THEPOWERGAME
Δυναμική ανάπτυξη στο Ηνωμένο Βασίλειο και περαιτέρω διεθνή επέκταση προωθεί το 2023 η Mango, η ισπανική αλυσίδα που έκανε την εμφάνισή της στην Ελλάδα λίγα χρόνια μετά τη Zara, τη δεκαετία του ’90, διατηρώντας έκτοτε σταθερή παρουσία, αλλά χωρίς «μεγάλα σχέδια» στην τοπική αγορά.
Στην Ελλάδα δραστηριοποιείται με ένα δίκτυο 14 καταστημάτων και e-shops, ενώ αναπτύσσεται με εταιρικά και franchise καταστήματα, διατηρώντας στρατηγικούς συνεργάτες. Ένας από αυτούς είναι ο όμιλος Φάις, που ελέγχει τα καταστήματα σε Γλυφάδα, River West, Πάτρα και Λάρισα, ενώ άλλα 4 καταστήματα franchise ελέγχει σε The Mall Athens, Οδό Τσιμισκή (Θεσσαλονίκη), Mare West (Κόρινθο) και Flamingo Retail Park (Ξάνθη) η AXF, εταιρεία που αναπτύσσει τα σήματα Attrattivo και ALE. Ένας ακόμη συνεργάτης της Mango λειτουργεί το κατάστημα της Κρήτης, ενώ η θυγατρική της στην Ελλάδα, Mango Garments Ελλάς, ελέγχει τα 5 εταιρικά καταστήματα της μάρκας, συμπεριλαμβανομένων των δύο καταστημάτων της Ερμού.
Η Ελλάδα είναι μια μικρή αγορά για τη Mango, αν και υπήρξε από τις πρώτες χώρες που τοποθετήθηκε λίγο αφότου εγκαινίασε το πλάνο διεθνούς επέκτασης, το 1992. Επέλεξε τελικά ένα μοντέλο λελογισμένου ρίσκου για την Ελλάδα, αντίθετα με άλλους ισχυρούς παγκόσμιους παίκτες, όπως η επίσης ισπανική Inditex, που επένδυσε σημαντικά κεφάλαια για να τοποθετηθεί με όλα τα σήματα του χαρτοφυλακίου της μέσω θυγατρικών. Σημειώνεται ότι η Mango υιοθετεί το μοντέλο franchise και σε άλλες χώρες. Στην Ελλάδα, αν και διατηρεί σταθερή θέση στην αγορά, η ανάπτυξή της είναι νωχελική και η έκθεσή της περιορισμένη, όπως αποτυπώνεται στους ισολογισμούς της Mango Garments Ελλάς, που μετατράπηκε το 2019 σε εταιρεία περιορισμένης ευθύνης από ΑΕ, με ισπανικό μάνατζμεντ. Ο τζίρος της σήμερα εκτιμάται ότι δεν ξεπερνά τα 10 εκατ. ευρώ (σύμφωνα με τον τελευταίο δημοσιευμένο ισολογισμό του 2021 εμφάνισε πωλήσεις 6,1 εκατ. ευρώ με καθαρά κέρδη 628 χιλ. ευρώ).
Ας σημειωθεί ότι η επένδυση σε ένα κατάστημα απαιτεί -με βάση εκτιμήσεις- πάνω από 2-2,5 χρόνια απόσβεσης και το μέσο κόστος για έναν επενδυτή στην Ευρώπη εκτιμάται ότι ξεπερνά τις 530.000 ευρώ (Franchise Europe), χωρίς να υπολογίζονται τα entry fees. Ο ρυθμός επέκτασης συνδέεται εν μέρει με το concept μεγάλων καταστημάτων και τη διαθεσιμότητα χώρων σε μεγάλα εμπορικά κέντρα, αλλά και με το επιχειρηματικό περιβάλλον στην κάθε χώρα.
Παράγοντες της αγοράς στην Ελλάδα σχολιάζουν ότι ο κλάδος της ένδυσης έχει επηρεαστεί από τις συνεχείς κρίσεις περισσότερο από άλλους, με αποτέλεσμα το επενδυτικό ρίσκο να είναι υπολογίσιμο τόσο για τους ξένους παίκτες όσο και για τους Έλληνες επιχειρηματίες. Δεδομένης δε της πολυετούς αβεβαιότητας στην Ελλάδα, από την κρίση χρέους της προηγούμενης δεκαετίας μέχρι πιο πρόσφατα την πανδημία και την ενεργειακή κρίση, δεν κάνει εντύπωση η ακολουθούμενη στρατηγική της ισπανικής εταιρείας, αλλά και των τοπικών συνεργατών της. Καθώς, ωστόσο, η οικονομία βγαίνει από μια περίοδο αβεβαιότητας και ανακάμπτει το επενδυτικό κλίμα «ξεπαγώνουν σχέδια» για επέκταση, αν και προς το παρόν δεν υπάρχουν ώριμες αποφάσεις.
Η διεθνής επέκταση
Την ίδια στιγμή, η Mango, που αριθμεί παγκοσμίως 2.566 σημεία πώλησης, εκ των οποίων 1.636 στην Ευρώπη, με τζίρο το 2022 2,7 δισ. ευρώ, επιταχύνει την ανάπτυξή της σε άλλες διεθνείς αγορές. Την τελευταία εβδομάδα άνοιξε ένα νέο κατάστημα στο Westfield Stratford City, στο Λονδίνο, ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, και ανακοίνωσε την πρόθεσή της να συνεχίσει να ενισχύει την παρουσία της στη χώρα με νέα καταστήματα από τη Γλασκώβη μέχρι το Μπράιτον.
Έκλεισε το 2022 με 53 καταστήματα στην τοπική αγορά, εκτός του ηλεκτρονικού καταστήματος, και στοχεύει να ενισχύσει το δίκτυό της με άλλα 13 καταστήματα φέτος. Το Ηνωμένο Βασίλειο θεωρείται από τις βασικές αγορές για τη διεθνή επέκταση της Mango, που ενισχύει επίσης το αποτύπωμά της στις ΗΠΑ, στις ασιατικές αγορές, αλλά και στη χώρα έδρας της, την Ισπανία.