Γ.Δ.
1482.43 +1,23%
ACAG
+0,51%
5.86
CENER
+0,94%
9.7
CNLCAP
-3,42%
7.05
DIMAND
-2,09%
8.89
NOVAL
+0,36%
2.77
OPTIMA
+1,17%
12.1
TITC
-0,16%
30.75
ΑΑΑΚ
0,00%
5.85
ΑΒΑΞ
+3,10%
1.464
ΑΒΕ
0,00%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,88%
2.255
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.945
ΑΛΜΥ
+3,19%
3.07
ΑΛΦΑ
+2,65%
1.7225
ΑΝΔΡΟ
+0,30%
6.62
ΑΡΑΙΓ
+0,59%
11.89
ΑΣΚΟ
+0,36%
2.79
ΑΣΤΑΚ
-4,68%
6.92
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
+0,47%
8.64
ΑΤΤ
-25,41%
9.1
ΑΤΤΙΚΑ
-1,17%
2.54
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
+1,87%
5.98
ΒΙΟΚΑ
0,00%
2.37
ΒΙΟΣΚ
+4,92%
1.385
ΒΙΟΤ
0,00%
0.24
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.36
ΓΕΒΚΑ
-0,31%
1.63
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,44%
18.1
ΔΑΑ
+0,60%
7.998
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.06
ΔΕΗ
-0,35%
11.5
ΔΟΜΙΚ
+7,37%
3.64
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
+0,31%
0.321
ΕΒΡΟΦ
+0,65%
1.55
ΕΕΕ
+1,65%
33.22
ΕΚΤΕΡ
+5,62%
4.32
ΕΛΒΕ
0,00%
5.5
ΕΛΙΝ
+4,65%
2.25
ΕΛΛ
+0,36%
13.95
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,48%
2.09
ΕΛΠΕ
+1,33%
7.62
ΕΛΣΤΡ
-1,75%
2.25
ΕΛΤΟΝ
-1,02%
1.752
ΕΛΧΑ
+2,05%
1.892
ΕΝΤΕΡ
0,00%
8
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.128
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+1,97%
1.295
ΕΤΕ
+1,37%
8.414
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.37
ΕΥΔΑΠ
-0,34%
5.78
ΕΥΡΩΒ
+2,33%
2.24
ΕΧΑΕ
+1,15%
4.82
ΙΑΤΡ
0,00%
1.74
ΙΚΤΙΝ
+1,95%
0.419
ΙΛΥΔΑ
+0,58%
1.73
ΙΝΚΑΤ
-0,10%
4.99
ΙΝΛΙΦ
+1,18%
5.14
ΙΝΛΟΤ
+0,80%
1.26
ΙΝΤΕΚ
+1,68%
6.07
ΙΝΤΕΡΚΟ
+2,48%
2.48
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.26
ΙΝΤΚΑ
0,00%
3.41
ΚΑΡΕΛ
-2,31%
338
ΚΕΚΡ
-5,35%
1.505
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.75
ΚΛΜ
-0,33%
1.505
ΚΟΡΔΕ
+2,05%
0.497
ΚΟΥΑΛ
-2,12%
1.198
ΚΟΥΕΣ
+3,50%
5.33
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
-0,44%
11.35
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,71%
1.15
ΛΑΒΙ
-0,67%
0.894
ΛΑΜΔΑ
-0,27%
7.41
ΛΑΜΨΑ
+1,11%
36.6
ΛΑΝΑΚ
-2,06%
0.95
ΛΕΒΚ
0,00%
0.294
ΛΕΒΠ
0,00%
0.276
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.37
ΛΟΥΛΗ
-1,11%
2.67
ΜΑΘΙΟ
-0,23%
0.85
ΜΕΒΑ
0,00%
4
ΜΕΝΤΙ
+1,14%
2.67
ΜΕΡΚΟ
0,00%
45.2
ΜΙΓ
-1,06%
3.73
ΜΙΝ
-6,35%
0.59
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+2,52%
23.58
ΜΟΝΤΑ
+5,71%
3.7
ΜΟΤΟ
+3,50%
2.81
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
-0,55%
25.2
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.5
ΜΠΡΙΚ
+0,77%
1.97
ΜΠΤΚ
0,00%
0.58
ΜΥΤΙΛ
+1,50%
36.5
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.72
ΝΑΥΠ
+1,31%
0.93
ΞΥΛΚ
-0,72%
0.276
ΞΥΛΠ
+3,40%
0.426
ΟΛΘ
-0,47%
21.2
ΟΛΠ
+1,29%
27.55
ΟΛΥΜΠ
+2,38%
2.58
ΟΠΑΠ
+1,27%
16.01
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,11%
0.899
ΟΤΕ
+2,83%
14.55
ΟΤΟΕΛ
+0,86%
11.7
ΠΑΙΡ
0,00%
1.1
ΠΑΠ
-0,42%
2.37
ΠΕΙΡ
+2,28%
3.989
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.86
ΠΛΑΘ
+4,30%
4.245
ΠΛΑΚΡ
+1,35%
15
ΠΡΔ
0,00%
0.25
ΠΡΕΜΙΑ
+0,69%
1.168
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
7.15
ΠΡΟΦ
-0,38%
5.18
ΡΕΒΟΙΛ
+2,37%
1.945
ΣΑΡ
+0,90%
11.18
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
+0,58%
0.345
ΣΙΔΜΑ
+0,90%
1.675
ΣΠΕΙΣ
0,00%
6.9
ΣΠΙ
-0,60%
0.666
ΣΠΥΡ
0,00%
0.145
ΤΕΝΕΡΓ
-0,21%
19.22
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.14
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
+0,25%
1.622
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
7.95
ΦΡΙΓΟ
-3,67%
0.21
ΦΡΛΚ
+3,16%
4.075
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.665

Το φάντασμα του Brexit καταδιώκει τις αυτοκινητοβιομηχανίες στη Βρετανία

Το νέο καθεστώς των εμπορικών σχέσεων μεταξύ Λονδίνου και της ΕΕ μετά το Brexit αποτελεί άμεση απειλή για τον κλάδο των αυτοκινητοβιομηχανιών της Βρετανίας που καλείται να συναγωνιστεί τις ισχυρότερες οικονομίες του κόσμου στην ηλεκτροκίνηση. Μετά τη Ford, η Stellantis στέλνει ηχηρή προειδοποίηση στη Βρετανία για το κλείσιμο εργοστασίων και κατ’ επέκταση την απώλεια θέσεων εργασίας εάν δεν παραταθούν κανόνες μέχρι το 2027 αντί της αρχικής προθεσμίας του 2024.

Ουσιαστικά η Stellantis, ένας κολοσσός που κατέχει 14 μάρκες αυτοκινήτων, ζητά μια πίστωση χρόνου έως το 2027 στην εφαρμογή κανόνα για την προέλευση εξαρτημάτων στην παραγωγή ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Βάσει του κανόνα αυτού, το 45% της αξίας ενός αυτοκινήτου θα πρέπει από το 2024 να προέρχεται από τη Βρετανία ή την ΕΕ για να μην επιβάλλονται δασμοί. Εάν δεν δοθεί παράταση τότε τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά που παράγονται στο εργοστάσιο της Vauxhall, θυγατρική της Stellantis, στο Τσεσάιρ, θα επιβαρύνονται με δασμούς 10% όταν θα εξάγονται στην Ευρώπη από το 2024. Το πρόβλημα είναι πως ένα κιβώτιο μπαταρίας αναλογεί στο ήμισυ του κόστους ενός ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου.

Σε αυτή τη φάση δεν υπάρχουν εργοστάσια παραγωγής μπαταριών αυτοκινήτων στη Βρετανία παρά μόνον ένα της ιαπωνικής Nissan στο Σάντερλαντ, σύμφωνα με το Reuters. Μια δεύτερη εργοστασιακή μονάδα δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί, ενώ η νεοφυής εταιρεία Britishvolt οδηγήθηκε σε οικονομικό διέξοδο τον περασμένο Ιανουάριο διότι δεν κατάφερε να αντλήσει τα απαιτούμενα κεφάλαια παρά την κρατική στήριξη της τάξεως των 3,8 δισ. στερλινών. Ναι μεν η εταιρεία εξαγοράστηκε τελικά από την αυστραλιανή Recharge Industries, αλλά δεν έχει ακόμη διευκρινίσει τι σκοπεύει να κάνει στο εγγύς μέλλον. H ινδική Tata, η οποία ελέγχει την Jaguar Land Rover, ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα πως δεν έχει ακόμη αποφασίσει για την κατασκευή εργοστασίου στην Ευρώπη. Πληροφορίες θέλουν το δίλημμα της να είναι ανάμεσα στην Ισπανία και τη Βρετανία.

Τις ανησυχίες της Stellantis και της Ford μοιράζονται όλοι οι παίκτες του κλάδου των αυτοκινητοβιομηχανιών. Η Ένωση Κατασκευαστών και Εμπόρων Αυτοκινήτων της Βρετανίας (Society of Motor Manufacturers and Traders) ενημέρωσαν το κοινοβούλιο της χώρας πως η τρέχουσα παραγωγική ικανότητα στην ΕΕ και τη Βρετανία δεν επαρκεί για να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις για μπαταρίες και εξαρτήματα μπαταριών στη χώρα. Ο Άντι Πάλμερ, πρώην υψηλό στέλεχος της Nissan που είναι σήμερα πρόεδρος της κατασκευάστριας μπαταριών Inobat, δήλωσε στο BBC πως θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα καθώς τίθενται σε κίνδυνο 800.000 θέσεις εργασίας που συσχετίζονται με τον κλάδο αυτοκινητοβιομηχανιών.

Οι ελλείψεις αυτές είναι ένα γενικότερο φαινόμενο και στις δυο πλευρές του Ατλαντικού καθώς η ηλεκτροκίνηση αναμένεται να υπερισχύσει μέσα στα επόμενα χρόνια και όλοι σπεύδουν να προλάβουν τις εξελίξεις. Η Ford έκλεισε ένα εργοστάσιο κινητήρων στο Μπρίτζεντ, ενώ η Mini μετέφερε την παραγωγή ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στην Κίνα.

Όμως η προειδοποίηση της Stellantis αντανακλά την περιπλοκότητα των οικονομικών προκλήσεων. Ο όμιλος αποφάσισε το 2021 να ξεκινήσει την κατασκευή ηλεκτροκίνητων φορτηγών στο λιμάνι του Έλσμιρ, το οποίο ανήκει στην κομητεία του Τσεσάιρ. Ήταν μια επένδυση 100 εκατ. στερλινών. Αλλά, όπως επεσήμανε στην πρόσφατη ανακοίνωσή της, «μετά την αλλαγή του περιβάλλοντος λόγω της σύγκρουσης στην Ουκρανία, την άνοδο του κόστους των πρώτων υλών και τις προβλημάτων στην προσφορά, δεν θα μπορέσουμε να ανταποκριθούμε στους Κανόνες Προέλευσης».

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!