Γ.Δ.
1448.86 0,00%
ACAG
0,00%
5.72
BOCHGR
0,00%
4.52
CENER
0,00%
9.3
CNLCAP
0,00%
7.2
DIMAND
0,00%
8
NOVAL
0,00%
2.3
OPTIMA
0,00%
12.78
TITC
0,00%
40
ΑΑΑΚ
0,00%
4.48
ΑΒΑΞ
0,00%
1.52
ΑΒΕ
0,00%
0.438
ΑΔΜΗΕ
0,00%
2.59
ΑΚΡΙΤ
0,00%
0.705
ΑΛΜΥ
0,00%
4.56
ΑΛΦΑ
0,00%
1.576
ΑΝΔΡΟ
0,00%
6.32
ΑΡΑΙΓ
0,00%
10.08
ΑΣΚΟ
0,00%
2.81
ΑΣΤΑΚ
0,00%
7
ΑΤΕΚ
0,00%
0.426
ΑΤΡΑΣΤ
0,00%
8.76
ΑΤΤ
0,00%
0.662
ΑΤΤΙΚΑ
0,00%
2.23
ΒΙΟ
0,00%
5.33
ΒΙΟΚΑ
0,00%
1.89
ΒΙΟΣΚ
0,00%
1.6
ΒΙΟΤ
0,00%
0.258
ΒΙΣ
0,00%
0.144
ΒΟΣΥΣ
0,00%
2.18
ΓΕΒΚΑ
0,00%
1.38
ΓΕΚΤΕΡΝΑ
0,00%
18.42
ΔΑΑ
0,00%
7.974
ΔΑΙΟΣ
0,00%
3.52
ΔΕΗ
0,00%
11.87
ΔΟΜΙΚ
0,00%
2.8
ΔΟΥΡΟ
0,00%
0.25
ΔΡΟΜΕ
0,00%
0.306
ΕΒΡΟΦ
0,00%
1.72
ΕΕΕ
0,00%
32.62
ΕΚΤΕΡ
0,00%
1.82
ΕΛΒΕ
0,00%
4.78
ΕΛΙΝ
0,00%
2.23
ΕΛΛ
0,00%
14.8
ΕΛΛΑΚΤΩΡ
0,00%
1.97
ΕΛΠΕ
0,00%
7.185
ΕΛΣΤΡ
0,00%
2.02
ΕΛΤΟΝ
0,00%
1.852
ΕΛΧΑ
0,00%
1.87
ΕΠΙΛΚ
0,00%
0.132
ΕΣΥΜΒ
0,00%
1.195
ΕΤΕ
0,00%
7.592
ΕΥΑΠΣ
0,00%
3.28
ΕΥΔΑΠ
0,00%
5.86
ΕΥΡΩΒ
0,00%
2.224
ΕΧΑΕ
0,00%
4.52
ΙΑΤΡ
0,00%
1.505
ΙΚΤΙΝ
0,00%
0.336
ΙΛΥΔΑ
0,00%
1.98
ΙΝΚΑΤ
0,00%
4.89
ΙΝΛΙΦ
0,00%
4.7
ΙΝΛΟΤ
0,00%
1.02
ΙΝΤΕΚ
0,00%
5.9
ΙΝΤΕΡΚΟ
0,00%
2.54
ΙΝΤΕΤ
0,00%
1.05
ΙΝΤΚΑ
0,00%
2.84
ΚΑΡΕΛ
0,00%
336
ΚΕΚΡ
0,00%
1.2
ΚΕΠΕΝ
0,00%
2.04
ΚΛΜ
0,00%
1.465
ΚΟΡΔΕ
0,00%
0.426
ΚΟΥΑΛ
0,00%
1.186
ΚΟΥΕΣ
0,00%
5.84
ΚΡΙ
0,00%
14.95
ΚΤΗΛΑ
0,00%
1.91
ΚΥΡΙΟ
0,00%
0.994
ΛΑΒΙ
0,00%
0.76
ΛΑΜΔΑ
0,00%
7.16
ΛΑΜΨΑ
0,00%
37
ΛΑΝΑΚ
0,00%
0.9
ΛΕΒΚ
0,00%
0.27
ΛΕΒΠ
0,00%
0.26
ΛΟΓΟΣ
0,00%
1.52
ΛΟΥΛΗ
0,00%
2.86
ΜΑΘΙΟ
0,00%
0.61
ΜΕΒΑ
0,00%
3.99
ΜΕΝΤΙ
0,00%
2.15
ΜΕΡΚΟ
0,00%
38
ΜΙΓ
0,00%
2.84
ΜΙΝ
0,00%
0.5
ΜΟΗ
0,00%
20.16
ΜΟΝΤΑ
0,00%
3.69
ΜΟΤΟ
0,00%
2.69
ΜΟΥΖΚ
0,00%
0.605
ΜΠΕΛΑ
0,00%
25.16
ΜΠΛΕΚΕΔΡΟΣ
0,00%
3.75
ΜΠΡΙΚ
0,00%
2.16
ΜΠΤΚ
0,00%
0.55
ΜΥΤΙΛ
0,00%
33.18
ΝΑΚΑΣ
0,00%
2.86
ΝΑΥΠ
0,00%
0.808
ΞΥΛΚ
0,00%
0.269
ΞΥΛΠ
0,00%
0.334
ΟΛΘ
0,00%
21.9
ΟΛΠ
0,00%
30.35
ΟΛΥΜΠ
0,00%
2.34
ΟΠΑΠ
0,00%
15.5
ΟΡΙΛΙΝΑ
0,00%
0.812
ΟΤΕ
0,00%
14.72
ΟΤΟΕΛ
0,00%
10.26
ΠΑΙΡ
0,00%
0.992
ΠΑΠ
0,00%
2.37
ΠΕΙΡ
0,00%
3.854
ΠΕΡΦ
0,00%
5.41
ΠΕΤΡΟ
0,00%
8.28
ΠΛΑΘ
0,00%
3.94
ΠΛΑΚΡ
0,00%
14
ΠΡΔ
0,00%
0.27
ΠΡΕΜΙΑ
0,00%
1.274
ΠΡΟΝΤΕΑ
0,00%
6.8
ΠΡΟΦ
0,00%
5.22
ΡΕΒΟΙΛ
0,00%
1.75
ΣΑΡ
0,00%
10.9
ΣΑΡΑΝ
0,00%
1.07
ΣΑΤΟΚ
0,00%
0.028
ΣΕΝΤΡ
0,00%
0.334
ΣΙΔΜΑ
0,00%
1.585
ΣΠΕΙΣ
0,00%
5.9
ΣΠΙ
0,00%
0.504
ΣΠΥΡ
0,00%
0.138
ΤΕΝΕΡΓ
0,00%
19.99
ΤΖΚΑ
0,00%
1.5
ΤΡΑΣΤΟΡ
0,00%
1.05
ΤΡΕΣΤΑΤΕΣ
0,00%
1.628
ΥΑΛΚΟ
0,00%
0.162
ΦΛΕΞΟ
0,00%
8.1
ΦΡΙΓΟ
0,00%
0.226
ΦΡΛΚ
0,00%
3.735
ΧΑΙΔΕ
0,00%
0.6

Η ναυπηγική βιομηχανία ως μοχλός ανάπτυξης της οικονομίας

Βασίλης Κορκίδης
Ο Βασίλης Κορκίδης είναι πρόεδρος στο Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (ΕΒΕΠ) και του Περιφερειακού Επιμελητηριακού Συμβουλίου Αττικής (ΠΕΣΑ)

Η επιχειρούμενη αναζωογόνηση του ναυπηγικού τομέα στην παρούσα οικονομική συγκυρία δεν μπορεί παρά να βρίσκει συμπαραστάτη το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς (Ε.Β.Ε.Π.). Είναι οξύμωρο η ισχυρότερη ναυτιλία στον κόσμο να στερείται των κατάλληλων υποδομών για την υποστήριξη του στόλου της αλλά και για την κατασκευή νεότευκτων μονάδων, όπως συνέβαινε στο παρελθόν πριν οι άστοχες πολιτικές που ακολουθήθηκαν «παγώσουν» τον τομέα των ναυπηγείων.

Ο ελληνικός εφοπλισμός που ηγείται μακράν παγκοσμίως της ανανέωσης του στόλου, με ιδιαίτερα ποιοτικά χαρακτηριστικά, σήμερα παραγγέλνει κάθε τύπο εμπορικού πλοίου στα ναυπηγεία της Ασίας τα οποία μονοπωλούν σχεδόν την παγκόσμια αγορά. Είναι προφανές ότι η αναζωογόνηση του ναυπηγικού τομέα στην ελληνική επικράτεια θα αλλάξει τα δεδομένα ενισχύοντας σε πρώτη φάση τον τομέα των ναυπηγοεπισκευών με ό,τι αυτό θετικό συνεπάγεται.

Όσον αφορά στις ναυπηγοεπισκευές δεν έχουμε παρά να δούμε τα στατιστικά στοιχεία της δράσης που αναπτύχθηκε στο ναυπηγείο της ONEX στη Σύρο μέσα στο 2020. Ειδικότερα στο εμπορικό σκέλος εξυπηρετήθηκαν 91 πλοία με μέσο όρο διάρκειας επισκευών τις 7,9 ημέρες, πέντε τοποθετήσεις scrubbers (συστήματα καθαρισμού των παραγόμενων αερίων καύσης), 27 εγκαταστάσεις συστημάτων ballast water treatment (σύστημα καθαρισμού του θαλασσινού νερού που αξιοποιείται στην ευστάθεια του σκάφους). Το 80% των πλοίων που εξυπηρετήθηκαν από τη γιάρδα της Σύρου είναι ελληνικής ιδιοκτησίας και 20% διεθνούς.

Αντίστοιχα στο αμυντικό σκέλος καταγράφηκε η πλήρης ανακατασκευή δυο δεξαμενών του Πολεμικού Ναυτικού με κόστος 16% χαμηλότερο και διάρκειας τέσσερις φορές γρηγορότερη από την τελευταία χρονικά επισκευή το 2015, με συγχαρητήρια από την ηγεσία του Πολεμικού Ναυτικού. Σύμφωνα με τα στοιχεία της διοίκησης του Νεωρίου οι άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας είναι περίπου 800.

Όσο αφορά στον απολογισμό του επενδυτικού σκέλους στο σχέδιο εξυγίανσης μέχρι 31.12.2020 τα στοιχεία δείχνουν ότι δόθηκαν συνολικά 28 εκατ. ευρώ εκ των οποίων, 10,5 εκατ. ευρώ σε εργαζόμενους, 1 εκ. ευρώ σε προμηθευτές, 1,5 εκατ. ευρώ σε δημόσιο, ασφαλιστικά ταμεία και τράπεζες, 15 εκατ. σε έργα υποδομών. Είναι προφανές ότι η αναζωογόνηση των δύο άλλων ναυπηγικών μονάδων που βρίσκονται εγκατεστημένες στο Πέραμα και την Ελευσίνα θα συμπαρασύρει στην αναζωογόνηση και το cluster των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο οι οποίες και δραστηριοποιούνται γύρω από τις ναυπηγοεπισκευές αλλά και την παραγωγή προϊόντων και υλικών για κάθε τύπο πλοίου.

Πρόσφατα το Επιμελητήριο, με επιστολή του στα συναρμόδια υπουργεία, υποστήριξε τη θέση, ότι οι ελληνικές ναυπηγικές μονάδες μπορούν να ναυπηγήσουν κάθε τύπο πλοίου δεδομένου ότι υπάρχει ζέουσα τεχνογνωσία η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι το έργο των ναυπηγικών μονάδων είναι διασφαλισμένο. Δεν έχουμε παρά να εστιάσουμε στην ακτοπλοΐα.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, το προσεχές διάστημα αρκετές από μονάδες της θα πρέπει να αποσυρθούν καθώς είτε δεν επιδέχονται μετασκευών εκσυγχρονισμού για να είναι σύμφωνες με τα δεδομένα του πλαισίου που έχει καθορίσει ο ΙΜΟ για την περιβαλλοντικό αποτύπωμα της ναυτιλίας γενικότερα. Η σημασία της ακτοπλοΐας για τις νησιωτικές οικονομίες αλλά και για την διασφάλιση της εδαφικής συνοχής της χώρας έχει φωτιστεί δεόντως, τόσο μέσα από την μελέτη του ΙΟΒΕ, όσο και από τις ετήσιες μελέτες-αναλύσεις της XRTC.

Ο ακτοπλοϊκός στόλος απασχολεί έναν μεγάλο αριθμό του ναυτεργατικού δυναμικού της χώρας, συμβάλλει στη διατήρηση επίσης μεγάλου αριθμού θέσεων εργασίας στην ξηρά, σε υποστηρικτικές προς το πλοίο υπηρεσίες, αλλά και στο ευρύτερο «Maritime Hellas» cluster των δραστηριοτήτων που αφορούν στο πλοίο. Σήμερα, που η ελληνική ναυπηγική βιομηχανία εμφανίζει σημάδια αναγέννησης, με τα ναυπηγεία της Σύρου να κάνουν την έναρξη της νέας εποχής, ίσως είναι μία χρυσή ευκαιρία ο ακτοπλοϊκός στόλος, που αντιμετωπίζει την πρόκληση για μείωση των αέριων ρύπων και άρα του περιβαλλοντικού του αποτυπώματος, αλλά και της αναγκαίας ανανέωσης αρκετών μονάδων του, να αξιοποιήσει τις ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες που υπάρχουν. Είτε για τις μετασκευές, και γιατί όχι, και για τις ναυπηγήσεις νέων μονάδων, καθώς η ανανέωση του στόλου αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία ώστε να ενισχυθεί περαιτέρω η βιομηχανία ναυπηγήσεων με την κατασκευή νέων πλοίων που θα χαρακτηρίζονται από σειρά καινοτομιών, τόσο σχεδιαστικών, όσο και περιβαλλοντικών.

Το Ε.Β.Ε.Π., πρόσφατα, με επιστολή του στα συναρμόδια υπουργεία, υποστήριξε τη θέση, ότι τα ελληνικά ναυπηγεία μπορούν να ναυπηγήσουν κάθε τύπο πλοίου δεδομένου ότι στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες υπάρχει ζέουσα τεχνογνωσία η οποία πρέπει να αξιοποιηθεί. Η ναυπήγηση Ε/Γ-Ο/Γ πλοίων «tailor made» για τις ανάγκες της ελληνικής πολυνησίας στις ελληνικές ναυπηγικές μονάδες, δεν πρέπει να αποτελεί «όνειρο», αλλά μία πραγματικότητα. Άλλωστε, σύμφωνα με τα στοιχεία μελέτης από μόνη της η ακτοπλοϊκή αγορά μπορεί να διασφαλίσει τεράστιο κύκλο εργασιών σε νέες ναυπηγικές επενδύσεις που θα αξιοποιήσουν τις νέες τεχνολογίες και μεθόδους χρηματοδότησης. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι, η Ελλάδα, ως πολυνησιωτική χώρα, είναι αναγκασμένη να ακολουθήσει τον μονόδρομο της αναβάθμισης παλαιότερων πλοίων, αλλά και την αντικατάσταση πολλών παλαιών πλοίων που υπηρετούν το εθνικό δίκτυο θαλασσίων μεταφορών.

Το Ε.Β.Ε.Π. υποστηρίζει, και θα συνεχίσει να στηρίζει, τις ναυπηγοεπισκευαστικές και μεταφορικές δραστηριότητες που ενυπάρχουν στην επιβατηγό ναυτιλία, στοχεύοντας στην προοπτική ανάπτυξης και ανανέωσης του ακτοπλοϊκού μας στόλου. Η συνεισφορά της ακτοπλοΐας στην ελληνική οικονομία με 13,6 δις. ευρώ ή 7,4% του ΑΕΠ και με 8,5% συμμετοχή στην απασχόληση, εάν στηριχθεί όπως σε άλλες χώρες της ΕΕ με κοινοτικά κονδύλια, έχει μεγάλες δυνατότητες μεγέθυνσης.

Διαλυτήριο πλοίων

Και δεν είναι μόνο ο τομέας των ναυπηγήσεων και ναυπηγοεπισκευών. Είναι και ο τομέας των διαλύσεων και ανακύκλωσης πλοίων. Η ανυπαρξία ενός διαλυτηρίου πλοίων στην Ελλάδα με προδιαγραφές λειτουργίας σύμφωνες με τα πρότυπα και την σχετική νομοθεσία της Ε.Ε. συνιστά σοβαρή έλλειψη τόσο για τις ναυτιλιακές μας υποδομές όσο και γενικότερα για την οικονομία. Το Επιμελητήριο είναι προφανές ότι υποστηρίζει και θα υποστηρίξει κάθε προσπάθεια ανάπτυξης διαλυτηρίου πλοίων υπό την προϋπόθεση της λειτουργίας βάσει των κοινοτικό κανονισμών.

Το τελευταίο διάστημα, ελέω της κρίσης που προκάλεσε η πανδημία, και στον τομέα της κρουαζιέρας, έχουμε γίνει μάρτυρες του «πάρτι» που έχει στηθεί στα Τουρκικά διαλυτήρια με τα κρουαζιερόπλοια Satoshi, Marco Polo, Ocean Dream, Grand Celebration και Costa Victoria να οδηγούνται προς διάλυση.

Να σημειωθεί ότι η οικονομία της Τουρκίας έχει να ωφεληθεί από την «εφαρμογή» της κυκλικής οικονομίας δεδομένου ότι πέραν των ποσοτήτων ναυπηγικού χάλυβος που προκύπτει πολλά από τα καθαιρούμενα μηχανικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα μπορεί να χρησιμοποιηθούν σε άλλα πλοία είτε υπό επισκευή είτε σε φάση κατασκευής. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα τουρκικά διαλυτήρια άνοιξαν με τον τομέα των κρουαζιερόπλοιων που διαλύονται και μία νέα second hand αγορά που σχετίζεται όχι με τα μηχανολογικά μέρη του πλοίου αλλά με την αξιοποίηση των υλικών από τους χώρους ενδιαίτησης και τα υλικά από το ξενοδοχειακό τμήμα των πλοίων.

Η συγκεκριμένη αγορά σύμφωνα με τα στοιχεία έχει δημιουργήσει μία νέα τάση καθώς γενικώς η εστίαση, ο τομέας της διακόσμησης αλλά και τα ξενοδοχεία αναζητούν «ευκαιρίες» για εξοπλισμούς που είναι σε καλή κατάσταση αλλά κοστίζουν φθηνότερα σε σύγκριση με άλλες επιλογές. Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι η απόκτηση ναυπηγικού χάλυβα σε μορφή scrap από διαλύσεις πλοίων, μερικά εκ των οποίων υπήρξαν και ελληνόκτητα, από τα Τουρκικά διαλυτήρια συμβάλει και στην αμυντική βιομηχανία της Τουρκίας για το κτίσιμο πολεμικών πλοίων της τα οποία ενίοτε περιπολούν και στο Αιγαίο.

Γνωρίζοντας ότι γενικά οι ναυπηγοεπισκευαστικές και συναφείς δραστηριότητες είναι εντάσεως εργασίας είναι προφανές ότι το Επιμελητήριο θα ταχθεί υπέρ της ανάπτυξης και διαλυτηρίου καθώς υποστηρίζει παντοιοτρόπως την ανάπτυξη επιχειρηματικών δραστηριοτήτων και συνάμα του ανοίγματος νέων θέσεων εργασίας.

Η Ελλάδα, τώρα που ο ναυπηγικός τομέας «αναγεννάτε», δεν πρέπει να χάσει την ευκαιρία που δημιουργεί η νομοθεσία που έχει θεσπίσει ο Διεθνής Οργανισμός Ναυτιλίας (ΙΜΟ) βάσει της οποίας παλαιότερα πλοία αναγκαστικά θα οδηγηθούν στα διαλυτήρια για ανακύκλωση, καθώς είτε δεν επιδέχονται μετασκευές που είναι απαραίτητες για την συμμόρφωση με τα νομικά πλαίσια είτε οι μετασκευές αυτές είναι ασύμφορες. Εκ των πραγμάτων συνάγεται αβίαστα το συμπέρασμα ότι μία πράσινη μονάδα διάλυσης στην ελληνική επικράτεια είναι απολύτως αναγκαία καθώς μέσα από την δραστηριοποίηση αυτής θα λειτουργήσει η κυκλική οικονομία λόγω της μείωσης ή της υποκατάστασης των εισαγωγών scrap χάλυβα, θα υπάρξει άνοιγμα θέσεων εργασίας ενώ επίσης θα υποστηριχθεί και ο εγχώριος κλάδος της ναυπηγοεπισκευής με επισκευασμένο μεταχειρισμένο εξοπλισμό και όχι μόνο.

Συμπερασματικά το Ε.Β.Ε.Π. όπως προαναφέρθηκε θα υποστηρίξει μία τέτοια επιχειρηματική δραστηριότητα μέσα και από την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων της ΕΕ ώστε να μην χαθεί ένα ακόμη «όπλο» για την ανάπτυξη της οικονομίας, την υποστήριξη της ναυτιλίας αλλά και της γενικότερης προσπάθειας ανοίγματος θέσεων εργασίας. Για τον ευρύτερο Πειραϊκό χώρο μια τέτοια δραστηριότητα θα διεύρυνε το cluster των ναυτιλιακών δραστηριοτήτων με οφέλη εξόφθαλμα προφανή.

Google News icon
Ακολουθήστε το Powergame.gr στο Google News για άμεση και έγκυρη οικονομική ενημέρωση!