THEPOWERGAME
Έως τον Ιούλιο, μια εβδομάδα μετά τις δεύτερες εκλογές θα πρέπει να περιμένουν οι ενδιαφερόμενοι για την Αττική Οδό προκειμένου να υποβάλουν τις δεσμευτικές προσφορές τους σύμφωνα με τον σχεδιασμό του ΤΑΙΠΕΔ. Οι οριστικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη, αλλά όλα δείχνουν ότι -καθώς η δεύτερη εκλογική αναμέτρηση αναμένεται για την Κυριακή 2 Ιουλίου- η πιο πιθανή ημερομηνία για την υποβολή των προσφορών για την 25ετή παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού θα είναι η Δευτέρα 10 Ιουλίου 2023.
Την ίδια στιγμή, πάντως, τα στελέχη της κατασκευαστικής αγοράς θεωρούν πως οι δεσμευτικές προσφορές για τη νέα σύμβαση παραχώρησης του οδικού άξονα πάνε για το φθινόπωρο. Τα περιθώρια πάντως είναι ασφυκτικά αφού η σημερινή σύμβαση παραχώρησης, στην Αττική Οδό ΑΕ (Ελλάκτωρ – ΑΒΑΞ) λήγει το φθινόπωρο του 2024. Συνεπώς ο διαγωνισμός για τη νέα σύμβαση πρέπει να ολοκληρωθεί αρκετά νωρίτερα ώστε να υπάρχει χρόνος εγκατάστασης του νέου παραχωρησιούχου.
Με βάση το σχεδιασμό για τις εκλογές, είχε οριστεί από το ΤΑΙΠΕΔ ως ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών – κάτι που ισχύει (τυπικά) ακόμη και σήμερα – η Δευτέρα 29η Μαΐου 2023. Ημερομηνία που είναι σχεδόν μια εβδομάδα μετά τις δεύτερες εκλογές, που αρχικά τοποθετούνταν για την Κυριακή 21 Μαΐου, με δεδομένο όμως ότι οι πρώτες εκλογές θα λάμβαναν χώρα την ερχόμενη Κυριακή 9 Απριλίου 2023.
Η ημερομηνία κατάθεσης των δεσμευτικών προσφορών αναμένεται να αλλάξει αμέσως μετά το Πάσχα και αφού το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ εγκρίνει το τελικό σχέδιο σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού. Παράλληλα φαίνεται να προχωρά η πρόσληψη των δύο αποτιμητών που θα αξιολογήσουν το εύλογο του προσφερόμενου τιμήματος για το συγκεκριμένο περιουσιακό στοιχείο. Έτσι την ερχόμενη εβδομάδα αναμένεται η έναρξη του διαγωνισμού πρόσληψης τους από το ΤΑΙΠΕΔ.
Παρά τη μετάθεση της ημερομηνίας υποβολής των προσφορών από το ΤΑΙΠΕΔ κατά περίπου δύο μήνες, η πρόθεση της διοίκησης του Ταμείου είναι η υποβολή να γίνει πριν το φθινόπωρο. Αυτή είναι και η εντολή που φέρεται ότι έχει λάβει από το Μέγαρο Μαξίμου, το οποίο δείχνει να θέλει να μειώσει όσο το δυνατόν περισσότερο τις αναταράξεις που επιφέρει αναπόφευκτα η παρατεταμένη εκλογική αναμέτρηση στην υλοποίηση του προγράμματος των αποκρατικοποιήσεων.
Σε αυτή τη βάση, το τελικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης φαίνεται ότι θα εγκριθεί αμέσως μετά το Πάσχα έτσι ώστε να το λάβουν οι ενδιαφερόμενοι μέχρι τέλος του μήνα. Δεν θα υπάρξει δηλαδή δεύτερος γύρος σχολίων από τους ενδιαφερόμενους.
Εξάλλου, όπως ανέφεραν καλά ενημερωμένες πηγές, το έργο αυτό δεν έχει την πολυπλοκότητα εκείνου της Εγνατίας Οδού. Το τελευταίο, εκτός από την παραχώρηση της εκμετάλλευσης του οδικού άξονα, περιλαμβάνει κι ένα σημαντικό όγκο νέων έργων ύψους άνω των 500 εκατ. ευρώ. Στην Αττική Οδό η διαδικασία είναι απλούστερη και μπορεί να επιτευχθεί μέχρι τον Οκτώβριο του 2024 που λήγει η υφιστάμενη σύμβαση παραχώρησης.
Στη νέα σύμβαση, προβλέπονται διόδια 2,5 ευρώ ανά διέλευση, αλλά το τίμημα προβλέπεται να επανεξεταστεί σε 5 χρόνια. Ανάλογα και με τους δείκτες συνωστισμού της κίνησης του άξονα μπορεί είτε να αυξηθεί ή και να μειωθεί. Επίσης οι παραδοχές στην παραχώρηση δείχνουν ότι οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού -όποτε και αν αυτές γίνουν- δεν θα περιορίσουν ον συνωστισμό της κίνησης, με εξαίρεση τη σύνδεση της Λ. Κύμης με την (ΠΑΘΕ), η οποία θα ανακουφίσει το πιο προβληματικό σημείο του άξονα, που είναι η έξοδος της Αττικής Οδού προς Λαμία.