Γ.Δ.
1427.88 +0,30%
ACAG
-1,02%
5.84
CENER
-0,20%
9.88
CNLCAP
0,00%
7.4
DIMAND
+1,18%
8.6
NOVAL
-0,72%
2.7
OPTIMA
-0,17%
11.82
TITC
-0,35%
28.8
ΑΑΑΚ
0,00%
6.45
ΑΒΑΞ
-0,42%
1.42
ΑΒΕ
+1,10%
0.458
ΑΔΜΗΕ
-1,12%
2.21
ΑΚΡΙΤ
-9,09%
0.8
ΑΛΜΥ
+0,94%
2.69
ΑΛΦΑ
-0,68%
1.599
ΑΝΔΡΟ
-1,55%
6.36
ΑΡΑΙΓ
+0,87%
11.62
ΑΣΚΟ
+1,68%
3.03
ΑΣΤΑΚ
+0,90%
6.76
ΑΤΕΚ
0,00%
0.418
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.5
ΑΤΤ
+0,91%
11.15
ΑΤΤΙΚΑ
-1,16%
2.56
ΒΑΡΝΗ
0,00%
0.24
ΒΙΟ
0,00%
5.93
ΒΙΟΚΑ
-1,22%
2.42
ΒΙΟΣΚ
+0,39%
1.3
ΒΙΟΤ
-9,48%
0.21
ΒΙΣ
0,00%
0.142
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.4
ΓΕΒΚΑ
+3,40%
1.52
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
+0,48%
16.68
ΔΑΑ
+0,18%
7.774
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.32
ΔΕΗ
0,00%
11.32
ΔΟΜΙΚ
+0,39%
3.825
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.323
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.505
ΕΕΕ
+0,31%
32.1
ΕΚΤΕΡ
+1,07%
4.25
ΕΛΒΕ
0,00%
5
ΕΛΙΝ
+0,87%
2.32
ΕΛΛ
0,00%
13.35
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
+1,18%
2.57
ΕΛΠΕ
+0,51%
7.89
ΕΛΣΤΡ
+4,61%
2.27
ΕΛΤΟΝ
+1,42%
1.71
ΕΛΧΑ
+0,53%
1.88
ΕΝΤΕΡ
+0,64%
7.9
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.13
ΕΠΣΙΛ
0,00%
12
ΕΣΥΜΒ
+3,94%
1.32
ΕΤΕ
+0,69%
7.834
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.1
ΕΥΔΑΠ
+2,03%
5.53
ΕΥΡΩΒ
+1,07%
2.077
ΕΧΑΕ
0,00%
4.755
ΙΑΤΡ
+2,29%
1.565
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.36
ΙΛΥΔΑ
+0,57%
1.75
ΙΝΚΑΤ
-0,59%
5.03
ΙΝΛΙΦ
-1,69%
4.65
ΙΝΛΟΤ
+0,33%
1.204
ΙΝΤΕΚ
+0,36%
5.57
ΙΝΤΕΡΚΟ
-1,65%
2.38
ΙΝΤΕΤ
-1,20%
1.24
ΙΝΤΚΑ
+1,95%
3.39
ΚΑΡΕΛ
+2,96%
348
ΚΕΚΡ
0,00%
1.35
ΚΕΠΕΝ
0,00%
1.82
ΚΛΜ
+2,55%
1.61
ΚΟΡΔΕ
-0,84%
0.475
ΚΟΥΑΛ
-1,15%
1.2
ΚΟΥΕΣ
-0,38%
5.26
ΚΡΕΚΑ
0,00%
0.28
ΚΡΙ
+0,44%
11.5
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.8
ΚΥΡΙΟ
0,00%
1.14
ΛΑΒΙ
+1,51%
0.872
ΛΑΜΔΑ
+1,74%
7.02
ΛΑΜΨΑ
0,00%
36
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.94
ΛΕΒΚ
-9,46%
0.268
ΛΕΒΠ
0,00%
0.286
ΛΙΒΑΝ
0,00%
0.125
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.4
ΛΟΥΛΗ
+1,15%
2.63
ΜΑΘΙΟ
-3,94%
0.78
ΜΕΒΑ
+1,50%
4.05
ΜΕΝΤΙ
+3,00%
2.75
ΜΕΡΚΟ
0,00%
40.8
ΜΙΓ
-0,83%
3.6
ΜΙΝ
+1,64%
0.62
ΜΛΣ
0,00%
0.57
ΜΟΗ
+0,26%
23.06
ΜΟΝΤΑ
+1,84%
3.32
ΜΟΤΟ
+0,55%
2.74
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.675
ΜΠΕΛΑ
+0,44%
27.22
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
-0,58%
3.41
ΜΠΡΙΚ
-0,80%
1.86
ΜΠΤΚ
-9,48%
0.525
ΜΥΤΙΛ
+0,11%
36.44
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.64
ΝΑΥΠ
+4,26%
0.98
ΞΥΛΚ
+3,44%
0.271
ΞΥΛΠ
+2,82%
0.51
ΟΛΘ
-2,39%
20.4
ΟΛΠ
+0,20%
25.35
ΟΛΥΜΠ
-1,22%
2.43
ΟΠΑΠ
+0,47%
14.87
ΟΡΙΛΙΝΑ
+0,22%
0.896
ΟΤΕ
-3,70%
13.29
ΟΤΟΕΛ
+0,35%
11.52
ΠΑΙΡ
0,00%
1.13
ΠΑΠ
-0,81%
2.46
ΠΕΙΡ
+0,95%
3.626
ΠΕΤΡΟ
+1,19%
8.48
ΠΛΑΘ
+0,13%
3.83
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14.9
ΠΡΔ
0,00%
0.26
ΠΡΕΜΙΑ
+0,70%
1.144
ΠΡΟΝΤΕΑ
+0,73%
6.9
ΠΡΟΦ
-0,11%
4.64
ΡΕΒΟΙΛ
+5,00%
2.1
ΣΑΡ
+1,10%
11.02
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.034
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.339
ΣΙΔΜΑ
+3,21%
1.61
ΣΠΕΙΣ
+0,92%
6.6
ΣΠΙ
+3,40%
0.67
ΣΠΥΡ
-9,68%
0.14
ΤΕΝΕΡΓ
-0,30%
19.64
ΤΖΚΑ
0,00%
1.49
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.2
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.636
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΙΕΡ
0,00%
0.359
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.05
ΦΡΙΓΟ
+3,48%
0.238
ΦΡΛΚ
-0,51%
3.88
ΧΑΙΔΕ
+3,88%
0.67

ΙΕΛΚΑ: 390 ευρώ κερδίζουν οι καταναλωτές από τις προσφορές

Το ποσό των 390 ευρώ εκτιμάται ότι είναι το μέσο ετήσιο όφελος που είχαν οι Έλληνες καταναλωτές για το προηγούμενο έτος, από τις προσφορές και τις εκπτώσεις που τους παρείχαν οι μεγάλες αλυσίδες των σούπερ μάρκετ, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ.

Τα στοιχεία της ετήσιας πανελλήνιας έρευνας του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) 2014-2023, με δείγμα 2.000 καταναλωτές από όλη την Ελλάδα, η οποία πραγματοποιήθηκε την περίοδο Δεκέμβριος 2022-Ιανουάριος 2023, δείχνουν ότι οι Έλληνες στην προσπάθεια τους να εξοικονομήσουν χρήματα κυνηγούν όλο και περισσότερο τις προσφορές και εκπτώσεις που παρέχουν τα σούπερ μάρκετ σε συνεργασία με τους προμηθευτές μέσα από πρακτικές έξυπνων αγορών, αποκομίζοντας σημαντικά οφέλη.

Η μέση εξοικονόμηση που προκύπτει από την στάθμιση του συνόλου ανέρχεται σε 13% ποσοστό σταθερό σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, αλλά αυξημένο σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Όπως σημειώνεται στην έρευνα του ΙΕΛΚΑ, το ποσοστό αυτό είναι πολύ κοντά στην πραγματική εξοικονόμηση που καταγράφεται σε προηγούμενη έρευνα του Ινστιτούτου για τυπικό καλάθι δημοφιλών προϊόντων. Στην οικονομική ανάλυση της έρευνας εκείνης προκύπτει ότι κατά μέσο όρο ο καταναλωτής για το τυπικό καλάθι που συχνά αγοράζει, εξοικονομεί περίπου 15,4% χάρη στις προωθητικές ενέργειες. Οι μεγαλύτερες εξοικονομήσεις εμφανίζονται στα απορρυπαντικά και είδη υγιεινής με περίπου 25-30% ανάλογα την κατηγορία και στα ξηρά τρόφιμα κατά περίπου 15-20% ανάλογα την κατηγορία. Όλες οι κατηγορίες παρουσιάζουν εξοικονομήσεις οι οποίες σε καμία περίπτωση δεν πέφτουν κάτω του 5%.

Πρακτικά, η συνολική αξία προσφορών και εκπτώσεων στις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ αντιστοιχεί κατά μέσο όρο σε όφελος που πλησιάζει τα 400 ευρώ ετησίως για το 2022-23, λόγω και της αύξησης της δαπάνης των νοικοκυριών εξαιτίας των πληθωριστικών πιέσεων. Η αξία αυτή είναι αυξανόμενη σε ετησία βάση την τελευταία 10ετία με εξαίρεση το 2016, χρονιά υπολειτουργίας δύο εκ των τότε σημαντικότερων αλυσίδων σουπερμάρκετ της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι αυτό το όφελος είναι πολύ σημαντικότερο από το αντίστοιχο όφελος της προηγούμενης δεκαετίας εξαιτίας της αύξησης της δαπάνης των νοικοκυριών σε είδη παντοπωλείου. Συνολικά η μέση εξοικονόμηση ανά νοικοκυριό εκτιμάται σε πάνω από 3.000 ευρώ για την τελευταία 8ετία, ενώ η συνολική αξία που έχει δοθεί σε 10 χρόνια ξεπερνά τα 12 δισ. ευρώ.

Η πλειοψηφία του κοινού, 5 στους 10, εξοικονομούν τουλάχιστον 10% της αξίας των αγορών τους, ενώ μόλις 1 στους 10 δηλώνουν ότι δεν εξοικονομούν τίποτα, ενώ 3 στους 5 δηλώνουν ότι εξοικονομούν πάνω από 10% από τη συνολική αξία των αγορών τους. Τα ποσοστά αυτά είναι ιδιαίτερα υψηλά και δείχνουν πόσο σημαντικό είναι το όφελος που αποκομίζει το μεγαλύτερο μέρος των καταναλωτών. Τα ποσοστά αυτά είναι αντίστοιχα του επιπέδου των ανατιμήσεων που καταγράφονται τους τελευταίους μήνες και δείχνουν ότι οι καταναλωτές έχουν τη δυνατότητα με έξυπνες αγορές να μετριάσουν αυτό το επιπλέον κόστος. Σύμφωνα με την έρευνα, η πλειοψηφία των καταναλωτών σε ποσοστό 52% θεωρεί ότι οι προσφορές και οι εκπτώσεις στα καταστήματα του οργανωμένου λιανεμπορίου τους βοηθούν στην αντιμετώπιση των ανατιμήσεων.

Στο πλαίσιο της έρευνας εξετάστηκαν και άλλες απόψεις των καταναλωτών γύρω από τις προσφορές οι οποίες δείχνουν μία σταδιακή αλλαγή. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ το 2017 το 74% των ερωτώμενων κυνηγούσε τις προσφορές και τις εκπτώσεις στο σούπερ μάρκετ, αυτό το ποσοστό το 2021 είχε διαμορφωθεί σε μόλις 58% για να αυξηθεί το 2022 στο 63%. Αυτή η εξέλιξη αντικατοπτρίζει την ανάγκη των καταναλωτών στη συγκεκριμένη χρονική συγκυρία για να εξοικονομήσουν χρήματα. Παράλληλα όμως αυξάνεται και η επίδραση που έχουν οι προσφορές και οι εκπτώσεις στην επιλογή καταστήματος. Το ποσοστό των καταναλωτών που επίλεγε κατάστημα με κύριο λόγο τις προσφορές είχε μειωθεί από 63% το 2017 σε 41% το 2021, για να αυξηθεί το 2022 και πάλι στο 51%, κάτι που δείχνει ότι πλέον η διάθεση προϊόντων σε τιμές ευκαιρίας αποτελεί εκ έντονο σημείο διαφοροποίησης ανάμεσα στις αλυσίδες σουπερμάρκετ.

Χαρακτηριστικό της ανάγκης των καταναλωτών για διαμόρφωση τιμών σε χαμηλότερα επίπεδα είναι το γεγονός ότι το 43% του κοινού δηλώνει ότι προτιμάει περισσότερες προσφορές, παρά χαμηλές τιμές, έναντι 44% το 2021 και 57% το 2017. Αυτή η σταθεροποίηση δείχνει ότι οι καταναλωτές έχουν ανάγκη τόσο τις χαμηλές τιμές, όσο και τις εκπτωτικές ενέργειες. Αυτό το 43% του κοινού θεωρεί ότι μέσω της αναζήτησης και επιλογής προσφορών και εκπτώσεων έχει τη δυνατότητα τόσο για μεγαλύτερες εξοικονομήσεις, όσο και για προσαρμογή στις δικές τους εξατομικευμένες ανάγκες της εξοικονόμησης χρημάτων. Από την άλλη πλευρά όμως, ένα σημαντικό κομμάτι των καταναλωτών δεν έχει ενδεχομένως την ενέργεια ή τον χρόνο για την πλήρη αξιοποίηση των εκπτωτικών δράσεων και ως εκ τούτου προτιμάει περισσότερο τις χαμηλότερες τιμές.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!