Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Φυτικά προϊόντα: Η νέα τάση στις επενδύσεις της βιομηχανίας τροφίμων

Παρά την επιβράδυνση του όγκου πωλήσεων λόγω των ανατιμήσεων, τα προϊόντα φυτικής προέλευσης (plant-based) παραμένουν ανθεκτικά και διατηρούν προοπτικές ισχυρής ανάπτυξης, χάρη στη στροφή των καταναλωτών στα βιώσιμα προϊόντα και στην υγιεινή διατροφή -ειδικά μετά την πανδημία-, μια τάση που υποστηρίζει τα σχέδια της βιομηχανίας τροφίμων για νέες επενδύσεις.

Η αγορά, της οποίας η αξία υπολογιζόταν σε περίπου 50 εκατ. ευρώ πριν από μια διετία, μεγαλώνει. Μετά την Ελληνικά Γαλακτοκομεία (με σήματα όπως Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς, Καρπός), που άνοιξε την αγορά των φυτικών προϊόντων από την πλευρά της εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας, αξιοποιώντας πρώτες ύλες που παράγει η ίδια για ροφήματα αμυγδάλου, φιστικιού, καρυδιού, καθώς και επιδόρπια, ακολούθησε η Δωδώνη. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε μάλιστα η νέα επένδυση της ηπειρωτικής γαλακτοβιομηχανίας σε παραγωγική γραμμή για φυτικά προϊόντα, των οποίων η γκάμα ενισχύεται σταθερά στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι ειδικά στα φυτικά ροφήματα έχουν τοποθετηθεί πλέον όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων της Μεβγάλ και της FrieslandCampina Hellas ΝΟΥΝΟΥ.

Ενδεικτικό είναι επίσης ότι η Vivartia μέσω της Δέλτα εξαγόρασε την Κουρέλλας, που είναι η πρώτη εταιρεία παραγωγής βιολογικών γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα, με ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς το 90% των πωλήσεών της προέρχονται από εξαγωγές σε Ευρώπη, αραβικές χώρες και Αμερική.

Επενδύσεις έχει δρομολογήσει και η Arivia, της πολυεθνικής Upfield, με σήμα κατατεθέν τα φυτικά τυριά Viotros, καθώς και άλλα δημοφιλή σήματα, όπως Becel και Flora. Επίσης, φυτικά προϊόντα αναπτύσσουν εταιρείες και από άλλους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων, με ενδεικτική την Creta Farms, που προωθεί σχέδια στα vegan προϊόντα, ενώ στην αγορά έχουν ήδη τοποθετηθεί ο Υφαντής, ο Μπάρμπα Στάθης με τη σειρά plant based γευμάτων κ.ά.

Οι επενδύσεις της βιομηχανίας πριμοδοτούνται από την αυξανόμενη ζήτηση νέων προϊόντων, ειδικά για εξαγωγές. Παρά την ακρίβεια και το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα παραδοσιακά τιμολογούνται υψηλότερα από τα συμβατικά, ζήτηση εκδηλώνεται και στην τοπική αγορά, ενώ ειδικά αυτήν την εποχή το ενδιαφέρον εκτοξεύεται και λόγω τουρισμού, με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να εμπλουτίζουν τα ράφια τους στα ειδικά τμήματα που έχουν διαμορφώσει για βιολογικά και φυτικά προϊόντα.

Η τάση που ήρθε για να μείνει

Η νέα τάση ισχυροποιείται, καθώς η αποφυγή ή η μείωση του κρέατος στη διατροφή παρουσιάστηκε τα προηγούμενα χρόνια ως μια ακραία, εξτρεμιστική επιλογή, αλλά πλέον η μείωση της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών τείνει να συνδεθεί με έναν πιο βιώσιμο τρόπο διατροφής. Αναλυτές εκτιμούν ότι η τρέχουσα κρίση κόστους μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη γι’ αυτήν την αλλαγή, με καταλύτη τις τιμές των plant-based προϊόντων.

Σημειώνεται ότι ο πληθυσμός των ατόμων που στρέφονται στη χορτοφαγία και τα τρόφιμα ευεξίας (επιλέγουν φυτικά τρόφιμα αντί για κρέας και γαλακτοκομικά) αυξάνεται ραγδαία. Στην Ελλάδα υπολογίζονται σε πάνω από 100.000 ή σχεδόν 1%, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες. Η Γερμανία έχει τον υψηλότερο κατά κεφαλήν vegan πληθυσμό στην Ευρώπη, πάνω από 2,5 εκατομμύρια άτομα ή σχεδόν 3%-4% του συνόλου. Στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 6 στα 10 άτομα του ενήλικου πληθυσμού (58%) λένε ότι περιλαμβάνουν στη διατροφή τους τουλάχιστον έναν τύπο φυτικού προϊόντος ως εναλλακτική λύση αντί του κρέατος (Ipsos), ενώ στο Βέλγιο περίπου 5% των ερωτηθέντων σε έρευνα πέρυσι είπαν ότι τείνουν προς τη χορτοφαγία κι ένα ποσοστό 3% θεώρησε ότι ανήκει στην κατηγορία vegan (Statista).

Η νέα τάση ενισχύεται από τη νέα γενιά, κυρίως νέους έως 25 ετών, μια ομάδα ευαισθητοποιημένων καταναλωτών, που αποτελεί «στόχο» για λιανεμπόρους και κατασκευαστές νέων προϊόντων.

Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι την τάση υποστηρίζουν κι άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου, όπως για παράδειγμα η αγορά συμπληρωμάτων και προϊόντων ευεξίας. Σημαντική κίνηση για την ανάπτυξη της αγοράς έκανε ο όμιλος Fourlis, εγκαινιάζοντας δραστηριότητα στον κλάδο μέσω συνεργασίας με τη Holland & Barrett. Άνοιξε τα πρώτα τρία καταστήματα και σχεδιάζει να έχει έξι μέχρι το τέλος του έτους.

Οι εξελίξεις γύρω από τα φυτικά και εναλλακτικά προϊόντα διατροφής στο μέλλον θα είναι ραγδαίες και λόγω της συνεισφοράς της τεχνολογίας. Για παράδειγμα, η παραγωγή κρέατος από κύτταρα ή η παραγωγή άλλων εναλλακτικών πρωτεϊνών με εργαστηριακές μεθόδους είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται έντονα και, παρά τις σημερινές προκλήσεις, στο μέλλον προσδοκάται να δώσει προϊόντα υψηλότερης ποιότητας, με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!