THEPOWERGAME
Καμπάνες έρχονται για τις εταιρείες ταχυμεταφορών και την πλημμελή εξυπηρέτηση που πρόσφεραν στους καταναλωτές κατά την περίοδο της πανδημίας. Τα πρόστιμα θα επιβάλει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών & Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ) και θα επιβληθούν σε δύο γύρους.
Οι πρώτες κυρώσεις αναμένεται να επιβληθούν στις αρχές του ερχόμενου μήνα και θ’ αφορούν στις παραβιάσεις των όρων της άδειας λειτουργίας των παρόχων κατά το πρώτο lockdown. Στη συνέχεια θα ακολουθήσουν οι κυρώσεις για τα προβλήματα που σημειώθηκαν στην λειτουργία της αγοράς κατά το δεύτερο lockdown.
Ταχυμεταφορές: Οι διαφορές του πρώτου και δεύτερου lockdown
Kαλά ενημερωμένες πηγές αναφέρουν ότι τα πρόστιμα του πρώτου γύρου που θα επιβληθούν στις αρχές του επόμενου μήνα δεν θα είναι «τσουχτερά». Προς την κατεύθυνση αυτή καθοριστικό ρόλο διαδραμάτισε η εκτίμηση ότι η πανδημία που ενέσκηψε τον Μάρτιο του 2020, δεν μπορούσε να είχε προβλεφθεί. Η ρυθμιστική αρχή κρίνει ότι οι πάροχοι πιάστηκαν εξαπίνης κι επομένως δεν θα πρέπει να τιμωρηθούν με βαριές κυρώσεις.
Δεν ισχύει όμως το ίδιο για το δεύτερο lockdown του περασμένου Νοέμβρη, όπου τα προβλήματα που προκλήθηκαν, ήταν περισσότερα και ακόμη μεγαλύτερα. «Αυτή τη φορά δεν υπήρχε δικαιολογία», αναφέρει καλά ενημερωμένη πηγή, σημειώνοντας ότι το δεύτερο lockdown, όχι μόνον δεν ξάφνιασε, αλλά πολλοί το ανέμεναν να συμβεί με μεγάλη πιθανότητα. Επομένως υπάρχει αμέλεια των παρόχων να προετοιμαστούν γι’ αυτή την υψηλή ζήτηση παροχής υπηρεσιών και οπωσδήποτε πλημμελής συμμόρφωση στις αρχές διαθεσιμότητας της υπηρεσίας, βάσει των όρων της άδειας που τους έχει χορηγήσει η ΕΕΤΤ. Επιπλέον ενημέρωναν πλημμελώς τους πελάτες τους σχετικά με τους χρόνους παράδοσης των δεμάτων.
Η διαδικασία επιβολής των προστίμων
Τα πρόστιμα επιβάλλονται με τη σειρά που διεκπεραιώνονται οι σχετικές υποθέσεις και προβλέπονται από τη νομοθεσία και το κανονισμό λειτουργίας της ΕΕΤΤ. Για το πρώτο lockdown η υποβολή των υπομνημάτων από τις καταγγελλόμενες επιχειρήσεις έγινε τον Σεπτέμβριο του 2020, ενώ για το δεύτερο lockdown τον Ιανουάριο του 2021. Συνήθως η ΕΕΤΤ καλεί σε ακρόαση τους παρόχους για τους οποίους υπάρχουν καταγγελίες, αλλά λόγω των συνθηκών της πανδημίας, αυτή τη φορά έγινε μέσω της υποβολής υπομνημάτων. Πάντως ο δεύτερος γύρος προστίμων δεν πρόκειται να αργήσει.
Σύμφωνα με πληροφορίες, τον περασμένο Νοέμβριο η ΕΕΤΤ λάμβανε σε καθημερινή βάση πάνω από 70 καταγγελίες/παράπονα καταναλωτών για θέματα ταχυμεταφορών, όταν το 2019 ο αριθμός καταγγελιών σε μια ημέρα δεν ξεπερνούσε τις 6-7. Επίσης όπως αναφέρουν στελέχη της ρυθμιστικής αρχής, το λάθος των παρόχων ήταν ότι ενώ συνέχιζαν να παραλαμβάνουν αντικείμενα προς παράδοση δεν ενημέρωναν τους καταναλωτές για της πολυήμερες καθυστερήσεις. Χρειάστηκε να παρέμβει η ίδια η ΕΕΤΤ, ο Συνήγορος του Καταναλωτή και η ΓΓ Εμπορίου για να τους υποχρεώσει να αναρτήσουν στους δικτυακούς τόπους των, μήνυμα σχετικό με τις καθυστερήσεις αυτές.