnb, με έναν εξειδικευμένο πωλητή τεχνολογίας που απευθύνεται σε επιχειρήσεις, συγκρίναμε τις εταιρείες στους δικούς τους τομείς και επιλέξαμε τις κορυφαίες επιδόσεις από κάθε τομέα», τονίζει η Skift.
Οι μεγάλοι τομείς στους οποίους χωρίζονται οι εταιρείες είναι τρεις: οι πλατφόρμες, οι εταιρείες διαχείρισης ακινήτων και οι εταιρείες προμηθευτές του κλάδου, ενώ ο καθένας από αυτούς χωρίζεται σε υποκατηγορίες.
Sector | Category | Top 250 vendors |
B2C Platforms | Listing Sites | 30 |
Metasearch | 8 | |
Property Management | Host Service Providers | 19 |
Vacation Home Managers | 23 | |
Urban Rental Managers | 15 | |
B2B Vendors | Property Management and Distribution Tech | 41 |
Revenue Management and Market Intelligence | 19 | |
Marketing Tech and Website Builders | 15 | |
Accounting and Fin Tech | 18 | |
Property Operations | 18 | |
Property Hardware and Automation Tech | 20 | |
Guest Communications | 16 | |
Procurement, Ancillaries and Support Services | 8 |
Πηγή: Skift
Η Airbnb αυξάνει την απόσταση με τον ανταγωνισμό
Η Airbnb είναι ίσως η πιο επιτυχημένη ταξιδιωτική εταιρεία της τελευταίας δεκαετίας. Μια startup που από τρελή ιδέα έγινε ο ορισμός μιας ολόκληρης αγοράς («έχω ένα airbnb»). Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει ανταγωνισμός ή ότι δεν υπάρχει χώρος για πιο εξειδικευμένες πλατφόρμες, που θα προσελκύσουν ταξιδιώτες με συγκεκριμένες ανάγκες. Στη λίστα των 250 εταιρειών, στη δεύτερη θέση βρίσκεται ο όμιλος Expedia (Vrbo, Expedia.com) και στην τρίτη ο όμιλος Booking (Booking.com, Agoda Homes). Βρίσκουμε επίσης πολυτελείς ή υπερπολυτελείς πλατφόρμες, όπως οι Le Collectionist, Plum Guide και LaCure, πλατφόρμες προσανατολισμένες στα επαγγελματικά ταξίδια, όπως οι AltoVita, 2nd Address και MagicStay, πλατφόρμες ανταλλαγής κατοικιών, όπως οι Kindred και ThirdHome, ή μια ιστοσελίδα κρατήσεων της τελευταίας στιγμής, όπως η Whimstay.
Σε ό,τι αφορά το metasearch, η Google παραμένει στην πρώτη θέση, αν και το Google Travel δεν είχε την ίδια επιτυχία στη βραχυχρόνια μίσθωση όπως στα ξενοδοχεία και τις πτήσεις. Είναι χαρακτηριστικό ότι η Airbnb και η Vrbo έχουν αρνηθεί να συμμετάσχουν. Στην κατηγορία του metasearch βρίσκουμε επίσης την trivago, την Kayak, τη Holidu, τη HomeToGo, τη VacationRenter, την Cozycozy.com και τη 9Flats.
Ο κατακερματισμός της αγοράς και το «ανακάτεμα» με τον ξενοδοχειακό κλάδο
Ο χώρος της βραχυχρόνιας μίσθωσης είναι εξαιρετικά κατακερματισμένος. Μόλις το 5% των καταλυμάτων συνδέονται με ένα παγκόσμιο ή περιφερειακό εμπορικό σήμα, την ώρα που το αντίστοιχο ποσοστό στα ξενοδοχεία είναι λίγο πάνω από το 50%. Ένα άλλο 10% περίπου λειτουργεί από μεγάλους διαχειριστές ακινήτων. Η «μακριά ουρά» των μικρών, ανεξάρτητων φορέων εκμετάλλευσης αποτελεί το υπόλοιπο 85%. Αυτό έχει αντίκτυπο στον τρόπο λειτουργίας αυτών των ακινήτων, ιδίως όσον αφορά τη χρήση τρίτων προμηθευτών, όπως εργαλεία τιμολόγησης, channel managers κ.λπ. Οι πωλητές δυσκολεύονται να πείσουν αυτούς τους οικοδεσπότες να αρχίσουν να χρησιμοποιούν πρόσθετο λογισμικό, πέραν των πλατφορμών.
Το τοπίο στον τομέα business-to-business είναι ένα πολύ ποικίλο μείγμα τεχνολογικών και λειτουργικών προμηθευτών. Καθώς τα όρια μεταξύ των καταλυμάτων βραχυχρόνιας μίσθωσης και άλλων καταλυμάτων, όπως τα ξενοδοχεία, έχουν χαθεί, ο χώρος των προμηθευτών βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει επίσης συγκλίνει με τον χώρο των προμηθευτών τεχνολογίας των ξενοδοχείων. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η εξαγορά του φορέα συγκέντρωσης δεδομένων βραχυχρόνιας μίσθωσης Transparent από τον φορέα συγκέντρωσης ξενοδοχειακών δεδομένων OTA Insight τον Μάρτιο του 2022.