THEPOWERGAME
Αντοχές, παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, επιδεικνύει η ελληνική αγορά smartphones. Οι πωλήσεις «έξυπνων» κινητών στη χώρα μας υποχώρησαν μεν ελαφρώς -σε όγκο-, αφού το 2022 πωλήθηκαν στην Ελλάδα περί το 1,88 εκατ. συσκευές, ήτοι 1,5% λιγότερες σε σχέση με το 2021.
Ωστόσο, η πτώση που σημειώθηκε -σε όγκο- στην Ελλάδα ήταν σημαντικά πιο ελεγχόμενη από την αντίστοιχη στην παγκόσμια αγορά: το πρόσημο πωλήσεις smartphones, διεθνώς, το 2022 ήταν αρνητικό κατά 11,3%, που συνιστά τη χειρότερη επίδοση της τελευταίας δεκαετίας.
Εν τω μεταξύ, μπορεί οι πωλήσεις smartphones στην Ελλάδα να μειώθηκαν -σε τεμάχια- ωστόσο η αξία της αγοράς ήταν σημαντικά αυξημένη και συγκεκριμένα κατά 10,2% σε σχέση με το 2021, αφού οι Έλληνες, σύμφωνα με πληροφορίες, διέθεσαν το 2022 παραπάνω από 700 εκατ. ευρώ για την αγορά smartphones. Θυμίζουμε ότι το 2021 η ελληνική αγορά έκλεισε με πωλήσεις 1,9 εκατ. συσκευών και αξία 630 εκατ. ευρώ.
Η αύξηση των πωλήσεων σε αξία, παρά τη μείωση του όγκου των πωληθέντων smartphones, δείχνει ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα στρέφονται πλέον σε πιο premium συσκευές και σε πιο ακριβά μοντέλα, τα οποία πλέον οι Έλληνες -όπως και οι πολίτες παγκοσμίως- κρατούν για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, επιμηκύνοντας τον κύκλο ζωής τους.
Αν και οι συνθήκες στην αγορά παραμένουν εξαιρετικά εύθραυστες, το ξεκίνημα της φετινής χρονιάς ήταν ενθαρρυντικό για τις πωλήσεις smartphones στην Ελλάδα: με αύξηση της τάξης του 4% σε επίπεδο τεμαχίων και τουλάχιστον 20% σε αξία.
Οι ισχυροί παίκτες της αγοράς
Οι τρεις κατασκευαστές που συγκέντρωσαν το 2022 τον μεγαλύτερο όγκο των πωλήσεων smartphones στην ελληνική αγορά ήταν η Samsung, στην πρώτη θέση, η Xiaomi, στη δεύτερη και η Apple στην τρίτη. Σύμφωνα με πληροφορίες, οι τρεις παίκτες συγκεντρώνουν αθροιστικά μερίδιο 85% στην ελληνική αγορά, με τα μικρότερα brands να μοιράζονται το υπόλοιπο 15%.
Όπως αναφέρουν πηγές από τον κλάδο, η έχουσα την πρωτιά Samsung διατήρησε το 2022 τα μερίδια αγοράς του 40% που κατείχε και το 2021, ενώ η δεύτερη στη σειρά Xiaomi κατέγραψε επίδοση 30%, μειωμένη μεν έναντι του 2021, αλλά η καλύτερη που πέτυχε η κινεζική εταιρεία πανευρωπαϊκά το 2022.
Με μερίδιο της τάξης του 15%-16% το 2022, η τρίτη στην κατάταξη Apple ήταν ο κατασκευαστής που είχε την ταχύτερη άνοδο στην ελληνική αγορά, κερδίζοντας περίπου πέντε ποσοστιαίες μονάδες σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα.
Τις υπόλοιπες θέσεις στην εγχώρια αγορά smartphones καταλαμβάνουν η TCL στην τέταρτη θέση, με μερίδιο στο επίπεδο του 5,5%, ενώ σύμφωνα με πληροφορίες η realme ακολουθεί με ένα μερίδιο της τάξης του 5%. Ακόμη μικρότερα μερίδια συγκεντρώνουν η Motorola, με 2,6%, η vivo, που βρέθηκε στο επίπεδα του 2%, με την Oppo να ακολουθεί.
Η διεθνής αγορά
Αντιμέτωπη με τη μεγαλύτερη πτώση στην ιστορία της βρέθηκε το 2022 η αγορά των smartphones το τέταρτο τρίμηνο του 2022, ενώ συνολικά, σε επίπεδο έτους, οι πωλήσεις έκλεισαν πέρυσι στα χαμηλότερα επίπεδα της τελευταίας δεκαετίας.
Το 2022 έκλεισε με πωλήσεις 1,21 δισ. συσκευών, που αντιπροσωπεύει το χαμηλότερο ετήσιο σύνολο αποστολών από το 2013. Η σημαντικά μειωμένη καταναλωτική ζήτηση, το άλμα του πληθωρισμού και η ένταση των οικονομικών αβεβαιοτήτων ήταν οι κύριες αιτίες της πτώσης της αγοράς.
«Ο δρόμος προς την ανάκαμψη για την αγορά των smartphones είναι σπαρμένος με αβεβαιότητες», αναφέρει η εταιρεία αναλύσεων Canalys. Η εταιρεία προβλέπει σταθερή έως οριακή ανάπτυξη για την αγορά smartphones το 2023.
«Παρ’ όλο που οι πληθωριστικές πιέσεις θα αμβλυνθούν σταδιακά, οι επιπτώσεις των αυξήσεων των επιτοκίων, της οικονομικής επιβράδυνσης και της ολοένα και πιο προβληματικής αγοράς εργασίας θα περιορίσουν τις δυνατότητες της αγοράς smartphones», διαπιστώνει η εταιρεία ερευνών.
«Χρονιά προκλήσεων» χαρακτηρίζει το 2023 για την παγκόσμια αγορά smartphones και η εταιρεία IDC, που προβλέπει ότι οι πωλήσεις smartphones σε παγκόσμιο επίπεδο θα υποχωρήσουν ποσοστιαία κατά 1,1% το 2023 σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, με την ανάκαμψη να τοποθετείται στο 2024.