Γ.Δ.
1432.6 -0,24%
ACAG
-0,84%
5.9
CENER
-0,10%
9.92
CNLCAP
0,00%
6.9
DIMAND
+0,10%
9.88
NOVAL
0,00%
2.71
OPTIMA
-0,50%
12.02
TITC
-0,90%
32.95
ΑΑΑΚ
0,00%
5.5
ΑΒΑΞ
-1,87%
1.366
ΑΒΕ
0,00%
0.451
ΑΔΜΗΕ
+0,24%
2.125
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.81
ΑΛΜΥ
+0,52%
2.88
ΑΛΦΑ
-0,31%
1.589
ΑΝΔΡΟ
-0,92%
6.44
ΑΡΑΙΓ
-0,63%
10.98
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-3,38%
7.44
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
-0,47%
8.56
ΑΤΤ
-1,92%
8.16
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.47
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,01%
6
ΒΙΟΚΑ
+3,00%
2.06
ΒΙΟΣΚ
-1,49%
1.655
ΒΙΟΤ
0,00%
0.238
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
+0,85%
2.36
ΓΕΒΚΑ
+0,93%
1.635
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
-0,11%
17.66
ΔΑΑ
-0,61%
7.8
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.28
ΔΕΗ
+0,26%
11.6
ΔΟΜΙΚ
+0,15%
3.395
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,92%
0.329
ΕΒΡΟΦ
+0,31%
1.595
ΕΕΕ
+0,69%
32.02
ΕΚΤΕΡ
-2,04%
1.92
ΕΛΒΕ
0,00%
5.6
ΕΛΙΝ
-0,91%
2.18
ΕΛΛ
+1,09%
13.85
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
-1,43%
2.07
ΕΛΠΕ
-0,56%
7.1
ΕΛΣΤΡ
-1,81%
2.17
ΕΛΤΟΝ
+1,29%
1.724
ΕΛΧΑ
+0,44%
1.834
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.12
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
-1,20%
1.24
ΕΤΕ
-0,42%
8.118
ΕΥΑΠΣ
-2,15%
3.18
ΕΥΔΑΠ
-2,48%
5.51
ΕΥΡΩΒ
-0,62%
2.077
ΕΧΑΕ
-0,75%
4.625
ΙΑΤΡ
-1,23%
1.6
ΙΚΤΙΝ
-1,17%
0.3795
ΙΛΥΔΑ
-0,58%
1.71
ΙΝΚΑΤ
-0,19%
5.17
ΙΝΛΙΦ
-0,61%
4.86
ΙΝΛΟΤ
+1,77%
1.148
ΙΝΤΕΚ
-0,85%
5.8
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.44
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.235
ΙΝΤΚΑ
-0,80%
3.115
ΚΑΡΕΛ
0,00%
340
ΚΕΚΡ
-1,34%
1.47
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.6
ΚΛΜ
-1,65%
1.49
ΚΟΡΔΕ
+0,22%
0.457
ΚΟΥΑΛ
-1,17%
1.18
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.25
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+1,23%
12.3
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.75
ΚΥΡΙΟ
-3,06%
1.11
ΛΑΒΙ
+0,59%
0.854
ΛΑΜΔΑ
-0,98%
7.07
ΛΑΜΨΑ
0,00%
39
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
0,00%
0.278
ΛΕΒΠ
0,00%
0.262
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
-0,69%
1.44
ΛΟΥΛΗ
-1,12%
2.64
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.704
ΜΕΒΑ
-4,57%
3.76
ΜΕΝΤΙ
-1,24%
2.39
ΜΕΡΚΟ
0,00%
46.6
ΜΙΓ
0,00%
3.45
ΜΙΝ
+4,17%
0.625
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-2,58%
21.14
ΜΟΝΤΑ
+1,55%
3.92
ΜΟΤΟ
+0,96%
2.63
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
-0,88%
22.6
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
+0,28%
3.55
ΜΠΡΙΚ
0,00%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.68
ΜΥΤΙΛ
+1,34%
34.9
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.76
ΝΑΥΠ
0,00%
0.85
ΞΥΛΚ
+1,51%
0.269
ΞΥΛΠ
-3,66%
0.368
ΟΛΘ
+0,97%
20.9
ΟΛΠ
+1,34%
26.4
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.39
ΟΠΑΠ
-0,25%
16.15
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.845
ΟΤΕ
-2,14%
14.62
ΟΤΟΕΛ
-1,96%
11
ΠΑΙΡ
-1,94%
1.01
ΠΑΠ
-0,41%
2.42
ΠΕΙΡ
+1,88%
3.894
ΠΕΡΦ
0,00%
6.7
ΠΕΤΡΟ
+1,00%
8.1
ΠΛΑΘ
-0,25%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.7
ΠΡΔ
0,00%
0.228
ΠΡΕΜΙΑ
+0,32%
1.24
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-1,51%
4.58
ΡΕΒΟΙΛ
+5,22%
1.915
ΣΑΡ
-0,78%
10.12
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+1,52%
0.335
ΣΙΔΜΑ
+0,30%
1.645
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.52
ΣΠΙ
-1,52%
0.65
ΣΠΥΡ
0,00%
0.132
ΤΕΝΕΡΓ
+0,10%
19.16
ΤΖΚΑ
0,00%
1.345
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
-0,12%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.9
ΦΡΙΓΟ
-2,75%
0.212
ΦΡΛΚ
+1,74%
3.81
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.64

Έτοιμες να επενδύσουν στις ΗΠΑ οι 6 στις 10 ευρωπαϊκές πολυεθνικές

Σε μια περίοδο που είναι απαραίτητος ο συντονισμός κινήσεων των ΗΠΑ με την ΕΕ απέναντι στη Μόσχα και ως προς τη διαχείριση της Κίνας, το νομοσχέδιο της Ουάσιγκτον για τη χρηματοδότηση της πράσινης μετάβασης στις ΗΠΑ αποτελεί ένα αγκάθι στις μεταξύ τους σχέσεις. Με επιδοτήσεις-μαμούθ της τάξεως των 369 δισ. δολαρίων για την προώθηση επενδύσεων σε κάθε επίπεδο της αμερικανικής οικονομίας σαν να επαληθεύονται οι φόβοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Νόμος για τη Μείωση του Πληθωρισμού (Inflation Reduction Act, ΙRA) των ΗΠΑ μπορεί να ωθήσει πολλά «διαμάντια» της ευρωπαϊκής βιομηχανίας στην απέναντι όχθη του Ατλαντικού.

Αυτό είναι το συμπέρασμα που προκύπτει από πρόσφατη έρευνα της Ευρωπαϊκής Στρογγυλής Τράπεζας Βιομηχάνων (European Roundtable of Industrialists) και του κέντρου ερευνών Conference Board, την οποία δημοσίευσε αρχικά το πρακτορείο Bloomberg. Περίπου το 57% των «αφεντικών» που διοικούν τις πολυεθνικές της Ευρώπης εξετάζουν τη μεταφορά δραστηριοτήτων ή τη δρομολόγηση επενδύσεων στις ΗΠΑ εντός της επόμενης διετίας. Πάνω από το 80% όσων συμμετείχαν στην έρευνα θεωρούν πως η Ευρώπη χάνει την ανταγωνιστικότητα της ως βιομηχανική βάση, καθώς προσπαθεί να ισορροπήσει ανάμεσα στους γεωπολιτικούς κινδύνους, τον υψηλό πληθωρισμό και την κατάρρευση της ενεργειακής συνεργασίας με τη Ρωσία μετά τον πόλεμο που κήρυξε το Κρεμλίνο στην Ουκρανία. Σε αυτό το δυσοίωνο σκηνικό προτίθεται η έλλειψη προσόντων στον τομέα της απασχόλησης και οι αναταραχές στις εφοδιαστικές αλυσίδες.

Οι προσπάθειες της Ευρώπης να αποκαταστήσει την ανταγωνιστικότητα της συναντούν όλο και μεγαλύτερα εμπόδια λόγω του ασταθούς γεωπολιτικού περιβάλλοντος, των αυξημένων τιμών ενέργειας σε σχέση με τα επίπεδα που ίσχυαν προ του 2019, την άνοδο του πληθωρισμού, τη συντηρητική χρηματοδότηση και τα ιστορικά υψηλά επίπεδα που επικρατούν στις δαπάνες πρώτων υλών, αναφέρεται στην έκθεση. Εντούτοις, οι προσδοκίες των επικεφαλής των ευρωπαϊκών ομίλων έχουν βελτιωθεί σε σχέση με το δεύτερο εξάμηνο του περσινού έτους. Τότε ήταν ενισχυμένοι οι φόβοι για ύφεση στην Ευρωζώνη. Παρότι, όμως, η μεταποίηση έχει αποδυναμωθεί, δεν έχει υπάρξει κρίση χάρις στη δυναμική ανάκαμψη του κλάδου υπηρεσιών.

Πιο άμεσα τα οφέλη από το IRA λέει το Bruegel

Είναι ειρωνικό πως η ΕΕ έχει πρωτοστατήσει στη χάραξη πολιτικών για την καταπολέμηση της κλιματικής κρίσης και τη μείωση των εκπομπών ρύπων. Μετά την ψήφιση και την επικύρωση του IRA στην Ουάσιγκτον πέρσι το καλοκαίρι, οι Βρυξέλλες έκαναν ένα ακόμη βήμα. Παρουσίασαν το Βιομηχανικό Σχέδιο για την Πράσινη Συμφωνία (European Green Deal Industrial Plan) με κονδύλια περίπου 250 δισ. ευρώ, το οποίο προστίθεται σε προγράμματα που έχουν ήδη ανακοινωθεί για την πράσινη μετάβαση των κρατών-μελών. Ωστόσο, το κέντρο ερευνών Bruegel τονίζει πως οι επιδοτήσεις του IRA είναι απλούστερες και λιγότερο κατακερματισμένες, ενώ επικεντρώνονται στη μαζική εφαρμογή των αποκαλούμενων πράσινων τεχνολογιών παρά στην καινοτομία.

Μέσα από το IRA, η Ουάσιγκτον δίνει γενναιόδωρα κονδύλια για την προσέλκυση επενδύσεων σε διάφορους τομείς από τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και τις τεχνολογίες υδρογόνου μέχρι την παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων (EV). Σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς της Wall Street Journal, πάνω από 35 δισεκ. δολάρια προβλέπονται στην κατασκευή υποδομών ηλιακής και αιολικής ενέργειας αλλά και τη στήριξη της παραγωγής μπαταριών EVs στις ΗΠΑ. Η συμβουλευτική εταιρεία Wood Mackenzie υπολογίζει πως με το IRA μειώνεται το κόστος παραγωγής στις ΗΠΑ για τις κυψέλες μπαταριών κατά 28%, για τα πτερύγια των ανεμογεννητριών κατά 34% και των πάνελ για τα φωτοβολταϊκά κατά 29%.

Μια από τις επίμαχες προβλέψεις της νομοθεσίας είναι η επιστροφή φόρων έως και 7.500 δολαρίων σε όσα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα (ΕV) συναρμολογούνται στη Βόρεια Αμερική. Επιπροσθέτως προβλέπεται πως τουλάχιστον το 40% των μεταλλευμάτων στις μπαταρίες των ηλεκτροκίνητων να προέρχονται από τις ΗΠΑ ή από χώρες που έχουν συνάψει συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου με την Ουάσιγκτον από το 2023. Και αυτό το όριο θα αυξάνεται κάθε χρόνο μέχρι να φθάσει το 80%.

Αναλυτές επισημαίνουν πως οι ΗΠΑ μπορούν να υλοποιούν ταχύτερα νομοσχέδια. «Το IRA έχει τη δυνατότητα να μεγεθύνει τα στρατηγικά πλεονεκτήματα που ήδη διαθέτουν οι ΗΠΑ και επιτρέπει στη βιομηχανία της να παίξει κυρίαρχο ρόλο σε μια οικονομία με χαμηλές εκπομπές ρύπων», είχε αναφερθεί σε έκθεση της Credit Suisse προ μηνών.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!