THEPOWERGAME
Κάθε άλλο παρά ανέμελοι θα είναι οι πρώτοι μήνες της νέας κυβέρνησης που θα προκύψει μέσα στο καλοκαίρι, αφού θα κληθεί να διαχειριστεί αρκετά ανοικτά μέτωπα, εκτός των γνωστών θεμάτων με τους δημοσιονομικούς περιορισμούς και τις ανατροπές που φέρνει η λήξη των έκτακτων μέτρων για την πανδημία και την ενεργειακή κρίση.
Πρόκειται για μέτωπα που ξεκινούν από τις ιδιωτικοποιήσεις και τις μεγάλες παραχωρήσεις (βλέπε Αττική Οδό) και φτάνουν μέχρι τη διαχείριση απορριμμάτων στο Λεκανοπέδιο, την ολοκλήρωση κρίσιμων σιδηροδρομικών συμβάσεων και την ικανοποίηση οροσήμων του Ταμείου Ανάκαμψης. Η περίοδος των πολλαπλών κρίσεων δεν τελειώνει, βέβαια, με μια απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ή μια εγκύκλιο του υπουργικού συμβουλίου, αφού αρκετοί προβλέπουν πως και ο φετινός χειμώνας θα είναι δύσκολος για το ενεργειακό κόστος, με τον πόλεμο στην Ουκρανία να βρίσκεται σε εξέλιξη.
Κάποιες από τις μεγάλες εκκρεμότητες που θα παραλάβει η νέα κυβέρνηση συνδέονται και με τις εκλογές στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, καθώς έμειναν ανοικτές, παρά τις βαρύγδουπες εξαγγελίες, από τις σημερινές διοικήσεις. Για κάποιες άλλες, όπως οι μεγάλες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων σε Αττική και Θεσσαλονίκη, αναμένεται σκληρή μάχη μεταξύ ισχυρών ομίλων, καθώς θα κριθούν οι ισορροπίες σε έναν μεγάλο κλάδο για τις επόμενες δεκαετίες. Ειδικά στην Αττική, η κατάσταση δεν είναι καθόλου ευχάριστη, καθώς υπάρχουν σοβαρές εκκρεμότητες, με χωροθετήσεις μονάδων, με τεχνολογίες που θα αξιοποιηθούν (π.χ. καύση) κ.λπ. Οι νέες διοικήσεις σε κρίσιμους δήμους και στις περιφέρειες της χώρας θα κρίνουν και την τύχη σοβαρών στρατηγικών αποφάσεων και επενδύσεων, από την ανάπτυξη λιμανιών μέχρι την κατασκευή τουριστικών εγκαταστάσεων.
Σε μια ξεχωριστή κατηγορία εντάσσεται η τήρηση των δεσμεύσεων που έχει δώσει η απερχόμενη κυβέρνηση για την ολοκλήρωση μεγάλων έργων, από το μετρό Θεσσαλονίκης (που θα επισκεφθεί σήμερα ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης) μέχρι την εγκατάσταση της σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης στο βασικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Μετά την τραγωδία στα Τέμπη και την κινητοποίηση που ακολούθησε για την ανάσταση κρίσιμων εργολαβιών που σέρνονταν επί χρόνια στο σιδηροδρομικό δίκτυο, έχουν δοθεί υποσχέσεις για ολοκλήρωσή τους μέχρι το τέλος του φθινοπώρου. Χωρίς τα συστήματα όπως το ETCS και το GSMR, το δίκτυο θα εξακολουθήσει να λειτουργεί με υψηλό βαθμό επικινδυνότητας. Τα τεχνολογικά συστήματα, βεβαίως, δεν αρκούν, αφού πρέπει μέσα στους επόμενους μήνες να λυθούν κι άλλες εκκρεμότητες ετών, όπως οι προσλήψεις νέου προσωπικού στον ΟΣΕ και οι συμβάσεις συντήρησης/ανάταξης της σιδηροδρομικής υποδομής.
Πολλά ανοικτά μέτωπα παραμένουν και στις ιδιωτικοποιήσεις, όπως για παράδειγμα η επιστροφή των μετοχών που κατέχουν Υπερταμείο (ΕΕΣΥΠ) ή/και ΤΑΙΠΕΔ σε ΕΥΔΑΠ και ΕΥΑΘ, με βάση αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ). Από φθινόπωρο αναμένονται και οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές για τη νέα σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, που μπορεί να μη θεωρείται «φιλέτο», όπως η σημερινή σύμβαση, αλλά παραμένει στο επίκεντρο ισχυρών ομίλων. Μέσα στους επόμενους μήνες πρέπει να αποφασιστεί και πώς θα υλοποιηθούν κρίσιμα έργα στο Λεκανοπέδιο, όπως η σύνδεση του Καρέα με τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης (μαζί με την αναβάθμιση της τελευταίας), ώστε να αντιμετωπιστούν οι μεγάλοι κυκλοφοριακοί φόρτοι που θα φέρουν οι αναπτύξεις στο Ελληνικό.
Μεγάλο στοίχημα για τη νέα κυβέρνηση θα αποτελέσει η ικανοποίηση των αυστηρών οροσήμων που έχουν τεθεί προκειμένου η Ελλάδα να λάβει τις υπόλοιπες δόσεις του Ταμείου Ανάκαμψης. Προ ημερών υπέβαλε αίτημα για την τρίτη δόση, καθώς κάλυψε τα προαπαιτούμενα. Όμως τα ορόσημα για τις επόμενες δόσεις είναι πολύ πιο δύσκολα, αφού συνδέονται με την πρόοδο ή/και την ολοκλήρωση κρίσιμων διαγωνισμών (από τις ψηφιοποιήσεις εγγράφων του Δημοσίου μέχρι μεγάλες εργολαβίες), ορισμένοι από τους οποίους βρίσκονται ακόμα στην αρχή. Πολλά θα κριθούν και από την αναθεώρηση του Ταμείου Ανάκαμψης (η συζήτηση είναι σε εξέλιξη), αλλά και από την ταχύτητα υλοποίησης αρκετών μεγάλων έργων. Είναι γνωστό πως τα κονδύλια του Ταμείου Ανάκαμψης δεν μεταφέρονται σε ένα επόμενο… ΕΣΠΑ, όπως συμβαίνει μέχρι σήμερα με τις κοινοτικές χρηματοδοτήσεις. Απλά χάνονται.