Γ.Δ.
1401.58 +0,28%
ACAG
-0,37%
5.35
BOCHGR
-0,46%
4.36
CENER
+1,94%
8.4
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,54%
2.31
OPTIMA
-0,31%
12.72
TITC
+1,48%
37.65
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
+1,31%
1.396
ΑΒΕ
+1,32%
0.46
ΑΔΜΗΕ
-0,21%
2.345
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.685
ΑΛΜΥ
0,00%
3.66
ΑΛΦΑ
-2,05%
1.5305
ΑΝΔΡΟ
-0,62%
6.38
ΑΡΑΙΓ
+1,43%
9.58
ΑΣΚΟ
-0,39%
2.53
ΑΣΤΑΚ
-0,29%
6.88
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
-0,23%
8.74
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
+1,40%
2.17
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,86%
1.755
ΒΙΟΣΚ
-0,73%
1.365
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
+1,15%
1.315
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,82%
17.9
ΔΑΑ
+0,13%
7.99
ΔΑΙΟΣ
-1,64%
3.6
ΔΕΗ
-0,85%
11.65
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-2,03%
0.29
ΕΒΡΟΦ
+2,17%
1.41
ΕΕΕ
+1,93%
33.74
ΕΚΤΕΡ
+1,54%
1.446
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
+0,51%
1.98
ΕΛΛ
-1,87%
13.1
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,74%
1.632
ΕΛΠΕ
-1,84%
6.675
ΕΛΣΤΡ
+1,49%
2.05
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
0,00%
1.8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-1,59%
6.924
ΕΥΑΠΣ
+0,32%
3.14
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.75
ΕΥΡΩΒ
-0,20%
2.036
ΕΧΑΕ
-0,23%
4.3
ΙΑΤΡ
+0,98%
1.54
ΙΚΤΙΝ
-0,65%
0.3055
ΙΛΥΔΑ
-0,29%
1.74
ΙΝΚΑΤ
+1,28%
4.75
ΙΝΛΙΦ
-0,23%
4.28
ΙΝΛΟΤ
+1,14%
0.89
ΙΝΤΕΚ
+0,53%
5.67
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
+1,15%
2.65
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.17
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-2,03%
1.45
ΚΟΡΔΕ
+3,80%
0.41
ΚΟΥΑΛ
+0,99%
1.02
ΚΟΥΕΣ
-0,72%
5.52
ΚΡΙ
-0,35%
14.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
+0,22%
0.924
ΛΑΒΙ
-0,96%
0.719
ΛΑΜΔΑ
-0,14%
7.27
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
-3,53%
0.82
ΛΕΒΚ
0,00%
0.256
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,62%
0.594
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+0,50%
2.02
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,82%
2.97
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
-0,61%
2.45
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+1,90%
24.66
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,27%
3.7
ΜΠΡΙΚ
-0,48%
2.08
ΜΠΤΚ
0,00%
0.62
ΜΥΤΙΛ
+0,96%
31.7
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.92
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
+0,79%
0.256
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,48%
20.9
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-2,17%
2.25
ΟΠΑΠ
+3,27%
15.8
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+1,33%
15.21
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
-2,26%
0.952
ΠΑΠ
+2,15%
2.38
ΠΕΙΡ
-1,13%
3.589
ΠΕΡΦ
+1,89%
5.38
ΠΕΤΡΟ
+1,03%
7.86
ΠΛΑΘ
-0,13%
3.96
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,17%
1.174
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.2
ΠΡΟΦ
+0,59%
5.13
ΡΕΒΟΙΛ
+0,95%
1.595
ΣΑΡ
-0,92%
10.72
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,21%
0.327
ΣΙΔΜΑ
-0,33%
1.525
ΣΠΕΙΣ
+0,71%
5.64
ΣΠΙ
+2,78%
0.518
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
+0,71%
1.42
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,56%
3.55
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Φυτικά προϊόντα: Η νέα τάση στις επενδύσεις της βιομηχανίας τροφίμων

Παρά την επιβράδυνση του όγκου πωλήσεων λόγω των ανατιμήσεων, τα προϊόντα φυτικής προέλευσης (plant-based) παραμένουν ανθεκτικά και διατηρούν προοπτικές ισχυρής ανάπτυξης, χάρη στη στροφή των καταναλωτών στα βιώσιμα προϊόντα και στην υγιεινή διατροφή -ειδικά μετά την πανδημία-, μια τάση που υποστηρίζει τα σχέδια της βιομηχανίας τροφίμων για νέες επενδύσεις.

Η αγορά, της οποίας η αξία υπολογιζόταν σε περίπου 50 εκατ. ευρώ πριν από μια διετία, μεγαλώνει. Μετά την Ελληνικά Γαλακτοκομεία (με σήματα όπως Όλυμπος, Ροδόπη, Τυράς, Καρπός), που άνοιξε την αγορά των φυτικών προϊόντων από την πλευρά της εγχώριας γαλακτοβιομηχανίας, αξιοποιώντας πρώτες ύλες που παράγει η ίδια για ροφήματα αμυγδάλου, φιστικιού, καρυδιού, καθώς και επιδόρπια, ακολούθησε η Δωδώνη. Πρόσφατα εγκαινιάστηκε μάλιστα η νέα επένδυση της ηπειρωτικής γαλακτοβιομηχανίας σε παραγωγική γραμμή για φυτικά προϊόντα, των οποίων η γκάμα ενισχύεται σταθερά στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Σημειώνεται ότι ειδικά στα φυτικά ροφήματα έχουν τοποθετηθεί πλέον όλοι οι μεγάλοι παίκτες της αγοράς, συμπεριλαμβανομένων της Μεβγάλ και της FrieslandCampina Hellas ΝΟΥΝΟΥ.

Ενδεικτικό είναι επίσης ότι η Vivartia μέσω της Δέλτα εξαγόρασε την Κουρέλλας, που είναι η πρώτη εταιρεία παραγωγής βιολογικών γαλακτοκομικών προϊόντων στην Ελλάδα, με ισχυρή εξαγωγική δραστηριότητα, καθώς το 90% των πωλήσεών της προέρχονται από εξαγωγές σε Ευρώπη, αραβικές χώρες και Αμερική.

Επενδύσεις έχει δρομολογήσει και η Arivia, της πολυεθνικής Upfield, με σήμα κατατεθέν τα φυτικά τυριά Viotros, καθώς και άλλα δημοφιλή σήματα, όπως Becel και Flora. Επίσης, φυτικά προϊόντα αναπτύσσουν εταιρείες και από άλλους κλάδους της βιομηχανίας τροφίμων, με ενδεικτική την Creta Farms, που προωθεί σχέδια στα vegan προϊόντα, ενώ στην αγορά έχουν ήδη τοποθετηθεί ο Υφαντής, ο Μπάρμπα Στάθης με τη σειρά plant based γευμάτων κ.ά.

Οι επενδύσεις της βιομηχανίας πριμοδοτούνται από την αυξανόμενη ζήτηση νέων προϊόντων, ειδικά για εξαγωγές. Παρά την ακρίβεια και το γεγονός ότι τα συγκεκριμένα προϊόντα παραδοσιακά τιμολογούνται υψηλότερα από τα συμβατικά, ζήτηση εκδηλώνεται και στην τοπική αγορά, ενώ ειδικά αυτήν την εποχή το ενδιαφέρον εκτοξεύεται και λόγω τουρισμού, με τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ να εμπλουτίζουν τα ράφια τους στα ειδικά τμήματα που έχουν διαμορφώσει για βιολογικά και φυτικά προϊόντα.

Η τάση που ήρθε για να μείνει

Η νέα τάση ισχυροποιείται, καθώς η αποφυγή ή η μείωση του κρέατος στη διατροφή παρουσιάστηκε τα προηγούμενα χρόνια ως μια ακραία, εξτρεμιστική επιλογή, αλλά πλέον η μείωση της κατανάλωσης κρέατος και γαλακτοκομικών τείνει να συνδεθεί με έναν πιο βιώσιμο τρόπο διατροφής. Αναλυτές εκτιμούν ότι η τρέχουσα κρίση κόστους μπορεί να αποδειχθεί κρίσιμη γι’ αυτήν την αλλαγή, με καταλύτη τις τιμές των plant-based προϊόντων.

Σημειώνεται ότι ο πληθυσμός των ατόμων που στρέφονται στη χορτοφαγία και τα τρόφιμα ευεξίας (επιλέγουν φυτικά τρόφιμα αντί για κρέας και γαλακτοκομικά) αυξάνεται ραγδαία. Στην Ελλάδα υπολογίζονται σε πάνω από 100.000 ή σχεδόν 1%, σύμφωνα με εμπειρογνώμονες. Η Γερμανία έχει τον υψηλότερο κατά κεφαλήν vegan πληθυσμό στην Ευρώπη, πάνω από 2,5 εκατομμύρια άτομα ή σχεδόν 3%-4% του συνόλου. Στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 6 στα 10 άτομα του ενήλικου πληθυσμού (58%) λένε ότι περιλαμβάνουν στη διατροφή τους τουλάχιστον έναν τύπο φυτικού προϊόντος ως εναλλακτική λύση αντί του κρέατος (Ipsos), ενώ στο Βέλγιο περίπου 5% των ερωτηθέντων σε έρευνα πέρυσι είπαν ότι τείνουν προς τη χορτοφαγία κι ένα ποσοστό 3% θεώρησε ότι ανήκει στην κατηγορία vegan (Statista).

Η νέα τάση ενισχύεται από τη νέα γενιά, κυρίως νέους έως 25 ετών, μια ομάδα ευαισθητοποιημένων καταναλωτών, που αποτελεί «στόχο» για λιανεμπόρους και κατασκευαστές νέων προϊόντων.

Τέλος, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι την τάση υποστηρίζουν κι άλλοι κλάδοι της βιομηχανίας και του λιανεμπορίου, όπως για παράδειγμα η αγορά συμπληρωμάτων και προϊόντων ευεξίας. Σημαντική κίνηση για την ανάπτυξη της αγοράς έκανε ο όμιλος Fourlis, εγκαινιάζοντας δραστηριότητα στον κλάδο μέσω συνεργασίας με τη Holland & Barrett. Άνοιξε τα πρώτα τρία καταστήματα και σχεδιάζει να έχει έξι μέχρι το τέλος του έτους.

Οι εξελίξεις γύρω από τα φυτικά και εναλλακτικά προϊόντα διατροφής στο μέλλον θα είναι ραγδαίες και λόγω της συνεισφοράς της τεχνολογίας. Για παράδειγμα, η παραγωγή κρέατος από κύτταρα ή η παραγωγή άλλων εναλλακτικών πρωτεϊνών με εργαστηριακές μεθόδους είναι ένας τομέας που αναπτύσσεται έντονα και, παρά τις σημερινές προκλήσεις, στο μέλλον προσδοκάται να δώσει προϊόντα υψηλότερης ποιότητας, με μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!