THEPOWERGAME
Στις τελευταίες αλλαγές στο τεύχος δημοπράτησης του μεγάλου διαγωνισμού για τη σύμβαση παραχώρησης στο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) προχωρούν αυτές τις ημέρες στην κυβέρνηση. Ταυτόχρονα διαμορφώνονται και τα επιχειρηματικά σχήματα που θα καταθέσουν δεσμευτικές προσφορές στις 20 Απριλίου καθώς όλα δείχνουν πως δεν θα υπάρξει νέα παράταση. Στο τελικό στάδιο του διαγωνισμού για τη μεγάλη σύμβαση παραχώρησης οδικού έργου, συνολικού ύψους άνω του 1,5 δισ. ευρώ, είχαν περάσει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, η κοινοπραξία Vinci Highways – Vinci Concessions, η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Intertoll και η ΑΒΑΞ. Λόγω του μεγέθους του έργου αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές στις συνθέσεις των ενδιαφερομένων ομίλων.
Προ ημερών, με απόφαση του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) εγκρίθηκε η αλλαγή στην περιβαλλοντική μελέτη του ΒΟΑΚ ώστε να ενταχθούν στο (συνολικό) έργο, «τα επιμέρους υποτμήματα των παρακάμψεων Χανίων (περί τα 7,71 χιλιόμετρα), Ρεθύμνου (περί τα 7 χιλιόμετρα) και Ηρακλείου (περί τα 25,45 χιλιόμετρα) που είναι υφιστάμενα και συνδέονται λειτουργικά με τα ανωτέρω τμήματα», όπως και η οδική σύνδεση με το Πανεπιστημιακό Γενικό Νοσοκομείο Ηρακλείου (ΠΑ.Γ.Ν.Η) και το Ίδρυμα Τεχνολογίας και Έρευνας (Ι.Τ.Ε), γύρω στα 1,2 χιλιόμετρα στο Νομό Ηρακλείου.
Τα έργα του ΒΟΑΚ εκτείνονται από την Κίσαμο Χανίων μέχρι τον Αγιο Νικόλαο και με βάση το σχεδιασμό θα υλοποιηθούν μέσω τριών ξεχωριστών διαδικασιών. Το πρώτο τμήμα από την Κίσαμο μέχρι το Ηράκλειο, συνολικού μήκους 157,5 χιλιομέτρων και κόστους 1,32 δισ. ευρώ (προβλέπεται και η αναβάθμιση παράπλευρου / κάθετου δικτύου σχεδόν 160 χιλιομέτρων) υλοποιείται μέσω της σύμβασης παραχώρησης.
Το δεύτερο τμήμα, από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη υλοποιείται μέσω Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ) με προσωρινό ανάδοχο την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Intrakat. Η σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί τις επόμενες εβδομάδες και ο ανάδοχος θα αναλάβει να διαχειριστεί ολόκληρο το τμήμα από τη Χερσόνησο μέχρι τον Αγιο Νικόλαο, μήκους 36,5 χιλιομέτρων. Το εκτιμώμενο κόστος του συγκεκριμένου τμήματος κινείται κοντά στα 360 εκατ. ευρώ. Το τρίτο τμήμα του ΒΟΑΚ (Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος) έχει ήδη ανατεθεί στην ΑΚΤΩΡ.
Ο ανάδοχος που θα αναλάβει το πρώτο τμήμα θα κληθεί να κατασκευάσει / αναβαθμίσει οδικό άξονα με δύο συν δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ (Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης) και κεντρική νησίδα, 26 σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους περίπου 34 χιλιομέτρων, 10,80 χιλιόμετρα νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος, 20 νέους ανισόπεδους κόμβους και αναβάθμιση των σημερινών ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου και Ηρακλείου.
Τα επιμέρους τεχνικά έργα που θα κατασκευάσει ο ανάδοχος του ΣΔΙΤ για το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη περιλαμβάνουν πέντε ανισόπεδους κόμβους, παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο συνολικού μήκους 9,654 χιλιομέτρων, 12 γέφυρες μονού κλάδου συνολικού μήκους 1,695.7 χιλιομέτρων, επτά σήραγγες μονού κλάδου συνολικού μήκους 7,186 χιλιομέτρων και 23 ανισόπεδες διαβάσεις.