Γ.Δ.
1395.07 -0,18%
ACAG
-1,30%
5.3
BOCHGR
0,00%
4.38
CENER
+0,73%
8.3
CNLCAP
0,00%
7.25
DIMAND
-1,20%
8.2
NOVAL
+1,10%
2.3
OPTIMA
-0,94%
12.64
TITC
+0,67%
37.35
ΑΑΑΚ
-9,82%
4.04
ΑΒΑΞ
-0,15%
1.376
ΑΒΕ
+0,66%
0.457
ΑΔΜΗΕ
-0,43%
2.34
ΑΚΡΙΤ
-0,73%
0.68
ΑΛΜΥ
-1,23%
3.615
ΑΛΦΑ
-1,76%
1.535
ΑΝΔΡΟ
-0,31%
6.4
ΑΡΑΙΓ
+1,27%
9.565
ΑΣΚΟ
-1,97%
2.49
ΑΣΤΑΚ
-0,87%
6.84
ΑΤΕΚ
-9,86%
0.384
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
+4,07%
0.614
ΑΤΤΙΚΑ
-0,47%
2.13
ΒΙΟ
+0,19%
5.18
ΒΙΟΚΑ
+0,29%
1.745
ΒΙΟΣΚ
-1,09%
1.36
ΒΙΟΤ
0,00%
0.294
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.04
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.3
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+1,25%
17.8
ΔΑΑ
+0,75%
8.04
ΔΑΙΟΣ
-2,73%
3.56
ΔΕΗ
-0,09%
11.74
ΔΟΜΙΚ
-1,82%
2.7
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
-1,69%
0.291
ΕΒΡΟΦ
+1,45%
1.4
ΕΕΕ
+1,03%
33.44
ΕΚΤΕΡ
+0,42%
1.43
ΕΛΒΕ
0,00%
4.66
ΕΛΙΝ
-0,51%
1.96
ΕΛΛ
-0,75%
13.25
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+0,99%
1.636
ΕΛΠΕ
-1,18%
6.72
ΕΛΣΤΡ
+0,99%
2.04
ΕΛΤΟΝ
+2,80%
1.838
ΕΛΧΑ
+1,78%
1.832
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.13
ΕΤΕ
-2,36%
6.87
ΕΥΑΠΣ
+0,64%
3.15
ΕΥΔΑΠ
-0,70%
5.71
ΕΥΡΩΒ
-1,57%
2.008
ΕΧΑΕ
-1,39%
4.25
ΙΑΤΡ
+0,33%
1.53
ΙΚΤΙΝ
-2,44%
0.3
ΙΛΥΔΑ
-1,72%
1.715
ΙΝΚΑΤ
+1,07%
4.74
ΙΝΛΙΦ
-1,17%
4.24
ΙΝΛΟΤ
-0,91%
0.872
ΙΝΤΕΚ
-1,06%
5.58
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.46
ΙΝΤΕΤ
-3,45%
0.98
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.62
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
+2,56%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.22
ΚΛΜ
-1,69%
1.455
ΚΟΡΔΕ
+5,82%
0.418
ΚΟΥΑΛ
+1,19%
1.022
ΚΟΥΕΣ
-0,54%
5.53
ΚΡΙ
-0,70%
14.25
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.7
ΚΥΡΙΟ
-1,95%
0.904
ΛΑΒΙ
-1,24%
0.717
ΛΑΜΔΑ
-1,92%
7.14
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37.4
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.85
ΛΕΒΚ
-6,25%
0.24
ΛΕΒΠ
0,00%
0.34
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.25
ΛΟΥΛΗ
-0,37%
2.73
ΜΑΘΙΟ
-8,92%
0.592
ΜΕΒΑ
0,00%
3.62
ΜΕΝΤΙ
+1,00%
2.03
ΜΕΡΚΟ
0,00%
41
ΜΙΓ
-1,32%
2.985
ΜΙΝ
0,00%
0.51
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
-0,62%
19.2
ΜΟΝΤΑ
-1,32%
3.75
ΜΟΤΟ
+1,01%
2.49
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.65
ΜΠΕΛΑ
+0,74%
24.38
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.69
ΜΠΡΙΚ
-0,96%
2.07
ΜΠΤΚ
-8,06%
0.57
ΜΥΤΙΛ
+0,32%
31.5
ΝΑΚΑΣ
+1,37%
2.96
ΝΑΥΠ
0,00%
0.83
ΞΥΛΚ
-0,79%
0.252
ΞΥΛΠ
0,00%
0.398
ΟΛΘ
+0,96%
21
ΟΛΠ
+0,33%
30.1
ΟΛΥΜΠ
-1,30%
2.27
ΟΠΑΠ
+2,16%
15.63
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,25%
0.793
ΟΤΕ
+0,80%
15.13
ΟΤΟΕΛ
-1,17%
10.12
ΠΑΙΡ
+1,64%
0.99
ΠΑΠ
-0,43%
2.32
ΠΕΙΡ
-1,98%
3.558
ΠΕΡΦ
-0,95%
5.23
ΠΕΤΡΟ
0,00%
7.78
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.97
ΠΛΑΚΡ
0,00%
13.9
ΠΡΔ
-4,00%
0.24
ΠΡΕΜΙΑ
+0,51%
1.178
ΠΡΟΝΤΕΑ
-0,81%
6.15
ΠΡΟΦ
-0,39%
5.08
ΡΕΒΟΙΛ
+0,63%
1.59
ΣΑΡ
-1,85%
10.62
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
-1,81%
0.325
ΣΙΔΜΑ
-1,31%
1.51
ΣΠΕΙΣ
-0,36%
5.58
ΣΠΙ
-0,40%
0.502
ΣΠΥΡ
0,00%
0.127
ΤΕΝΕΡΓ
-0,10%
19.79
ΤΖΚΑ
-3,55%
1.36
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.06
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.62
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8
ΦΡΙΓΟ
-3,64%
0.212
ΦΡΛΚ
-0,70%
3.545
ΧΑΙΔΕ
-8,20%
0.56

IGB: Το market test που κρίνει τη δυναμικότητα του αγωγού

Ευοίωνες είναι οι προοπτικές για την αύξηση της δυναμικότητας του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού IGB, με δεδομένα τα σχέδια που εξετάζονται για αύξηση στα 5 δισεκατομμύρια κυβικά μέτρα (bcm) ετησίως, από 3 bcm ετησίως, που είναι σήμερα. Το «market test» που θα διεξαγάγει η εταιρεία διαχείρισης ICGB AD το δεύτερο εξάμηνο του 2023 δεν θα υποδείξει μόνο το επενδυτικό ενδιαφέρον στην αγορά, αλλά θα δοκιμάσει και την ετοιμότητα της υποδομής να υποδεχθεί υδρογόνο.

Όπως σημειώνει η διευθύνων σύμβουλος της IGGB, Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, ο αγωγός IGB διαδραματίζει σημαντικό ρόλο για την κάλυψη άνω του ενός τρίτου των αναγκών της Βουλγαρίας σε φυσικό αέριο. Επιπλέον και η Σερβία θα προμηθεύεται αζέρικο αέριο που θα έρχεται μέσω TAP και στη συνέχεια, μέσω IGB, θα περνά στο δίκτυο της Βουλγαρίας και από εκεί στη Σερβία. Η συγκεκριμένη χώρα θα προμηθεύεται 1,4 bcm φυσικού αερίου σε ετήσια βάση. Ταυτόχρονα, η Βουλγαρία υπολογίζει ότι θα προμηθεύεται 10 τάνκερ με LNG μόλις «μπει στην πρίζα» το FSRU της Αλεξανδρούπολης τέλη 2023 με αρχές 2024, δήλωσε τον περασμένο μήνα ο υπηρεσιακός υπουργός Ενέργειας της Βουλγαρίας, Ρόσεν Χρίστοφ.

Την ίδια ώρα, η αύξηση της δυναμικότητας του αγωγού θα συμβάλει στη διασφάλιση των ροών LNG από τους Τερματικούς Σταθμούς της Ελλάδας, τη Ρεβυθούσα αλλά και -κυρίως- το FSRU της Αλεξανδρούπολης. Πυρήνας για την επέκταση της δυναμικότητας του αγωγού είναι η κατασκευή νέου Σταθμού Συμπίεσης στην ελληνική πλευρά (Κομοτηνή). Ο ΔΕΣΦΑ έχει αναλάβει να τρέξει το έργο, το οποίο θα εξυπηρετεί αφενός τη διαμετακόμιση ποσοτήτων LNG από τα FSRU της Αλεξανδρούπολης προς τις αγορές της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, μέσω IGB, και αφετέρου την αμφίδρομη λειτουργία του TAP. Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025.

Πάντως, ο IGB μαζί με το FSRU αποτελούν «κρίσιμες υποδομές» για το project του Κάθετου Διαδρόμου Φυσικού Αερίου, στο οποίο συμμετέχουν Ελλάδα, Βουλγαρία, Ρουμανία και Ουγγαρία και προβλέπει -μεταξύ άλλων- την αύξηση του αζέρικου αερίου που φτάνει στην Κεντρική Ευρώπη μέσω του TAP.

Σύμφωνα με το SeeNews, o αγωγός IGB, που ξεκίνησε να λειτουργεί τον περασμένο Οκτώβριο, μετέφερε 3,08 GWh φυσικού αερίου την περίοδο Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου 2023, με 15 εταιρείες εμπορίας να έχουν εγγραφεί ως χρήστες της υποδομής. Από την αρχή της λειτουργίας του έχει μεταφέρει περί τις 8 GWh. Τα ποσοστά δέσμευσης της δυναμικότητας του αγωγού κινούνται σε πολύ υψηλά επίπεδα -άνω του 90%- και τον Δεκέμβριο μετέφερε φυσικό αέριο έως τη Μολδαβία, βοηθώντας τη χώρα να αντιμετωπίσει κρίση εφοδιασμού του καυσίμου κατά τους δύσκολους μήνες του χειμώνα.

Υπενθυμίζεται ότι την περασμένη εβδομάδα οι Διαχειριστές Συστημάτων Φυσικού Αερίου της Βουλγαρίας, της Ρουμανίας, της Ουγγαρίας και της Σλοβακίας υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης με την αζέρικη SOCAR για την αξιοποίηση των δικτύων τους για την παροχή περισσότερου αζέρικου αερίου, στη βάση της συμφωνίας ΕΕ-Αζερμπαϊτζάν για διπλασιασμό των ποσοτήτων έως το 2027.

Η αναμόρφωση της παγκόσμιας γεωπολιτικής σκηνής και η ριζική αναθεώρηση της ενεργειακής πολιτικής της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τομέα της ενεργειας. Μάλιστα, όπως σημειώνει η CEO της IGGB, Τεοντόρα Γκεοργκίεβα, χώρες όπως η Βουλγαρία και οι γείτονές της αναζητούν πλέον ενεργά ποικίλες και αξιόπιστες πηγές φυσικού αερίου και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), με σκοπό να περιορίσουν την εξάρτησή τους από τη Ρωσία. «Με το ενεργειακό θερμόμετρο να είναι στο κόκκινο, η επιλογή της αύξησης της δυναμικότητας του IGB κρίνεται εμπορικά εύλογη», τονίζει. «Μια επέκταση πέραν των 5 bcm είναι θεωρητικά δυνατή, αλλά πιθανότατα θα απαιτούσε την κατασκευή πρόσθετων υποδομών. Ωστόσο, θα μπορούσαν να γίνουν περαιτέρω μελέτες, για να εκτιμηθεί κατά πόσον οι υπάρχουσες υποδομές θα μπορούσαν να φιλοξενήσουν υψηλότερες ροές. Έκτοτε, οι επόμενες προτεραιότητες της ICGB επικεντρώνονται στη διατήρηση της ασφαλούς λειτουργίας του αγωγού και στην αναζήτηση ευκαιριών βελτίωσης, με την εταιρεία να έχει ήδη ξεπεράσει τους στόχους της για τους πρώτους έξι μήνες λειτουργίας», καταλήγει.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!