THEPOWERGAME
Εκτίναξη ψηφιακών πωλήσεων, παράλληλα με σημαντική αύξηση των οργανικών εσόδων μέσα από εργασίες λιανικής και εταιρικής τραπεζικής, παρουσίασε η Εθνική Τράπεζα το πρώτο τρίμηνο του έτους. Πέραν της αύξησης των καθαρών εσόδων από προμήθειες στα 87 εκατ., η Εθνική διαπιστώνει αξιοσημείωτη προσέλκυση ψηφιακών πελατών, με τους ενεργούς χρήστες να απέχουν ελάχιστα από τα 3 εκατομμύρια άτομα.
Αποτυπώνοντας ισχυρούς ρυθμούς ανάπτυξης σε λιανική αλλά και εταιρική τραπεζική, το ύψος των καθαρών προμηθειών αντανακλά αύξηση κατά 11% σε ετήσια βάση (αναπροσαρμόζοντας την αποεπένδυση της δραστηριότητας αποδοχής καρτών). Το ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι προς την κατεύθυνση αυτήν, αιχμή του δόρατος αποτέλεσαν οι κάρτες, τα συνδυαστικά πακέτα καταθετικών προϊόντων και η χρηματοδότηση εμπορικών συναλλαγών (trade finance).
Εντυπωσιακά είναι τα αποτελέσματα από την εμπορική πολιτική, αλλά και την ψηφιακή στρατηγική της Εθνικής Τράπεζας, που, αν και από τις μεγάλες της αγοράς, πρωτοτύπησε σε χώρους όπως το digital onboarding, με μεγάλο αποτύπωμα σε ιδιώτες και επιχειρήσεις. Σήμερα οι πωλήσεις προϊόντων της τράπεζας μέσω ψηφιακών καναλιών φτάνουν το 1 εκατομμύριο και απηχούν αύξηση της τάξεως του 50%.
«Ευθύνη» για τον ψηφιακό μετασχηματισμό υπό την καθοδήγηση του CEO Παύλου Μυλωνά έχουν οι γενικοί διευθυντές της τράπεζας, Χριστίνα Θεοφιλίδη για το retail και Βασίλης Καραμούζης για το corporate.
Οι εγγεγραμμένοι χρήστες αγγίζουν τα 3,8 εκατομμύρια
Αναλυτικά, σύμφωνα με την επίσημη ανακοίνωση των αποτελεσμάτων τριμήνου της Εθνικής Τράπεζας, η ψηφιακή στρατηγική εξακολουθεί να σημειώνει εντυπωσιακά αποτελέσματα, με τους εγγεγραμμένους χρήστες των ψηφιακών καναλιών να αγγίζουν τα 3,8 εκατ. (+9% σε ετήσια βάση) και τους ενεργούς χρήστες να ανέρχονται σε 2,8 εκατ. (+12% σε ετήσια βάση) το Α’ τρίμηνο 2023, ενώ οι πωλήσεις μέσω ψηφιακών καναλιών αυξήθηκαν κατά 50% ετησίως, αγγίζοντας σχεδόν το 1 εκατ. τεμάχια.
Ο επιτυχής ψηφιακός μετασχηματισμός της τράπεζας αποτυπώνεται επίσης στα ηγετικά μερίδια αγοράς στην εξ αποστάσεως ηλεκτρονική ταυτοποίηση νέων πελατών -digital onboarding- (ιδιώτες: 29%, επιχειρήσεις: 27%), τους μηνιαίους ενεργούς χρήστες (Διαδίκτυο: 25%, κινητά: 31%) και τις ψηφιακές πωλήσεις (κάρτες: 52%, καταναλωτικά δάνεια: 34%, ασφάλειες: 57%).
Επιπλέον της εξυγίανσης του ισολογισμού με 89% κάλυψη προβλέψεων και δείκτη Μη Εξυπηρετούμενων Δανείων 5,1% (σχετικά έγραψε χθες το powergame.gr), η Εθνική Τράπεζα βελτίωσε και τις δομές της. Η λειτουργική αποδοτικότητα ενισχύθηκε μέσω εξορθολογισμού και αυτοματοποίησης των διαδικασιών, καθώς και μέσω εφαρμογής νέων τεχνολογιών, συμπεριλαμβανομένης της διαδικασίας αντικατάστασης του συστήματος Βασικών Τραπεζικών Εργασιών (Core Banking System), που βρίσκεται σε εξέλιξη.
Κεφαλαιακά ισχυρή, πρώτη στην κατάταξη του CET FL (στο 16,5%), αλλά και με υψηλή παρουσία ρευστότητας, η Εθνική θα εξετάσει πιθανές ευκαιρίες για άντληση ρευστότητας και κεφαλαίου στο πλαίσιο του MREL, αν και έχει ήδη τηρήσει τους στόχους εντός χρονοδιαγραμμάτων. Σενάρια για εκδόσεις senior notes ή Tier IΙ πάντα υπάρχουν ως ενδεχόμενο, αν προκύψει η κατάλληλη ευκαιρία.
Ρευστότητα, μέρισμα και η αξιολόγηση της S&P
Ήδη, πάντως, η Εθνική έχει δείκτη δανείων προς καταθέσεις 58% και δείκτη ρευστότητας LCR στο 269%. Δεν βλέπει αξιόλογες νέες ροές μη εξυπηρετούμενων δανείων, παρά το δυσμενές περιβάλλον με την άνοδο των επιτοκίων, και η κατάσταση ήταν τελείως flat στο πρώτο τρίμηνο.
Με κέρδη 260 εκατ. ευρώ ήδη το πρώτο τρίμηνο, η Εθνική Τράπεζα σχεδιάζει τη διανομή μερίσματος το 2024 σε ποσό που αναλογεί στο 20%-30% των κερδών του 2023, σε συνεννόηση πάντα με τον Επόπτη (SSM).
Να σημειωθεί επίσης ότι μετά την αναβάθμιση της προοπτικής πιστοληπτικής ικανότητας της Ελλάδος σε θετική από την S&P λόγω των ισχυρών οικονομικών επιδόσεων της χώρας και των θετικών εξελίξεων στον δημοσιονομικό και τραπεζικό τομέα, ο οίκος αξιολόγησης αύξησε επίσης τη μακροπρόθεσμη πιστοληπτική ικανότητα της Εθνικής Τράπεζας σε «BB-», διατηρώντας θετική προοπτική, αντανακλώντας την επιτυχή αναδιάρθρωση του ισολογισμού μας, καθώς και τη βελτιωμένη λειτουργική επίδοση και το προφίλ κινδύνου της τράπεζας.