THEPOWERGAME
Σε θετικό πρόσημο βρίσκεται πλέον η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων μέσω των προβλητών ΙΙ και ΙΙΙ του ΟΛΠ. Μετά από τρία και πλέον χρόνια, η σχετική δραστηριότητα κατέγραψε διψήφια αύξηση για δεύτερο διαδοχικό μήνα, με αποτέλεσμα από τις αρχές του έτους, να παρατηρείται πλέον ανοδική τάση. Σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η Cosco Shipping Ports, μητρική της ΣΕΠ (Σταθμός Εμπορευματοκιβωτίων Πειραιά), τον Απρίλιο διακινήθηκαν 369,2 χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αριθμός που ήταν 24,5% υψηλότερος σε σχέση με τον περσινό Απρίλιο.
Αντίστοιχα, κατά το πρώτο φετινό τετράμηνο καταγράφεται πλέον αύξηση κατά 1,8% σε 1,42 εκατ. κοντέινερ, καθώς ανοδικά είχε κινηθεί και ο Μάρτιος. Συγκεκριμένα, ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων είχε ανέλθει σε 405,6 χιλιάδες, όντας 12,1% υψηλότερος συγκριτικά με τον αντίστοιχο μήνα του 2022.
Πρόκειται για την πρώτη φορά που σημειώνεται ανοδική τάση από το ξέσπασμα της πανδημίας και μετά. Κατά την διάρκεια της τριετίας που μεσολάβησε, υπήρξαν κι άλλοι μεμονωμένοι μήνες ανόδου, ωστόσο, αυτό αποδεικνυόταν μεμονωμένο γεγονός και δεν είχε καταστεί εφικτή η επιστροφή στην σταθερά ανοδική πορεία των προηγούμενων ετών και μέχρι και το 2019. Στο πλαίσιο αυτό, το 2022 αποτέλεσε τον τρίτο διαδοχικό χρόνο υποχώρησης της διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων, καθώς ολοκληρώθηκε με πτώση κατά 7,3% σε 4,35 εκατ. Το 2021 είχαν διακινηθεί 4,69 εκατ. εμπορευματοκιβώτια και το 2020, παρά το ξέσπασμα της πανδημίας, 4,9 εκατ. εμπορευματοκιβώτια. Αντίστοιχα, το 2019, το τελευταίο έτος θετικής πορείας, από τις Προβλήτες ΙΙ και ΙΙΙ είχαν διακινηθεί συνολικά 5,15 εκατ. εμπορευματοκιβώτια.
Ωστόσο, φέτος έχει επιστρέψει η αισιοδοξία μεταξύ αρκετών στελεχών του κλάδου, καθώς η οικονομία της Κίνας και συγκεκριμένα το διεθνές εμπόριο έχει αρχίσει να καταγράφει τα πρώτα δείγματα ανάκαμψης. Τον Απρίλιο μάλιστα, ο όγκος των εξαγωγών σημείωσε αύξηση κατά 8,5%, παρά την πτωτική τάση της παγκόσμιας ζήτησης. Ειδικότερα, η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε σε 295,4 δις δολάρια, ενώ αύξηση κατά 14,8% είχε σημειωθεί και κατά τον μήνα Μάρτιο.
Παρόλα αυτά, ορισμένοι αναλυτές εκτιμούν ότι η εικόνα αυτή οφείλεται περισσότερο στις χαμηλές επιδόσεις του 2022, όταν ακόμα η χώρα τηρούσε αυστηρά μέτρα περιορισμού της πανδημίας και λιγότερο στην φετινή ανάκαμψη. Μάλιστα, σύμφωνα με προβλέψεις της ING, είναι πιθανό τελικά οι εξαγωγές να ολοκληρώσουν το 2023 με πτώση. Την ίδια άποψη μοιράζονται και αναλυτές της Capital Economics, που σημειώνουν ότι η άνοδος του τελευταίου διμήνου οφείλεται περισσότερο σε διακυμάνσεις των στοιχείων των τελωνείων και λιγότερο σε πραγματική ανάκαμψη του εξαγωγικού εμπορίου.
Από την άλλη πλευρά, η ίδια η Cosco Shipping Ports συνεχίζει την επεκτατική της πολιτική, θέλοντας να εδραιώσει παρουσία στα λιμάνια των περισσότερων χωρών, όπου η Κίνα έχει στρατηγικά συμφέροντα. Στο πλαίσιο αυτό, κατά την διάρκεια της προηγούμενης εβδομάδας, έγινε γνωστή η οριστικοποίηση της συμφωνίας για την απόκτηση μειοψηφικού ποσοστού 24,99% στον τερματικό σταθμό Tolleport, του γερμανικού λιμανιού του Αμβούργου, τρίτου μεγαλύτερου στην Ευρώπη. Έπειτα από σχεδόν 18 μήνες, η γερμανική κυβέρνηση άναψε το «πράσινο φως» για την μεταβίβαση του ποσοστού στον κινεζικό όμιλο.
Με την συμφωνία αυτή, η οποία αναμένεται να οριστικοποιηθεί εντός των προσεχών ημερών και τυπικά, το γερμανικό λιμάνι θα αποκτήσει σημαίνοντα ρόλο στον σχεδιασμό της Κίνας για την διευκόλυνση των εξαγωγών της στην ευρωπαϊκή αγορά. Ήδη βέβαια, το Αμβούργο αποτελεί σημαντικό κόμβο, καθώς το 30% των φορτίων που διαχειρίζεται το λιμάνι, προέρχονταν από την Κίνα. Ωστόσο, οι ροές αυτές αναμένεται να αυξηθούν στο άμεσο μέλλον, δεδομένου πλέον ότι η Cosco (και άρα και η ίδια η Κίνα) συμμετέχει επενδυτικά.
Σύμφωνα με τον κ. Λι Μουγιάν, αναπληρωτή αντιπρόεδρο της China Container Industry Association, που εδρεύει στο Πεκίνο, το λιμάνι του Αμβούργου διαθέτει ένα σημαντικό γεωγραφικό πλεονέκτημα κι εξαιρετικά υποδομές για την διανομή των προϊόντων εντός της Ευρώπης. Συγκεκριμένα, αποτελεί ένα κρίσιμο κόμβο για την σιδηροδρομική γραμμή Κίνας-Ευρώπης (China-Europe Railway Express). Σημαντικό είναι και το στοιχείο ότι το Αμβούργο διαθέτει πάνω από 7.000 υποστηρικτικές εταιρείες του τομέα των logistics και των μεταφορών. Ειδικά ο τερματικός σταθμός στον οποίο επενδύει η Cosco, διαθέτει τον δικό του σιδηροδρομικό σταθμό με πέντε γραμμές, που συνδέεται με την ενδοχώρα, κάτι που σημαίνει ότι τα κοντέινερ μπορούν εύκολα να μεταφερθούν τόσο εντός της Γερμανίας, όσο και σε άλλους ευρωπαϊκούς προορισμούς.
Πρόκειται για έναν τομέα, όπου ο Πειραιάς χωλαίνει επί σειρά ετών, παρά τις προσπάθειες που έχουν γίνει τα τελευταία χρόνια, για την αναβάθμιση των υποστηρικτικών υποδομών, τόσο σε επίπεδο σιδηρόδρομου, όσο και σε επίπεδο logistics. Για παράδειγμα, η επένδυση στο Θριάσιο Πεδίο, μόλις τώρα βρίσκεται στην αφετηρία της, μετά από δύο και πλέον δεκαετίες προσπαθειών.