THEPOWERGAME
«Τραβάει χειρόφρενο» στις επενδύσεις μέχρι να σταθεροποιηθεί το περιβάλλον ο Απόστολος Βακάκης, επικεφαλής του Ομίλου Jumbo, που δηλώνει δύσπιστος για το μέλλον, αν και η ζήτηση στα καταστήματα του δικτύου του εκπλήσσει θετικά στους πρώτους μήνες του 2023.
Αποδίδει την αύξηση ύψους 33% των πωλήσεων στο α’ τρίμηνο κυρίως στις αυξήσεις τιμών, ενώ υπόσχεται να μειώσει τιμές, ανάλογα με την αποκλιμάκωση του κόστους σε μεταφορικά, ενέργεια κ.ο.κ. Ό,τι όφελος αποκομίσει η εταιρεία από την εξομάλυνση της εφοδιαστικής αλυσίδας θα το επιστρέψει στον καταναλωτή, κερδίζοντας έτσι ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, σύμφωνα με τον κ. Βακάκη. «No consumer, no party», ανέφερε χαρακτηριστικά, μιλώντας στο πλαίσιο conference call, για την παρουσίαση των αποτελεσμάτων 2022 της Jumbo.
Όπως είπε στους αναλυτές, σε ένα γκρίζο, πολύπλοκο και ασταθές πληθωριστικό περιβάλλον, που επιβαρύνει την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών, οι επιδόσεις της Jumbo προσομοιάζουν με ηλιοφάνεια και ενθαρρύνουν τη θετική ψυχολογία, στοιχεία που δεν πρέπει, ωστόσο, να καλλιεργούν μεγάλες προσδοκίες, καθώς η αγορά αναζητεί αφορμή για διόρθωση.
Ο κ. Βακάκης προέβλεψε τάσεις αποπληθωρισμού, καθώς η αγορά αναζητεί σημείο ισορροπίας μετά το χάσμα που δημιουργήθηκε μεταξύ προσφερόμενων τιμών και αγοραστικής δυνατότητας του καταναλωτή. Βλέπει, ωστόσο, υπερβολές σε πολλά μέρη της εφοδιαστικής αλυσίδας, που απαιτούν αναπροσαρμογή στρατηγικής με γνώμονα το όφελος του καταναλωτή.
Σημείωσε ότι οι παραπάνω συνθήκες καθοδηγούν και το guidance του ομίλου για το 2023, στο οποίο δεν μπορεί να προϋπολογιστεί η αβεβαιότητα σε μεγάλο βαθμό. Ως εκ τούτου, κρατά χαμηλά τον πήχη του μεικτού περιθωρίου κέρδους και των επενδύσεων, προγραμματίζοντας το άνοιγμα 2-3 καταστημάτων φέτος. Η επέκταση του δικτύου, όπως είπε, έχει να κάνει με τον πληθωρισμό και μια σειρά από άλλους παράγοντες που διαμορφώνουν τις συνθήκες της αγοράς. Παρακολουθεί τη συνολική δομή κόστους, από την ενέργεια και τις πρώτες ύλες μέχρι την απασχόληση, και δίνει έμφαση στην παραγωγικότητα.
«Δεν μπορούμε να τα δούμε όλα. Κάνουμε υποθέσεις που θεωρούμε ότι είναι δίκαιες για τους εταίρους μας», ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βακάκης, τονίζοντας ότι ασκεί διοίκηση παρακολουθώντας πώς εξελίσσεται η κατάσταση στην αγορά μήνα με τον μήνα.
Κατέληξε με τη συμβουλή προς τους αναλυτές να μην είναι πολύ ενθουσιώδεις, διότι τα προβλήματα μπορεί να είναι μπροστά μας και να μην τα έχουμε δει ακόμα, ενώ πρόσθεσε ότι η Jumbo είναι πιο ισχυρή από ποτέ, για να αντιμετωπίσει οποιοδήποτε είδος προβλήματος, υπερτερώντας έναντι του ανταγωνισμού.
Σημειώνεται ότι το δίκτυο Jumbo σήμερα αριθμεί 83 καταστήματα (εκ των οποίων 53 στην Ελλάδα) ενώ μέσω συνεργασιών franchise έχει παρουσία με 33 καταστήματα σε 7 χώρες (Αλβανία, Κόσοβο, Σερβία, Βόρεια Μακεδονία, Βοσνία, Μαυροβούνιο και πρόσφατα στο Ισραήλ).
Για το 2023 η επέκταση είναι συντηρητική, καθώς σχεδιάζεται το άνοιγμα ενός καταστήματος στη Βουλγαρία, ενός στη Ρουμανία, όπου θα ενεργοποιηθεί και e-shop, κι ενός στην Κύπρο, προς το τέλος του τρέχοντος έτους ή αρχές του επόμενου.
Ο κ. Βακάκης ρωτήθηκε για άλλη μια φορά από τους αναλυτές εάν σχεδιάζει επέκταση στον κλάδο τροφίμων, δεδομένου ότι τα καταστήματα διαθέτουν ποικιλία σνακς, παγωτών κ.λπ. Σημείωσε ότι προϊόντα που προμηθεύονται τα περίπτερα και απευθύνονται σε παιδιά υπάρχουν πάντα στα καταστήματα Jumbo. «H εταιρεία μπορεί να τα διαθέτει και έχει τις σχετικές άδειες. Αυτό δεν έχει αλλάξει στην πορεία του χρόνου και είναι πολλά χρόνια που πουλάει προϊόντα, όπως παγωτά», ανέφερε μεταξύ άλλων.
Οι προοπτικές για τα μεγέθη
Υπενθυμίζεται ότι το 2022 οι πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 14,12% στα 949,38 εκατ. ευρώ και τα καθαρά κέρδη ξεπέρασαν τα 248,6 εκατ. ευρώ, ενισχυμένα κατά 14,78%.
Επίσης, σε συνέχεια των καλών επιδόσεων του α’ τριμήνου του 2023, η διοίκηση εκτιμά ότι το 2023 το σύνολο των πωλήσεων του ομίλου θα αυξηθεί κατά 15% και η κερδοφορία θα κυμανθεί στα 270 με 275 εκατ. ευρώ.
Για το 2023 η εκτίμηση για το μεικτό περιθώριο κέρδους είναι συντηρητική, σύμφωνα με τους αναλυτές, καθώς τοποθετείται στα επίπεδα του 54% περίπου, από 55,92% το 2022 και 55,66% το 2021.
Ο κ. Βακάκης επανέλαβε χθες όσον αφορά τις προβλέψεις ότι θέλει να πλοηγεί τη Jumbo «σαν αεροπλάνο κι όχι σαν πύραυλο». Εκτιμά ότι η εταιρεία μπορεί να εξοικονομήσει μεικτό περιθώριο κέρδους, να γίνει πιο δημοφιλής στους καταναλωτές και να εδραιώσει την ισχυρή χρηματοοικονομική της θέση έναντι του ανταγωνισμού κερδίζοντας μερίδιο αγοράς.
Σημειώνεται ότι ο όμιλος διατηρεί ισχυρή ταμειακή θέση, με ρευστότητα 522,5 εκατ. ευρώ στο τέλος του περασμένου έτους. Προπληρώνει, μάλιστα, κοινό ομολογιακό δάνειο 200 εκατ. ευρώ, έκδοσης 2018 και λήξης το 2026, χωρίς καμία επιβάρυνση ή άλλο κόστος, χωρίς να σχεδιάζει την ανάληψη άλλου δανεισμού.