THEPOWERGAME
H ανακοίνωση προ ημερών της Piraeus Tower ΑΕ για την υπογραφή συμφωνίας μίσθωσης χώρων με τον ισχυρό παίκτη της ένδυσης, τον Όμιλο Inditex, επιβεβαιώνει ότι οι εδραιωμένες ξένες αλυσίδες συνεχίζουν να επενδύουν. Ως anchor tenant, η Inditex, ένας από τους παγκόσμιους κολοσσούς της μόδας, με ηγετική θέση στην ελληνική αγορά, αποκτά θέση στο αρχιτεκτονικό τοπόσημο στην αφετηρία της Αθηναϊκής Ριβιέρας, ενώ φέρεται να δρομολογεί επένδυση και στα malls που θα κατασκευαστούν το Ελληνικό.
Με αυτές τις κινήσεις ο ισπανικός όμιλος, που διαθέτει παρουσία στην Ελλάδα με επτά σήματα (τις αλυσίδες Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho και Zara Home), δίνει το στίγμα της στρατηγικής του, σε μια περίοδο που είναι σε εξέλιξη η αναδιοργάνωσή του, μετά τη συγχώνευση με απορρόφηση όλων των θυγατρικών του από τη Zara Ελλάς, νυν ΙΤΧ Ελλάς.
Διαθέτει δίκτυο με περισσότερα από 150 καταστήματα, έχοντας προχωρήσει τα τελευταία χρόνια σε κλείσιμο καταστημάτων και άνοιγμα νέων, ώστε να υποστηρίζουν τη μετάβαση στο νέο concept eco store που προωθεί ο όμιλος παγκοσμίως. Ο ισχυρός παίκτης της αγοράς ένδυσης επιδεικνύει αντανακλαστικά απέναντι στις νέες καταναλωτικές τάσεις, την αυξανόμενη τουριστική κίνηση αλλά και τον ανταγωνισμό από νέα brands που τοποθετούνται στην αγορά, ενώ παίρνει θέση και εν όψει των αλλαγών που θα επιφέρουν οι αναπτύξεις στο Ελληνικό.
Η αύξηση της τουριστικής κίνησης αλλά και οι κινήσεις του ανταγωνισμού δίνουν το έναυσμα για επενδύσεις στρατηγικής σημασίας, όπως η συμφωνία της Inditex στον Πύργο Πειραιά για μίσθωση επιφάνειας 5.850 τ.μ. σε εμβληματικούς χώρους, από το ισόγειο έως και τον 2ο όροφο, όπου θα αναπτυχθούν καταστήματα Zara και Zara Home. Παράγοντες της τοπικής αγοράς εκτιμούν ότι θα ενισχυθεί η πίεση στις μικρές εμπορικές επιχειρήσεις, αλλά ταυτόχρονα βλέπουν οφέλη από δυνητική αύξηση της αγοραστικής κίνησης στην περιοχή.
Τις δικές της κινήσεις δρομολογεί η σουηδική H&M, η οποία φέρεται να σχεδιάζει τοποθέτηση στις εμπορικές αναπτύξεις του Ελληνικού, αν και έχει «παγώσει» τα επεκτατικά της σχέδια τα τελευταία χρόνια, προκειμένου να ανακτήσει τις απώλειες της πανδημίας. Διατηρεί δίκτυο 36 σημείων πώλησης στην Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου καταστήματος με το σήμα COS στην τοπική αγορά (στο εμπορικό κέντρο Golden Hall), ενώ ενισχύει τη θέση της στην Κύπρο. Το επιτελείο της σουηδικής αλυσίδας προβλέπει ανάπτυξη κύκλου εργασιών, ενώ αισιοδοξία επικρατεί και στην ηγετική ομάδα της Inditex, μετά τις καλές επιδόσεις που φέρεται να πέτυχε το 2022. Ας σημειωθεί ότι τα εμπορικά σήματα των δύο πολυεθνικών πραγματοποιούν τζίρο πάνω από 600 εκατ. ευρώ στην Ελλάδα.
Οι νέοι παίκτες
Η ισχυρή θέση, πάντως, δεν πτοεί την είσοδο νέων παικτών στην αγορά ένδυσης. Ενδεικτικά σημειώνεται η είσοδος της πολωνικής Pepco, η οποία άνοιξε το πρώτο της κατάστημα στο Piraeus Retail Park πέρυσι τον Μάιο και μέχρι το τέλος του έτους αριθμούσε ήδη 8 καταστήματα. Αξιοσημείωτο είναι επίσης το ντεμπούτο της Sinsay, της «πολωνικής Zara», όπως είθισται να την αποκαλούν, η οποία εγκαινίασε την παρουσία της στην Κρήτη, στο Talos Plaza του Ηρακλείου, και ετοιμάζεται να ανοίξει άλλα 6-7 καταστήματα φέτος. Την ίδια στιγμή, η τουρκικών συμφερόντων LC Waikiki επεκτείνει με ταχείς ρυθμούς το δίκτυό της, αριθμώντας 11 καταστήματα, μετά τα πρόσφατα εγκαίνια στο Ηράκλειο της Κρήτης, στην ίδια πιάτσα που άνοιξε και η πολωνική Sinsay, στο εμπορικό κέντρο Talos Plaza. Στοχεύει σε δίκτυο άνω των 30 καταστημάτων στην ελληνική επικράτεια με ορίζοντα τριετίας, ενώ στην τελική ευθεία είναι οι επενδύσεις που δρομολογεί σε δύο ακόμη καταστήματα, σε Καβάλα και Γιάννενα.
Σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά έχουν όμως κι άλλα τουρκικά σήματα ένδυσης. Εξάλλου, η γειτονική χώρα έχει παράδοση στη βιομηχανία υφασμάτων και ένδυσης, αλλά πλήττεται τα τελευταία χρόνια από πληθωρισμό και κατάρρευση του εθνικού νομίσματος. Η κρίση έχει στρέψει πολλές τοπικές εταιρείες σε αγορές του εξωτερικού. Στην Ελλάδα ενδεικτική είναι επίσης η ανάπτυξη της Penti, αλυσίδας εσωρούχων, καθώς και τα σχέδια της Vakko, οίκου μόδας και luxury προϊόντων που έχει ιδρύσει εταιρεία στην Ελλάδα.
Σχέδια για τo Ελληνικό
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι τα εμπορικά κέντρα που αναπτύσσονται στο Ελληνικό αναμένεται να προσδώσουν προστιθέμενη αξία στην αγορά, μεγαλώνοντας την πίτα. Εμπορικά κέντρα όπως το Vouliagmenis Mall και το Marina Galleria έχουν προσελκύσει δημοφιλή brands πριν ακόμη αναπτυχθούν. Στο πλαίσιο αυτό, κυοφορούνται συμφωνίες για boutique από οίκους όπως Dior, Cartier, Rolex, ενώ ο όμιλος LVMH φέρεται να σχεδιάζει την ανάπτυξη κι άλλων σημάτων του χαρτοφυλακίου του, πέραν της «ναυαρχίδας» του, Louis Vuitton.
Σημειώνεται ότι εκτός των ξένων εταιρειών, σχέδια επέκτασης έχουν και οι ελληνικοί όμιλοι που δραστηριοποιούνται στην ένδυση. Για παράδειγμα, η Αττικά Πολυκαταστήματα δρομολογεί συνεργασίες με ξένους οίκους στο πλαίσιο των επενδύσεων που σχεδιάζει στα εμπορικά κέντρα του Ελληνικού, σε συνέχεια του προσυμφώνου που έχει υπογραφεί με τη Lamda Development. Επίσης, τα δικά του σχέδια προωθεί ο Όμιλος Fais, καθώς και ελληνικές αλυσίδες, όπως Attrattivo, ALE, BSB, Funky Buddha κ.λπ.