Γ.Δ.
1394.38 -0,23%
ACAG
-0,93%
5.32
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
+0,85%
8.31
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,10%
2.3
OPTIMA
-1,10%
12.62
TITC
+0,94%
37.45
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-0,15%
1.376
ΑΒΕ
+0,22%
0.455
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,89%
1.533
ΑΝΔΡΟ
-0,93%
6.36
ΑΡΑΙΓ
+0,95%
9.535
ΑΣΚΟ
-0,79%
2.52
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.84
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+2,37%
0.604
ΑΤΤΙΚΑ
-0,47%
2.13
ΒΙΟ
+0,39%
5.19
ΒΙΟΚΑ
+0,29%
1.745
ΒΙΟΣΚ
-1,09%
1.36
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,14%
17.78
ΔΑΑ
+1,20%
8.076
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
+0,17%
11.77
ΔΟΜΙΚ
-2,18%
2.69
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,21%
33.5
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.424
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-1,12%
13.2
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,23%
1.64
ΕΛΠΕ
-1,10%
6.725
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+2,24%
1.828
ΕΛΧΑ
+2,11%
1.838
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-2,19%
6.882
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1,81%
2.003
ΕΧΑΕ
-1,28%
4.255
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,60%
0.2995
ΙΛΥΔΑ
-2,01%
1.71
ΙΝΚΑΤ
+0,96%
4.735
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
-0,57%
0.875
ΙΝΤΕΚ
-1,06%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-4,04%
0.974
ΙΝΤΚΑ
-0,38%
2.61
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+1,19%
1.022
ΚΟΥΕΣ
-0,36%
5.54
ΚΡΙ
-2,09%
14.05
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-0,22%
0.92
ΛΑΒΙ
-1,38%
0.716
ΛΑΜΔΑ
-1,92%
7.14
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-6,25%
0.24
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
-1,00%
1.99
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,32%
2.985
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,93%
19.14
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+0,81%
2.485
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,99%
24.44
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,27%
3.68
ΜΠΡΙΚ
-0,96%
2.07
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,64%
31.6
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
-0,50%
29.85
ΟΛΥΜΠ
-1,30%
2.27
ΟΠΑΠ
+1,96%
15.6
ΟΡΙΛΙΝΑ
-0,13%
0.79
ΟΤΕ
+0,60%
15.1
ΟΤΟΕΛ
-1,37%
10.1
ΠΑΙΡ
+0,41%
0.978
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,98%
3.558
ΠΕΡΦ
-1,14%
5.22
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
+0,25%
3.975
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+1,02%
1.184
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.08
ΡΕΒΟΙΛ
+0,63%
1.59
ΣΑΡ
-1,66%
10.64
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,81%
0.325
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
-0,40%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,05%
19.8
ΤΖΚΑ
-2,13%
1.38
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,70%
3.545
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

Η ξηρασία στον Παναμά διαταράσσει το παγκόσμιο εμπόριο

Απτό δείγμα γραφής του πώς η κλιματική αλλαγή είναι πιθανό να επηρεάσει το παγκόσμιο εμπόριο και την οικονομία, όχι μόνο στο μέλλον, αλλά ήδη από σήμερα, αποτελεί η κρίση που τείνει να δημιουργηθεί με τη Διώρυγα του Παναμά. Από σήμερα, 24 Μαΐου, η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά (Panama Canal Authority) θέτει σε ισχύ έναν περιορισμό στο μέγιστο επιτρεπόμενο βύθισμα των πλοίων που περνούν από τη Διώρυγα. Συγκεκριμένα, αυτό θα διαμορφωθεί σε 13,56 μέτρα, ενώ από την επόμενη Δευτέρα 29 Μαΐου το νούμερο αυτό θα μειωθεί ακόμα περισσότερο, σε 13,41 μέτρα.

Η απαγόρευση πλοίων με μεγαλύτερο βύθισμα οφείλεται στην ξηρασία που έχει πλήξει τον Παναμά κι έχει περιορίσει το βάθος στη Διώρυγα. Η τελευταία τροφοδοτείται από τη Λίμνη Γκατούν, η στάθμη της οποίας έχει μειωθεί σημαντικά το τελευταίο διάστημα, με αποτέλεσμα να μην είναι εύκολος πλέον ο διάπλους όλων των πλοίων. Έτσι, η Αρχή της Διώρυγας υποχρεώθηκε να λάβει μέτρα.

Στην πράξη αυτό σημαίνει ότι τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων θα υποχρεωθούν να μειώσουν τα φορτία που μεταφέρουν, ώστε να μπορούν να περάσουν από τη Διώρυγα, ενώ σε άλλες περιπτώσεις οι εταιρείες τακτικών γραμμών εξετάζουν εναλλακτικές διαδρομές, προκειμένου να αποφύγουν το συγκεκριμένο σημείο. Σε αμφότερες τις περιπτώσεις, το τελικό αποτέλεσμα (είτε δηλαδή μειωθεί το φορτίο, είτε χρησιμοποιηθεί εναλλακτικός διάπλους) θα είναι το ίδιο, δηλαδή η αύξηση του μεταφορικού κόστους. Ήδη η πρώτη αντίδραση των εταιρειών είναι η αύξηση των ναύλων από 300 έως και 500 δολάρια/εμπορευματοκιβώτιο, αρχής γενομένης από την 1η Ιουνίου.

Εργασίες στη Διώρυγα του Παναμά © © EPA/Wellington Luck HANDOUT EDITORIAL USE ONLY / SPECIAL NOTICE - THIS IMAGE IS TO BE USED SOLELY TO ILLUSTRATE NEWS REPORTING OR COMMENTARY ON THE FACTS OR EVENTS DEPICTED IN THIS IMAGE WITH THE ORIGINAL TEXT (MANDATORY CREDIT) HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES
Εργασίες στη Διώρυγα του Παναμά © © EPA/Wellington Luck HANDOUT EDITORIAL USE ONLY / SPECIAL NOTICE – THIS IMAGE IS TO BE USED SOLELY TO ILLUSTRATE NEWS REPORTING OR COMMENTARY ON THE FACTS OR EVENTS DEPICTED IN THIS IMAGE WITH THE ORIGINAL TEXT (MANDATORY CREDIT) HANDOUT EDITORIAL USE ONLY/NO SALES

Η κρίση στον Παναμά είναι πιθανό να αποτελέσει ένα πρώτο σοβαρό «στρες τεστ» για τις αντοχές της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, για πρώτη φορά μετά τη διατάραξη που μεσολάβησε λόγω της πανδημίας κι εν πολλοίς είχε αρχίσει να ξεπερνιέται. Αν, μάλιστα, η ξηρασία επιδεινωθεί και η δίοδος μέσω του Παναμά καταστεί όλο και πιο δύσκολη, είναι σχεδόν σίγουρο ότι θα δημιουργηθούν σοβαρά προβλήματα στο παγκόσμιο εμπόριο, με καθυστερήσεις των θαλάσσιων μεταφορών και αυξημένο μεταφορικό κόστος. Το 2021 η Διώρυγα του Παναμά κατέγραψε 13.342 διελεύσεις πλοίων, εξυπηρετώντας 180 θαλάσσιες διαδρομές και 170 χώρες, συνδέοντας 1.920 λιμάνια παγκοσμίως.

Σημειωτέον ότι και η χρονική συγκυρία δεν είναι η καλύτερη δυνατή, καθώς το εμπόριο εμπορευματοκιβωτίων κορυφώνεται από τον Αύγουστο και μετά, καθώς η επιστροφή στα σχολεία και η επικείμενη εορταστική περίοδος μεταφράζονται σε υψηλότερη κατανάλωση και οι εμπορικές αλυσίδες αυξάνουν το απόθεμά τους. Προς το παρόν, το μέσο επίπεδο βροχοπτώσεων στον Παναμά προβλέπεται ότι θα παραμείνει χαμηλότερο από το επιθυμητό για το άμεσο μέλλον. Αυτό σημαίνει ότι η στάθμη των νερών στη λίμνη Γκατούν θα συνεχίσει να υποχωρεί, επιδεινώνοντας ακόμα περισσότερο την κατάσταση στο κανάλι του Παναμά.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Vespucci Maritime, Λαρς Γένσεν, αυτήν τη στιγμή υπάρχουν δύο βασικές εναλλακτικές διαδρομές, σε περίπτωση μεγάλης συμφόρησης στον Παναμά. Η μία είναι ο απευθείας διάπλους από την Ασία στη δυτική ακτή των ΗΠΑ και η άλλη είναι η αξιοποίηση της Διώρυγας του Σουέζ για τη μεταφορά των προϊόντων της Ασίας προς την ανατολική ακτή των ΗΠΑ. Αμφότερες οι επιλογές, βέβαια, συνεπάγονται αυξημένο κόστος μεταφοράς. Για παράδειγμα, στην περίπτωση της επιλογής της Διώρυγας του Σουέζ θα απαιτηθεί μία επιπλέον εβδομάδα ανά ταξίδι. Σήμερα ένα πλοίο που αναχωρεί π.χ. από τη Σαγκάη προς το λιμάνι στη Σαβάνα της Τζόρτζια στην ανατολική ακτή των ΗΠΑ χρειάζεται 25,5 ημέρες μέσω του Παναμά, αλλά 32 ημέρες μέσω του Σουέζ. Αντίστοιχα, η επιλογή της δυτικής ακτής των ΗΠΑ συνεπάγεται και αυξημένο κόστος μεταφοράς, καθώς η θαλάσσια απόσταση, π.χ. από την Ιαπωνία προς τις ΗΠΑ, είναι μεγαλύτερη κατά 4.800 χιλιόμετρα. Παράλληλα, η λύση αυτή συνεπάγεται και υψηλότερο κόστος μεταφοράς προς την ενδοχώρα, έως ότου τα προϊόντα καταλήξουν στον τελικό τους προορισμό, καθώς θα πρέπει τα εμπορευματοκιβώτια να φορτωθούν σε τρένα και να διασχίσουν σχεδόν όλες τις ΗΠΑ, ώστε να προσεγγίσουν και τις ανατολικές πολιτείες.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!