THEPOWERGAME
Μπαράζ επενδύσεων, ύψους 80 εκατ. ευρώ, την επόμενη τετραετία δρομολογεί η εταιρεία Βενέτης, η οποία προωθεί την εξυγίανση της Παγωτά Δωδώνη, προχωρεί σε δυναμική είσοδο στην αγορά των Dark Kitchens, επεκτείνεται μέσω εξαγορών δικτύων στον χώρο της εστίασης, δημιουργεί νέα concepts, ενώ εγκαινίασε δύο χώρους εστίασης στην Εθνική Πινακοθήκη, το Café Εστιατόριο «Κ. Παρθένης» και το Café Ilissos.
Το αναπτυξιακό πλάνο προβλέπει την κατασκευή κτιριακών εγκαταστάσεων σε νέα μονάδα στη Βοιωτία, την προμήθεια μηχανολογικού εξοπλισμού, σύγχρονων και φιλικών στο περιβάλλον γραμμών παραγωγής, αλλά και την εξαγορά της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη, καθώς και επενδύσεις σε νέα καταστήματα.
Η εταιρεία εκπαιδεύεται στις κρίσεις και, έχοντας ισχυροποιήσει τα μεγέθη της μετά την πανδημία και την ενεργειακή λαίλαπα, ετοιμάζεται να αντιμετωπίσει τις νέες κρίσεις που θα έρθουν, όπως η επισιτιστική, η κλιματική, πιθανόν μια τραπεζική κρίση και ίσως νέες πολεμικές συρράξεις, σύμφωνα με τον Παναγιώτη Μονεμβασιώτη, βασικό μέτοχο και πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας.
Στο πλαίσιο εκδήλωσης για την παρουσίαση του τετραετούς επενδυτικού πλάνου της Βενέτης, μίλησε για το ισχυρό μέγεθος που έχει χτίσει ο όμιλος στα 75 χρόνια παρουσίας του στην αγορά, με 17 εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε όλο το φάσμα της εστίασης, με περίπου 2.000 εργαζομένους και 125 καταστήματα. Στόχος πλέον είναι να φτάσει τα 145-150 σημεία πώλησης μέχρι το τέλος του 2023, με περαιτέρω επέκταση στο πλαίσιο του πλάνου τετραετίας μέσω εξαγορών δικτύων λιανικής πώλησης.
Στο διάστημα αυτό προβλέπεται αύξηση πάνω από τα 200 εκατ. ευρώ των πωλήσεων του σήματος Βενέτη από περίπου 110 εκατ. ευρώ το 2022. Σημειώνεται ότι πέρυσι ο κύκλος εργασιών της μητρικής εταιρείας ανήλθε σε 52,3 εκατ. ευρώ, με αύξηση 24%, ενώ στο α’ τρίμηνο του 2023 οι πωλήσεις του ομίλου ενισχύθηκαν κατά 12%. Πέρυσι το EBITDA ανήλθε στα 8,7 εκατ. ευρώ, με μείωση 24%, σύμφωνα με τα στοιχεία της εταιρείας. Ο κ. Μονεμβασιώτης σημείωσε ότι η αύξηση τζίρου το 2022 σε σχέση με το 2019 είναι της τάξης του 10%, αλλά χωρίς τις ανατιμήσεις (περίπου 6,5%) η αύξηση υπολογίζεται σε 3,5%.
Οι επενδύσεις καρέ-καρέ
Η εταιρεία είναι αντιμέτωπη με προκλήσεις, με βασικότερη τη γραφειοκρατία. Τα τελευταία 4 χρόνια προσπαθεί να μετεγκαταστήσει μονάδα παραγωγής που διαθέτει σε κατοικημένη περιοχή στη Λυκόβρυση στη Βοιωτία, αλλά λόγω γραφειοκρατικών κωλυμάτων καθυστερεί. Η γραφειοκρατία ευθύνεται για το ότι η εταιρεία έχει χάσει αναπτυξιακά προγράμματα κι έχει αναστείλει επένδυση 30 εκατ. ευρώ, όπως τονίζει ο κ. Μονεμβασιώτης. Όπως πρόσθεσε, η σειρά Veneti family μεγαλώνει, με αναπτυσσόμενη παρουσία στο εξωτερικό, αλλά για να παραχθούν οι ποσότητες που απαιτεί η ζήτηση θα πρέπει να ολοκληρωθεί η νέα μονάδα παραγωγής.
Υπενθύμισε επίσης τα προβλήματα γραφειοκρατίας που αντιμετώπισε με τις επενδύσεις στα καταστήματα της Ομόνοιας, στα ξενοδοχεία Μπάγκειον και Μέγας Αλέξανδρος. Ενδεικτικά, το Μπάγκειον μισθώθηκε το 2006, για να ανοίξει 14 χρόνια μετά, το 2020, και το Μέγας Αλέξανδρος μισθώθηκε το 2012, ενώ εκκρεμούν εγκρίσεις από μια σειρά υπηρεσίες. Έπειτα από καθυστερήσεις, μέσα στους επόμενους μήνες αναμένεται να επαναλειτουργήσει και το ιστορικό μπαρ-εστιατόριο Jackson Hall στο Κολωνάκι. Ο σχεδιασμός προβλέπει στο ισόγειο κατάστημα να στεγαστεί ένα Artisan Bakery και στον 1ο όροφο να λειτουργήσει American Bar.
Όσον αφορά το Veneti Go, το «μικρότερο» concept της εταιρείας Βενέτη, αριθμεί σήμερα δύο καταστήματα, στην Πλατεία Μοναστηρακίου και στη γωνία των οδών Ιπποκράτους και Πανεπιστημίου, ενώ μέσα στο 2023 αναμένεται να λειτουργήσουν άλλα 18. Για την ανάπτυξη του δικτύου η Βενέτης μελετά εξαγορές μικρών δικτύων ή/και πρόταση συνεπένδυσης προς νέους συνεργάτες, δεδομένης της αύξησης του κόστους (ένα κατάστημα, από 160.000 ευρώ, απαιτεί πλέον επένδυση 300.000 ευρώ). Σημειώνεται ότι η εταιρεία έχει προϋπολογίσει σχεδόν 20 εκατ. ευρώ για εξαγορές στο πλαίσιο του 4ετούς επενδυτικού πλάνου της.
Η Cremeria Veneti, το Boutique Γαλακτοπωλείο της εταιρείας Βενέτη, διαθέτει σήμερα 7 σημεία πώλησης, ενώ σημαντικό μερίδιο πωλήσεων πραγματοποιείται μέσα από πλατφόρμες take away. Συνεργάζεται ήδη με την πλατφόρμα Wolt, ενώ άμεσα θα ξεκινήσει συνεργασία και με την efood.
Η εταιρεία ανακοίνωσε επίσης ένα νέο concept, το Tailor Made Coffee Roasters, που δημιούργησε σε συνεργασία με την ομάδα του Tailor Made, με πρώτο πιλοτικό κατάστημα στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, στην οδό Περικλέους 37. Πρόκειται για ένα concept ποιοτικού καφέ-καφεκοπτείου, που συνδυάζει τον καφέ με κατηγορίες όπως ζεστό και κρύο σνακ, σάντουιτς, γαλακτοκομικά, γλυκά, παγωτό, χυμούς, ψωμιά ειδικής διατροφικής αξίας και τυποποιημένα προϊόντα.
Η διάσωση της Παγωτά Δωδώνη
Εν τω μεταξύ, βρέθηκε λύση για την εξυγίανση της εταιρείας Παγωτά Δωδώνη. Η διοίκηση της Βενέτης αύξησε το αρχικό τίμημα κατά 15% και αποδέχθηκε πρόταση των πιστωτριών τραπεζών, που προβλέπει ότι η διαδικασία εξυγίανσης θα ολοκληρωθεί σε μια τριετία. Σύμφωνα με τον κ. Μονεμβασιώτη, σχεδιάζεται αναβάθμιση του δικτύου, που αριθμεί 12 καταστήματα.
Η αναδίπλωση στις χώρες του εξωτερικού
Ο Όμιλος Βενέτη δίνει έμφαση σε επενδύσεις στην Ελλάδα, ενώ αναθεωρεί τη στρατηγική του για επέκταση δικτύου στο εξωτερικό. Ενδεικτικά σημειώνεται ότι διέκοψε σύμβαση με την Αίγυπτο μετά την υποτίμηση του τοπικού νομίσματος, σε συνέχεια του δανεισμού της χώρας από το ΔΝΤ. Η κρίση έφερε επιπλέον φόρο στα προϊόντα ζύμης, ενώ ο πληθωρισμός στη χώρα εκτοξεύθηκε στο 32%. H Βενέτης αναθεώρησε επίσης σχέδια επέκτασης στο Λονδίνο μετά το Brexit, λόγω έλλειψης εργατικών χεριών και υψηλού κόστους για ενοίκια και άλλες δαπάνες.
Οι προκλήσεις
Πέρα από τη γραφειοκρατία και τις καθυστερήσεις στις άλλες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η εταιρεία, δεν είναι πλέον τόσο σημαντικά τα ενεργειακά κόστη και οι ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες, καθώς αποκλιμακώνονται, όσο είναι η αύξηση του κόστους εργασίας και κυρίως η έλλειψη ανθρώπινου δυναμικού. Είναι ενδεικτικό, σύμφωνα με τον επικεφαλής της Βενέτης, ότι πέρυσι έλειψαν περίπου 60.000 εργαζόμενοι στην ευρύτερη αγορά της εστίασης και φέτος, λόγω της αύξησης του τουρισμού, τα κενά θα ξεπεράσουν τις 100.000 θέσεις εργασίας. Μιλώντας για την αύξηση του κόστους εργασίας, σημείωσε ότι μετά την πανδημία οι νέοι δεν ενδιαφέρονται να δουλέψουν στην εστίαση, διότι βολεύονται με τα 500 ευρώ του επιδόματος ανεργίας και το χαρτζιλίκι των γονιών.
«Με απλά λόγια, αν θέλαμε να παράξουμε 1.000 κιλά ψωμί πριν από την κρίση, θέλαμε 10 εργαζομένους. Σήμερα θέλουμε 13, διότι ο εργαζόμενος έχει χάσει την ελπίδα του και το ενδιαφέρον του για δουλειά», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Μιλώντας για το εξωτερικό, σημείωσε ότι σήμερα οι επιχειρήσεις στο Λονδίνο πρέπει να πληρώσουν τον εργαζόμενο 2.200-2.500 λίρες. Στην Αμερική τα εστιατόρια λειτουργούν με Μεξικανούς, ενώ στην Ιταλία στις κουζίνες δουλεύουν εργαζόμενοι από το Μπαγκλαντές. Προέβλεψε δε ότι αυτές οι τάσεις θα έρθουν και στη χώρα μας και αυτές οι εθνικότητες θα δουλέψουν σε λίγα χρόνια στο σέρβις και αργότερα στην υποδοχή.