THEPOWERGAME
Σχεδόν 25 εκατομμύρια αεροπορικές θέσεις είναι διαθέσιμες για την Ελλάδα τη φετινή θερινή σεζόν, αυξημένες κατά 2,2% σε σύγκριση με πέρυσι, όπως δείχνουν τα στοιχεία του AirDataTracker του ΙΝΣΕΤΕ. Πιο συγκεκριμένα, για το διάστημα Απριλίου – Οκτωβρίου έχουν προγραμματιστεί 24,9 εκατομμύρια διεθνείς αεροπορικές θέσεις, εκ των οποίων το 53,7% αφορά στο τρίτο τρίμηνο του έτους. Οι περισσότερες από αυτές έχουν προγραμματιστεί τον Αύγουστο και ανέρχονται σε 4,7 εκατομμύρια.
Η αύξηση στις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις είναι οριακή και δεν επιτρέπει στους ξενοδόχους να εφησυχάζουν. Το βασικό ζητούμενο είναι η πληρότητα των αεροπλάνων που θα έρθουν αν και οι φετινές προγραμματισμένες θέσεις είναι πιο κοντά στην πραγματικότητα, καθώς έχει επανέλθει το όριο του 80% στα slots (χρονοθυρίδες αερολιμένα) των αεροπορικών, από 50% που ήταν πέρυσι λόγω πανδημίας. Αυτό σημαίνει ότι οι αεροπορικές κλείνουν πιο προσεκτικά τα slots, από τη στιγμή που έχουν δυνατότητα να ακυρώσουν χωρίς πρόστιμο μόλις το 20% των πτήσεων.
Επιπλέον, τα στοιχεία των αεροπορικών θέσεων επιβεβαιώνουν και αυτό που παρατηρούν φέτος οι ξενοδόχοι: μετά την «έκρηξη» κρατήσεων τους πρώτους μήνες του έτους, πλέον υπάρχει μια σοβαρή συγκράτηση, η οποία γίνεται ακόμα πιο εμφανής αυτήν την περίοδο που έχουν σταματήσει οι προσφορές early booking από τους tour operators και οι τιμές πλέον έχουν ανέβει σημαντικά.
Έτσι, το δεύτερο τρίμηνο του έτους εμφανίζεται άνοδος στις αεροπορικές θέσεις (+16,1% τον Απρίλιο, +8,1% τον Μάιο και +4,5% τον Ιούνιο), ενώ οι επόμενοι τέσσερις μήνες εμφανίζουν μείωση (-0,3% τον Ιούλιο, -0,7% τον Αύγουστο, -0,3% τον Σεπτέμβριο και -4% τον Οκτώβριο).
Σχεδόν 750.000 λιγότεροι Γερμανοί
Αυτό, όμως, που προκαλεί προβληματισμό είναι το γεγονός ότι φέτος οι προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις από τη Γερμανία είναι λιγότερες από πέρυσι. Συγκεκριμένα, παρατηρείται μείωση διαθέσιμων αεροπορικών θέσεων από τη Γερμανία κατά 14,9% (ήτοι 757.650 θέσεις). Όπως είναι λογικό, τη μεγαλύτερη μείωση θέσεων από Γερμανία καταγράφουν οι «αγαπημένοι προορισμοί» τους, η Κως κατά 24,8%, η Ρόδος κατά 24,1% και το Ηράκλειο κατά 14,4%.
Η μείωση αυτή μπορεί εν μέρει να αποδοθεί στη μείωση αυτού του over capacity, που παρατηρήθηκε πέρυσι, λόγω της πιο ελαστικής πολιτικής στα slots. Από την άλλη, η οικονομική ύφεση στην οποία μπαίνει η γερμανική οικονομία σίγουρα παίζει τον ρόλο της και στις ταξιδιωτικές επιλογές των Γερμανών. Κατά 148.000 είναι μειωμένες και οι αεροπορικές θέσεις από τη Γαλλία (-8,3%), μια αγορά η οποία πέρυσι κινήθηκε εξαιρετικά θετικά προς την Ελλάδα.
Πάντως, οι αεροπορικές θέσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο είναι αυξημένες κατά 3,6% (+180.000 θέσεις, αγγίζοντας τα 5,2 εκατ.), από το Ισραήλ κατά 62,8% (+366.000 φτάνοντας τις 949.000), από την Πολωνία κατά 27,6% (+137.500 θέσεις, ξεπερνώντας τις 635.000) και από τις ΗΠΑ κατά 1,4% (+6.700 θέσεις πλησιάζοντας τις 478.000). Ανοδικά κινείται και η αγορά της Κύπρου με 806.790 θέσεις (+17,5%), της Αυστρίας με 764.000 θέσεις (+14,9%), της Ισπανίας με 466.000 θέσεις (+27,4%), της Τουρκίας με 461.000 θέσεις (+21,1%), της Τσεχίας με 433.000 θέσεις (+15,2%), της Ιρλανδίας με 186.000 θέσεις (+33,1%) και της Σερβίας με 178.000 θέσεις (+63%).
Το Air Data Tracker αποτελεί μετεξέλιξη του Recovery Tracker που είχε δημιουργηθεί με στόχο την παρακολούθηση της επαναφοράς του ελληνικού τουρισμού στα προ πανδημίας επίπεδα. Πρόκειται για ένα ελεύθερα προσβάσιμο εργαλείο που συγκεντρώνει, επεξεργάζεται και οπτικοποιεί δεδομένα για την εξέλιξη του προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων και των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων σε 9 οθόνες με μια one stop shop αναζήτηση. Τα στοιχεία προγραμματισμού αεροπορικών θέσεων επικαιροποιούνται κάθε εβδομάδα και τα στοιχεία των κρατήσεων αεροπορικών θέσεων κάθε μήνα. Σημειώνεται ότι όλα τα στοιχεία προέρχονται από την OAG και καλύπτουν περίπου το 75% του συνόλου των αεροπορικών θέσεων, ενώ δεν καλύπτονται θέσεις σε πτήσεις αμιγώς charter και κάποιες εταιρείες χαμηλού κόστους (lowcostcarriers).