Γ.Δ.
1428.81 -1,26%
ACAG
-0,68%
5.86
BOCHGR
-0,86%
4.59
CENER
-2,00%
9.79
CNLCAP
-0,68%
7.25
DIMAND
-0,11%
9.49
NOVAL
-2,26%
2.6
OPTIMA
-0,31%
12.88
TITC
-1,27%
34.95
ΑΑΑΚ
0,00%
4.36
ΑΒΑΞ
-3,27%
1.48
ΑΒΕ
+1,28%
0.476
ΑΔΜΗΕ
-0,42%
2.38
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.76
ΑΛΜΥ
0,00%
2.98
ΑΛΦΑ
-3,03%
1.49
ΑΝΔΡΟ
-0,61%
6.56
ΑΡΑΙΓ
-3,65%
10.57
ΑΣΚΟ
-1,81%
2.71
ΑΣΤΑΚ
-0,85%
7.04
ΑΤΕΚ
+0,47%
0.43
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.66
ΑΤΤ
-5,02%
4.54
ΑΤΤΙΚΑ
+1,32%
2.3
ΒΙΟ
-2,44%
5.6
ΒΙΟΚΑ
-2,61%
1.68
ΒΙΟΣΚ
-1,27%
1.56
ΒΙΟΤ
0,00%
0.27
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
-0,87%
2.28
ΓΕΒΚΑ
+2,94%
1.4
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-1,47%
17.44
ΔΑΑ
+0,11%
7.598
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.26
ΔΕΗ
-2,00%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-0,15%
3.26
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+1,29%
0.314
ΕΒΡΟΦ
-2,55%
1.53
ΕΕΕ
+1,38%
32.36
ΕΚΤΕΡ
-2,64%
1.698
ΕΛΒΕ
0,00%
5.4
ΕΛΙΝ
-1,24%
1.995
ΕΛΛ
-1,12%
13.3
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-3,07%
1.892
ΕΛΠΕ
-1,28%
6.95
ΕΛΣΤΡ
+0,49%
2.07
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.69
ΕΛΧΑ
-2,55%
1.832
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-3,25%
1.19
ΕΤΕ
0,00%
7.65
ΕΥΑΠΣ
-1,54%
3.2
ΕΥΔΑΠ
-0,35%
5.65
ΕΥΡΩΒ
-2,32%
1.975
ΕΧΑΕ
-2,76%
4.41
ΙΑΤΡ
-0,33%
1.49
ΙΚΤΙΝ
-4,86%
0.333
ΙΛΥΔΑ
-2,78%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,20%
4.89
ΙΝΛΙΦ
-1,72%
4.58
ΙΝΛΟΤ
-2,45%
1.116
ΙΝΤΕΚ
-0,83%
5.95
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.32
ΙΝΤΕΤ
-0,41%
1.215
ΙΝΤΚΑ
-2,57%
3.035
ΚΑΡΕΛ
0,00%
342
ΚΕΚΡ
0,00%
1.44
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.54
ΚΛΜ
-2,45%
1.59
ΚΟΡΔΕ
-0,49%
0.406
ΚΟΥΑΛ
-2,36%
1.16
ΚΟΥΕΣ
-1,92%
5.1
ΚΡΙ
-1,12%
13.2
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
+2,43%
1.055
ΛΑΒΙ
-3,79%
0.786
ΛΑΜΔΑ
-0,53%
7.5
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
-3,23%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.254
ΛΕΒΠ
0,00%
0.252
ΛΟΓΟΣ
-0,73%
1.36
ΛΟΥΛΗ
-2,26%
2.59
ΜΑΘΙΟ
+5,63%
0.75
ΜΕΒΑ
-1,29%
3.83
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.31
ΜΕΡΚΟ
0,00%
43.2
ΜΙΓ
-0,44%
3.39
ΜΙΝ
-2,54%
0.575
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-1,51%
20.9
ΜΟΝΤΑ
+0,55%
3.67
ΜΟΤΟ
-1,85%
2.655
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.71
ΜΠΕΛΑ
-1,91%
25.7
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.62
ΜΠΡΙΚ
+0,75%
2.01
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
-3,09%
33.86
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.82
ΝΑΥΠ
-2,53%
0.77
ΞΥΛΚ
-2,17%
0.27
ΞΥΛΠ
+4,35%
0.384
ΟΛΘ
-1,39%
21.3
ΟΛΠ
+0,18%
27.1
ΟΛΥΜΠ
-0,41%
2.43
ΟΠΑΠ
-1,45%
15.68
ΟΡΙΛΙΝΑ
-1,59%
0.804
ΟΤΕ
-2,22%
15.39
ΟΤΟΕΛ
-1,45%
10.84
ΠΑΙΡ
-2,75%
0.992
ΠΑΠ
+3,04%
2.37
ΠΕΙΡ
-1,85%
3.72
ΠΕΡΦ
-2,41%
6.49
ΠΕΤΡΟ
-1,23%
8
ΠΛΑΘ
-1,59%
3.71
ΠΛΑΚΡ
0,00%
15.2
ΠΡΔ
0,00%
0.22
ΠΡΕΜΙΑ
-1,27%
1.244
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.5
ΠΡΟΦ
-1,15%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
-1,14%
1.74
ΣΑΡ
-1,11%
10.74
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-2,01%
0.342
ΣΙΔΜΑ
-3,29%
1.615
ΣΠΕΙΣ
-4,36%
6.14
ΣΠΙ
-3,54%
0.6
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
+0,05%
19.51
ΤΖΚΑ
0,00%
1.25
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.09
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-1,61%
1.584
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.25
ΦΡΙΓΟ
-3,25%
0.238
ΦΡΛΚ
-1,80%
3.82
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

ΙΕΛΚΑ: 1 στους δύο καταναλωτές περιόρισε τις αγορές τροφίμων

Δύο στους τρεις καταναλωτές επιλέγουν τα τρόφιμα με βασικό κριτήριο το κόστος, ενώ ένας στους δύο πολίτες δεν θα κάνει διακοπές το καλοκαίρι, σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ).

Ένας στους δύο καταναλωτές  έχει μειώσει τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου. Το 75% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης, το 49% αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής. Επτά στους 10 πολίτες δεν επηρεάζονται από το market pass.

Σύμφωνα με την έρευνα υπάρχουν σημαντικές αλλαγές το τελευταίο διάστημα στις καταναλωτικές συνήθειες σε διάφορες περιοχές συμπεριφορών, οι οποίες αποδίδονται σε μεγάλο βαθμό στις ανατιμήσεις προϊόντων και υπηρεσιών.

Καταρχάς είναι ξεκάθαρη μία τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά.

Συγκεκριμένα:

  • Το 75% (έναντι 71% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α.
  • Το 49% (έναντι 50% τον Ιανουάριο) του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.
  • Το 54% (έναντι 55% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου.
  • Το 27% (έναντι 24% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του.
  • Το 32% (έναντι 29% τον Ιανουάριο) έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του.
  • Το 17% (έναντι 11% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του.
  • Το 49% (έναντι 40% τον Ιανουάριο) δηλώνει ότι έχει αλλάξει μάρκα-επωνυμία προϊόντος.

Μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Το πόσο έντονη είναι η στροφή του αγοραστικού κοινού στην εξοικονόμηση χρημάτων αποτυπώνεται στο σχήμα 2. Στο σχήμα καταγράφει διαχρονικά την προτεραιότητα που δίνουν οι καταναλωτές την τελευταία 4ετία σε σχέση με την επιλογή τροφίμων. Συνολικά τον τελευταίο χρόνο από τον Ιούλιο και μετά, η χρηματική δαπάνη αποτελεί το βασικό κριτήριο, αλλά ειδικά στις τελευταίες μετρήσεις η ένταση είναι εντυπωσιακή. Ενώ τα προηγούμενα χρόνια το ποσοστό του αγοραστικού κοινού που αγόραζε βασικό κριτήριο τα χρήματα κινούταν περί το 30% και σε ίδια επίπεδα με τα ποιοτικά κριτήρια, σήμερα το ποσοστό αυτό ξεπερνάει το 60%. Το στοιχείο αυτό δείχνει πόσο έντονη είναι η ανησυχία του κοινού και την αλλαγή στην αγοραστική συμπεριφορά.

Η αναγκαία περικοπή δαπανών από τα νοικοκυριά αποτυπώνεται και στο σχήμα 3, όπου 1 στους 2 καταναλωτές δηλώνει ότι δεν κάνει διακοπές το 2023, ενώ 1 στους 3 δηλώνει ότι θα κάνει μεν διακοπές, αλλά πιο περιορισμένες. 6 στους 10 καταναλωτές δηλώνουν ότι οι δαπάνες τους φέτος θα είναι μειωμένες σε σχέση με πέρυσι, ενώ 4 στους 10 ότι θα είναι μειωμένη άνω του 50%. Τα στοιχεία αυτά δείχνουν κυρίως την κακή ψυχολογία του αγοραστικού κοινού και δευτερευόντως ρεαλιστικές προβλέψεις.

Τέλος, όσον αφορά το market pass, το οποίο είναι ακόμα εν ισχύ, όπως φαίνεται στο σχήμα 4, το 72% του κοινού δεν έχει επηρεαστεί από αυτό. Το 8% δηλώνει ότι ξοδεύει λιγότερα χρήματα, προφανώς αντικαθιστώντας μέρος της δαπάνης ιδίων χρημάτων με χρήματα από το market pass, ενώ το 21% δηλώνει ότι ξοδεύει περισσότερα χρήματα σήμερα, προσθέτοντας χρηματική δαπάνη μέσω του market pass στην ιδιωτική δαπάνη χρημάτων. Συνολικά φαίνεται μία θετική επίδραση στην αγορά από το market pass, αλλά σε μικρό βαθμό.

Το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) πραγματοποιεί κυλιόμενη έρευνα καταναλωτών σε σχέση με θέματα της επικαιρότητας, με δείγμα 1.000 καταναλωτές. Η τελευταία έρευνα πραγματοποιήθηκε την εβδομάδα 6-10 Μαΐου 2023 και αφορούσε ανάμεσα σε άλλα θέματα και την αντιλαμβανόμενη επίδραση των ανατιμήσεων στις καταναλωτικές συνήθειες στην Ελλάδα.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!