THEPOWERGAME
Σε πάνω από 5 δισ. ευρώ υπολογίζονται οι επενδύσεις που έχουν γίνει από τις αρχές του 2023 μέχρι σήμερα, για την ναυπήγηση 20 νέων πλοίων μεταφοράς LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο), του οποίου το μερίδιο στο ενεργειακό μίγμα της Ευρώπης, αλλά και άλλων χωρών, ιδίως στη Δύση, αναμένεται να ενισχυθεί σημαντικά τα επόμενα χρόνια. Οι πλοιοκτήτες «ποντάρουν» στην ανάπτυξη αυτή, προχωρώντας σε παραγγελίες νέων πλοίων, παρά το γεγονός ότι οι πρώτες παραδόσεις αναμένονται από το 2027 και μετά, λόγω του όγκου εργασίας που έχει συσσωρευτεί στα ναυπηγεία της Ν. Κορέας, που αποτελούν και τους σχεδόν αποκλειστικούς υποδοχείς των παραγγελιών αυτών.
Το 2022 υπολογίζεται ότι υποβλήθηκαν παραγγελίες για 323 νέα πλοία, ή περίπου τρία πλοία ανά εβδομάδα, σε μια άνευ προηγουμένου επενδυτική «φρενίτιδα» από πλοιοκτήτες και παραγωγούς LNG. Το μέγεθος των παραγγελιών αντιστοιχεί στο 49% του υφιστάμενου στόλου. Πρόκειται για ένα εξωπραγματικό ποσοστό μεγέθυνσης του παγκόσμιου στόλου, αν υπολογίσει κανείς ότι συνολικά, το μέγεθος του βιβλίου παραγγελιών για όλους τους τύπους εμπορικών πλοίων δεν υπερβαίνει σήμερα το 10% του συνόλου του υφιστάμενου στόλου. Συγκεκριμένα, διαμορφώνεται σε μόλις 4% για τα δεξαμενόπλοια, 7% για τα φορτηγά πλοία και 29% για τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τα πλοία μεταφοράς LNG έχουν φτάσει να κοστίζουν πάνω από 250 εκατ. ευρώ για την ναυπήγησή τους, επίπεδο που αναμένεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο στο άμεσο μέλλον, σύμφωνα με τον επικεφαλής αναλυτή της Drewry για τον τομέα του LNG, Άμαν Σουντ. Όπως αναφέρει, η εισβολή της Ρωσία στην Ουκρανία και η συνακόλουθη ανησυχία για την ενεργειακή ασφάλεια, έχει φέρει το LNG στο επίκεντρο της ζήτησης, καθώς επιχειρείται η πλήρης απεξάρτηση από το ρωσικό αέριο.
Στο πλαίσιο αυτό, τα πλοία μεταφοράς LNG θα διαδραματίσουν καθοριστικό ρόλο για την ενεργειακή ανεξαρτησία της Ευρώπης και άλλων αγορών. Στο τέλος του 2022, ο παγκόσμιος στόλος υπολογιζόταν σε 739 πλοία, αλλά παρατηρούνται και δυσκολίες στην άμεση αύξηση του αριθμού αυτού, παρότι μάλιστα πριν από μερικούς μήνες, ξεκίνησαν να λειτουργούν νέα ναυπηγεία, ακριβώς για πλοία LNG στην Κίνα. Ακόμα και με τις προσθήκες αυτές, οι νέες παραγγελίες ναυπήγησης που υποβάλλονται σήμερα, δεν προβλέπεται να παραδοθούν νωρίτερα από το 2027, ή ακόμα και το 2028.
Αυτό που επιχειρούν οι πλοιοκτήτες είναι να συγχρονίσουν, όσο αυτό είναι εφικτό, την παραλαβή των νέων πλοίων με την είσοδο στην παγκόσμια αγορά LNG νέων σταθμών παραγωγής. Για παράδειγμα, το Κατάρ έχει θέσει σε εφαρμογή ένα τιτάνιο έργο, προϋπολογισμού 30 δισ. ευρώ, για την αύξηση της παραγωγής LNG κατά 50%. Ωστόσο, ο στόχος για έναρξη παραγωγής από το τέλος του 2025 έχει ήδη μετατεθεί για το 2027. Σημειωτέον ότι το Κατάρ έχει ήδη υποβάλλει παραγγελία-μαμούθ, για την ναυπήγηση 80 νέων πλοίων μεταφοράς LNG. Το έργο αυτό θεωρείται κρίσιμο για την περαιτέρω ενεργειακή θωράκιση της Ευρώπης, με δεδομένο ότι ο μεγαλύτερος όγκος των φορτίων του Κατάρ είναι «κλειδωμένος» σε εξαγωγές προς την Ασία, μέσω μακροχρόνιων συμβολαίων.
Οι πλοιοκτήτες γνωρίζουν πάντως ότι η ζήτηση δεν πρόκειται να υποχωρήσει τα επόμενα χρόνια, μάλλον το αντίθετο. Μόνο εντός του 2023, αναμένεται να ενταχθούν στην παγκόσμια παραγωγή 25 εκατ. τόνοι νέων εγκαταστάσεων υγροποίησης αερίου, ενώ τουλάχιστον 20 εκατ. τόνοι προβλέπεται να εγκριθούν για το 2024. Η ταχύτερη ανάπτυξη νέων υποδομών εντοπίζεται στις ΗΠΑ, η οποία χρησιμοποιεί κυρίως πλοία για τις εξαγωγές της. Το 2022, οι εξαγωγές αμερικανικού LNG προς την Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 140%, αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό τις απώλειες από το ρωσικό αέριο (μέσω αγωγών). Έως το 2027, οι ΗΠΑ αναμένεται να αποτελούν την πρώτη χώρα παγκοσμίως, με βάση την εγκατεστημένη παραγωγική δυνατότητα μετατροπής φυσικού αερίου σε LNG (ώστε να μπορεί να μεταφερθεί με πλοία). Με βάση τις προβλέψεις της Drewry, στη δεύτερη θέση θα είναι το Κατάρ και στην τρίτη η Αυστραλία.